Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Jeg har tilgang gjennom sykehuset jeg jobber på.

Skulle gjerne delt artikkelen her (har gjort sånnt før) men jeg er ikke helt anonym om folk søker rundt, og har ikke lyst til å bryte distrubusjonsregler vi har gjennom lisensen og OUS.

3 Likes

Ser den.

Det jeg lurte på var om du fant noen key points som kunne være viktig/relevant for Pcib?

Fikk bare kikket raskt over. Den er på 18 sider så jeg får evt. lese meg opp etter jobb :nerd_face:

1 Like

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-01-11/biotech-stocks-are-enjoying-their-best-ever-start-to-the-year

1 Like

Vi har hatt ett møte med FDA og det ser bra ut sier selskapet som har gått 4 gangen på kort tid…

Har dere sett denne debatten som går for tiden? @Boykie @Snoeffelen @larsmkn @babyrage @Forsk og andre som har tilknytning til helsevesenet:

Det er den godeste Jon Laake som også er på twitter som er en av debattantene her.

Jeg må si jeg synes innleggene hans er frustrerende å forholde seg til, pga alt for overdreven ordbruk, og til dels svær lite presisjon i påstandene han anfører.

Det er synd, for temaet han tar opp er interessant og absolutt verd å sette søkelyset på, men det går liksom ikke an å føre noen debatt med en som bare raljerer i det elleville.

1 Like

Så Jon Blund tror det et gratis å utvikle legemidler? At vi som finansierer forskning på innovative kreftlegemidler gir bort penga våre av ren godhet?

I tillegg vil jeg påstå at ordbruken er ekstra upassende nå som Norge står midt oppe i en tragisk bortføringssak hvor det er krevd løsepenger.

4 Likes

Det er ikke en gang skivebom det han driver med på det feltet, det er helt feil skive han skyter på. :roll_eyes:

Også hans stadige sleivspark om at nye medisiner stort sett ikke har noen annen egenskap ved seg enn at de er dyre blir bare distraherende.

Men big pharma kan fint leve med at det blir satt lys på rolleblanding og andre overtramp.


Edit:

Jeg klarer forøvrig ikke å lage være å grine over Folkefiendefondet ved enhver anledning jeg ser. :stuck_out_tongue:

1 Like

Får ikke lest disse DN+ sakene. Jeg har tilgang på det meste av vitenskapelig tidsskrifter via jobben, men DN+ må jeg betale for sjæl, og er det en ting man kan si om å være ansatt av den norske stat så er det at lønningene ikke er noe å rope hurra for. Faktisk så betaler staten dårligere enn både det kommunale og private. Jippi :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Ah. Tenkte at det kanskje var en snakkis på noen måte det korstoget han holder på med.

Forresten, eksempel på at norsk biotek ikke bruker så veldig mye penger i det store bildet:

Noen som har en mening på volumet på disse biotekaksjene?
Ser en på PCIB så går volumet veldig opp/ned ved resultater og andre meldinger men så ebber volumet ut over tid.
Og hær er vi ved det som jeg synes er veldig rart , ikke bare fra PCIB men også PHO , TRVX , m.flere.
Volumet går mot null.
Er dette normalt?
Hvorlede kan en børs operere og fungere med null volum?

Sikkert noen som har laget sin egen oppskrift for å tjene penger på dette gjentagende repeterende mønsteret.
Selger på motstand høy og kjøper på støtte lav.
Må vel være verdens enklete måte å pumpe inn kapital på, ikke?

Det at feks PCIB holder stand så godt selskapet gjør med mange miniputt-aksjonærer som lever i en vedvarende angstsituasjon og umotivert kan senke selskapet flere prosenter med noen kronestykker er et mysterium.
PHO ser en tydelig ligger mellom 43 og 48.
Kommer en seg inn nær 43 og ut nær 48 så blir det jo peng av det i lengden.

Er børsen for liten?
Andre måter å lese denne situasjonen på…uten volum?

Jeg tror man må ta inn over seg at interessen for biotech på Oslo Børs er begrenset. Derfor er mye av oppgangen vi ser triggerbasert trading. Mange vil være med på hypen, men ikke ellers. Dette så vi klarest ved ASH og NANO. Pump og dump. En investering i biotech-aksjer blir fort en ørkenvandring med jevnlig pengeinnhentning som mange ikke er villig til å sitte stille så lenge.

Dette med triggerbasert trading f.eks. ved nyheter fungerer blant annet for tradere fordi de som allerede sitter i aksjen tror at nå har det endelig snudd “nyheten var jo kjempebull” og kjøper mer uten å tenke så mye på hvor mye aksjen har steget i forkant. Hvor mange ganger har ikke BGBIO falt tilbake etter en fin oppgang ved news f.eks. eller PHO falt tilbake etter fått innvilget et patent eller artikkel publisert?

1 Like

Hadde et utrolig kult møte ned CEO og CFO i BerGenBio i dag. Gå inn på https://m.youtube.com/watch?v=RJ15Vmat7uE for å se en fyr som er litt nervøs og litt forkjøla prøve seg foran kamera for første gang! Skrekk og gru! :sweat_smile::dizzy_face:

12 Likes

Utrolig kult! Er det en tilsvarende sesjon som planlegges for NANO etter Q4?

Det skal være en sesjon med Nordnet den 28.02, så dagen etter Q4, men jeg har foreløpig vært i dialog om å delta :slight_smile: Dette var noe nytt de ville prøve ut så for vi se hvordan det går. Kan hende de vil ha inn noen andre når de snakker med NANO, eller bare kjøre det som før. Vi for se :smile:

1 Like

Hva med PCIB?

Bra intervju forresten. Bgbio er på min radar etter dette.

Du gjør en god figur og evnt nervøsitet ser vi ikke på utsiden😀

Jeg har ikke hørt at de har noen planlagt, men du må nesten høre med Nordnet om det :slight_smile: Sånn som jeg har forstått det så er det selskapene selv som tar kontakt med Nordnet angående slik presentasjoner så det blir opp til PCIB :slight_smile:

Takk, hyggelig å høre! :slight_smile:

Jeg kommer kanskje til å skrive litt om møtet. Vi hadde en fin prat etterpå, og snakket litt om kommunikasjon med aksjonærer og masse annet så det kunne vært litt interessant dele :smile:

10 Likes

Jeg må gjøre en liten rettelse på kommentaren min tidligere her

Det er vist noen ganger selskapet som tar kontakt med Nordnet, men Nordnet booker ofte selv selskaper til slike seanser. Derfor kan det sikkert lønne seg å sende en forespørsel til Nordnet og si at man kunne tenke seg en presentasjon med PCIB også. Beklager feilinformasjonen min tidligere :slight_smile:

5 Likes

På Netflix ligger en ganske interessant episode om det amerikanske biotekselskapet Valeant, og deres reise fra 13$ aksjen til 260$ Ved hjelp av ganske så tvilsomme og hensynsløse metoder, før den kollapset.

Anbefales. Serien heter Skitne penger, og dette er episode 3: Shortsalg

5 Likes

Derfor jeg sluttet i det offentlige.
Frihet/doblet lønn/egen sjef.

Helmax Egon!

1 Like