Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Ja, men hun omtalte konkret kun et norsk medtech-selskap NiSonic AS som driver med ultralydmåling av hjernetrykk.

Hun beskriver også at Hadean investerer minst i slike start-ups, og mest i nordiske selskaper som er over i kliniske studier. Hun sier også at de “…flyttet fra hovedkontoret i London til Oslo fordi de beste investeringsmulighetene innen helse ligger i Norden per i dag.”

Stort mer konkret slapp hun ikke til på det området pga. pratesyke “programledere”.

1 Like

Merck kjøper Peloton for 2 milliarder dollar.
https://uk.reuters.com/article/us-merck-co-deals/merck-to-buy-cancer-drug-developer-peloton-for-1-05-billion-in-cash-idUKKCN1SR136

Peloton er i fase2 med et first-in-class legemiddel som hemmer “hypoxia-inducible factor (HIF)-2α”
https://www.businesswire.com/news/home/20190401005214/en/Peloton-Therapeutics-Announces-Clinical-Data-Update-PT2977

4 Likes

Opp 166% :slight_smile:

NUEVOLUTION: AMGEN LÄGGER BUD PÅ 32:50 KR

	08:31
	STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det amerikanska bioteknikföretaget Amgen lämnar ett rekommenderat offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i

bioteknikbolaget Nuevolution som är noterat på Stockholmsbörsen. Amgen erbjuder 32:50 kronor kontant för varje aktie i Nuevolution.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Tisdagens stängningskurs för Nuevolution var 12:10 kronor, innebärande en budpremie på 169 procent.

Erbjudandets totala värde uppgår till cirka 1.610 miljoner kronor, motsvarande 167 miljoner dollar.

Sunstone, SEB och Stiftelsen Industrifonden, som innehar cirka 21 procent, 20 procent respektive 18 procent av det totala antalet aktier och röster i Nuevolution, har på vissa villkor åtagit sig att acceptera erbjudandet. Sammanlagt motsvarar åtagandena 59 procent av det totala antalet aktier.

Nuevolutions styrelse har enhälligt beslutat att rekommendera aktieägarna att acceptera erbjudandet.

Vi har genomfört en omfattande analys för att säkerställa att vi agerar i företagets och aktieägarnas bästa intresse. I ljuset av den höga premien och åtagandena från de tre största aktieägarna att acceptera erbjudandet är vår slutsats att erbjudandet är skäligt och vi står enhälligt bakom beslutet att rekommendera budet på 32:50 kronor per aktie, säger Nuevolutions styrelseordförande Stig Løkke Pedersen.

Acceptfristen beräknas att inledas omkring den 13 juni och avslutas omkring den 4 juli 2019.

Amgen har varit samarbetspartner till Nuevolution under ett antal år.

Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
© Direkt

5 Likes

Gøy å se at oppkjøp faktisk kan skje andre steder enn i drømmene;)

2 Likes

Og selvsagt morsomt å se en budpremie på 169%.
Tyder på at når man kommer frem til en pris så ligner det litt mer på hva selskapet faktisk er verdt og litt mindre på aksjekursen tilsier at selskapet er verdt.

8 Likes

very true, see below

2 Likes

Og det er ikke bare en premie over en utbombet kurs. De byr 43% over historisk høyeste stengekurs fra sept 2017.

1 Like

En uvanlig bra budpremie, som trolig er oppnådd gjennom mer eller mindre direkte forhandlinger med de 3-4 største aksjonærene. I selskap med en mer spredt aksjonærstruktur kan det nok være vanskeligere å få en budgiver til å gå så høyt ettersom de “vet” at mange vil være fristet til å selge til en langt lavere premie.
Så det jeg tror gjelder er at alle selskaper som anser seg som oppkjøpskandidater alltid bør tilstrebe at aksjen handles på et så høyt nivå som mulig. Dumpingemisjoner på 7,- kroner a’la TRVX vil f.eks. være et statement på at ledelse/styre synes det er en “fair pris” og bør unngås.

Du mener kanskje ledelsen i TRVX heller burde tryllet frem de pengene?

Vi kan ønske det var annerledes så mye vi vil, men indeksen lyver ikke, pengene finnes rett og slett ikke i markedet til å kjøre emisjoner på høyere priser enn vi har gjort de siste månedene.

6 Likes

Takk for samlechartene @Savepig Var på vei til å etterlyse en ny oversikt fra deg nå! :+1:
Har en diffus følese av at vi har bunnet ut av den negative Biotektrenden vi har vært i. Kjenner litt på fornyet positivitet de siste ukene, men kan ikke sette fingeren på noe spesielt. Selvfølgelig hjelper det med Archer-1-melding og Bac-patent, men følelsen er eldre enn disse nyhetene…
Andre som kjenner at våren muligens er på vei? :innocent:

Før eller senere når vi en bunn for denne gang, det er ihvertfall sikkert. Det er så vanvittig liten børsverdi i norsk biotech nå at det er bare en ørliten sektorrotasjon over til healthcare som skal til for å sette en slutt på den uendelige smerten.

1 Like

Jeg mener de hadde hatt mulighet til å vente enten til kursen hadde stabilisert seg på på 10 - 12 kroner i etterkant av nyhetene som akkurat hadde kommet. De brukte jo kursen i ukene før de siste nyhetene som forklaring på at kursen ble satt så lavt.
Hadde de vært enda litt tøffere så hadde de ventet til etter de ventede nyhetene nå i 2Q, og jeg TROR de da kunne hentet inn mer penger til en høyere kurs. Kommer det ikke positive nyheter hadde det selvsagt blitt en ny bunnkurs de måtte forsøkt å hente penger på, men det hadde vi aksjonærer og også ledelsen måtte akseptere som fact of life.

3 Likes

Hvordan måler du dette scenarioet opp mot muligheten for at jo lenger man ventet rett og slett ramler ut i et generelt børskrakk og det hadde vært skifteretten neste for selskapet?

For meg så var 7,- kroner rene krakk prisen og de har tross alt noen større aksjonærer (HealthCap f.eks.) med seg som de er liv laga burde kunne stille opp om det var for en kollaps. Med den burn-raten som Targovax har er jo ikke akkurat 70 MNOK løsningen på alle deres problemer, og de vil antagelig trenge påfyll i 4Q i år om jeg husker tallene riktig.
PS Jeg har vært aksjonær siden før børsnoteringen så jeg ønsker selvfølgelig at de lykkes, men jeg er forbannet over det jeg mener er unødvendig utvanning.

5 Likes

helt enig med Boms !

Laveste close jeg ser er 28 Des på 6,99 … Virkelig flott og klare sette en emisjon på ATL kurs for og få inn skarve 70mill …

Dette knakk Targovax totalt … Men uansett , forskningen og resultatene der er de samme , men tror vi skal se langt etter 15-20 kr kurs …

I mitt hode kunne kursen fort liggi på 13-15kr i ukene etter emisjonene ( om den ikke hadde kommet på det tidspunktet ) Og dermed lett fått en emisjon på 10-11kr istede…

Men det har skjedd, nå får en bare se fremover !

Healthcap ble vel ikke med på denne emisjonen? De er kanskje en smule misfornøyd med norske storfiskers vilje til å være med å funde noe annet enn fisk og olje.

Er ikke at ikke jeg også synes emisjonen ble satt forferdelig lavt og at det var et tungt slag for trofaste longs, men jeg tror nok at ledelsen har tenkt grundig gjennom dette og likevel valgte å bite i det sure eplet.

1 Like

Hei,

Fikk dessverre en lite hyggelig beskjed vedr. en nær person i dag. Jeg vil spørre om noen er kjent med hvilke selskaper som jobber med nye behandlinger av prostatakreft…? De av dere som har oversikt, må gjerne sende melding direkte til min tekinvestor-innboks.

På forhånd mange takk for alle innspill.

Amgen offers SEK 32.50 in cash for each share in Nuevolution (the " Offer Price ").(1) The total value of the Offer amounts to approximately SEK 1,610 million, which corresponds to approximately USD 167 million.

1 Like

S[quote=“Savepig, post:2574, topic:13, full:true”]
Før eller senere når vi en bunn for denne gang, det er ihvertfall sikkert. Det er så vanvittig liten børsverdi i norsk biotech nå at det er bare en ørliten sektorrotasjon over til healthcare som skal til for å sette en slutt på den uendelige smerten.
[/quote]

Kanskje dagen i dag blir bunnen?!? Hadde noen av biotek selskapene på børsen solgt medisin mot magesår hadde de jo i hvert fall hatt det lille norske investormiljøet som storkunder nå.:roll_eyes:

2 Likes

Man skal være ganske så risikopervers om man deltar i emisjoner i norsk biotek. Her er jo regelen at emisjonskursen ikke blir et gulv, men et betongtak,
Når kassa tømmes nesten like fort som den fylles, og resultatene er litt så som så, gir det ikke rare oddsen å anta at de neste emisjonene vil bli satt på stadig lavere nivåer.
Tror ikke på noen sektorrotasjon her før den dagen et av selskapene kan presentere positive regnskap eller det kommer nyheter om oppkjøp.

3 Likes