Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Jeg er selvsagt helt uenig i at den meldingen var mer å ta til etterretning. Det var en særdeles god melding.
Og PCI Biotech selv uttrykte det slik:

"Dr Per Walday, CEO of PCI Biotech, said: “With promising efficacy results generated so far, orphan drug designations granted and guidance from regulators and key opinion leaders, we are focused on finalising the preparations for the pivotal randomised adaptive study. Patients with inoperable cholangiocarcinoma have no approved treatment alternatives today and fimaporfin has the potential to play a role in this area of high unmet medical need. We are therefore pleased that the regulators are open to a potential approval based on interim results“.

4 Likes

Ja, vi er uenige om det :slight_smile:

Som Nano og en drøss andre selskaper…

4 Likes

Det er interessant synes jeg. Selv om jeg mener at Nano og Pcib har samme mulighet til AA, så tror jeg kanskje at Pcib kan ligge bedre an til BTD enn Nano.

Igjen på bakgrunn av kriteriene til FDA som for BTD krever “substantial improvement over available therapies”. Pcib er vel i en indikasjon uten konkurranse fra available therapies?

Merk at AA kun krever “meaningful advantage”. Altså et svakere krav i den forstand.

1 Like

Jeg tror faktisk NANO har en svært god sjanse for BTD.
Dessuten BTD kommer ofte ganske sent i utviklingen, og siden Bravo i prinsippet har sagt NANO skal søke BTD så snart mDOR er på plass så vil NANOs BTD i så fall komme først.

4 Likes

Her er vi enige :smile:

1 Like

Forøvrig viser statsistikken at gjennomsnitts-legemiddelet med en Accelerated Approval blir en blockbuster, dvs 1 mrd $ i inntekter per år.

Hvordan dette er for produkter med BTD har jeg ikke oversikt på.

2 Likes

Finnes det noen oversikt over LOA med ulike programmene? Har man BTD, så må jo FDA allerede gjort en vurdering av effekten, som må tilsi høy LOA.

rapidaccess_figure3

Postet den her når NANO fikk FT. https://www.centerwatch.com/news-online/2017/10/01/fda-fast-track-designations-reach-20th-year-2/

BTD har jag ikke sett etter men lenken sier 78% godkjennes etter første søknad med FT mener jag. Kan nevnes at hva jeg funnet ut så gikk både Copanlisib og Duvelisib direkte til Priority review uten noe BTD. Det tok 12-15 måneder fra fast track til Priority.

4 Likes

Her er dokumentasjonen som viser at produkter som får regulatoriske privilergier fra FDA gir pasientene mest verdi.
Og det gjeveste privilegiet ender seg sagt opp med å gi mest, vi snakker selvsagt Accelerated Approval.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28784733

Health Aff (Millwood). 2017 Aug 136(8):1408-1415. doi: 10.1377/hlthaff.2016.1541.

Drugs Cleared Through The FDA’s Expedited Review Offer Greater Gains Than Drugs Approved By Conventional Process.

Chambers JD1, Thorat T2, Wilkinson CL3, Neumann PJ4.

“Abstract
We investigated whether drugs approved by the Food and Drug Administration (FDA) through expedited review have offered larger health gains, compared to drugs approved through conventional review processes. We identified published estimates of additional health gains (measured in quality-adjusted life-years, or QALYs) associated with drugs approved in the period 1999-2012 through expedited (seventy-six drugs) versus conventional (fifty-nine) review processes. We found that drugs in at least one expedited review program offered greater gains than drugs reviewed through conventional processes (0.182 versus 0.003 QALYs). We also found that, compared to drugs not included in the same program, greater gains were provided by drugs in the priority review (0.175 versus 0.007 QALYs), accelerated approval (0.370 versus 0.031 QALYs), and fast track (0.254 versus 0.014 QALYs) programs. Our analysis suggests that the FDA has prioritized drugs that offer the largest health gains.”

Min konklusjon ut fra dette er følgende.

Regulatoriske privilegier og tidlige godkjennelser gis til de antatte beste produktene, av regulatoriske myndighetene.

Når det senere viser seg at nettopp de produktene også gir pasientene mest QALYs så viser det at myndighetene rett og slett har peiling, og regulatoriske privilegier er en god indikasjon på hvor godt produktene til slutt virker.

Og meget enkelt sagt desto bedre produkt, desto bedre sjanse for å lykkes, og derav bedre LOA.

En liten bemerkning til dette studiet er at BTD har kommet til ganske nylig, og er en videreutvikling av FT, slik at det er slik at:
gammel FT = ny FT + BTD. I dette studiet tilsvarer FT “gammel FT”

9 Likes

Forøvrig synes jeg denne gjennomgangen på youtube er super for en evaluering av de regulatoriske privilegiene. Lærerik for de som har tålmodighet. Den er kanskje litt “tørr” men veldig lærerik. Den har farget mitt syn og forståelse for “FDA programs for Expedited Development and Approvals”:

Skal man score de forskjellige privilegiene på en skala fra 1 til 10 ut fra det som sies her vil jeg si at FT er 3, PR er 5 , BTD er 8 og AA er 10. 10 på AA fordi det er en Approval som faktisk gir markedsføringstillatelse på tidlig tidspunkt.

6 Likes

Etter å ha sett videoen, så har jeg forståelsen av at selskapet må ha kommet til en felles forståelse med FDA for muligheten for AA og hvilke endepunkter som skal vurderes. Syns det vil være en naturlig ting å børsmelde om man har denne felles forståelsen, og at muligheten er tilstede.

2 Likes

Like framsynte i dag som den gang (jeg sikter til “our petroholic parliament”):

Stor takk til Aksjesnila, Taxidriver og Snøffelen for utmerket redegjørelse og diskusjon rundt FDA sitt regime. Nyttig lærdom for oss som ikke er så bevandret i temaet og terminologien :+1:

6 Likes

Pcib, bgbio, targovax og Nano har alle fått belåning hos Nordnet fom tirsdag. En gave til oss nå som kursene er så lave.

Pcib 20%, de andre 10%

3 Likes

Gitt kursen til BGBIO, TRVX og NANO i det siste så vet jeg ikke om jeg tør :sweat_smile:

Jeg hadde jo blitt tvangssolgt som bare det om jeg hadde hatt det på dem før fallene begynte :woozy_face:

2 Likes

Så finner de plutselig ut at de skal fjerne belåningen også(Har skjedd meg og må skyte inn kapital når det passer dårlig). Best å holde seg unna.

1 Like

Dette kan fort vise seg å gi indeksen et kjærkomment pust av likviditet!

1 Like

Hvor mange aksjonærer er på shareville i de ulike selskapene?

I nano tracker vi dette i aksjonærtråden. :slight_smile: Sikkert på tide med en oppdatering.

PHO - 489
PCIB - 653
NANO - 2005
TRVX - 926
BGBIO - 331
BIOTEC - 242

Kunne vært kult å hatt tracking på alle egentlig.

2 Likes