Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Da er det ikke mye igjen før Nano også er under ipo igjen. Pcib også snart. Pcib ipo var vel 20 kroner i 2008?

image

Ja, må aldri glemme inflasjon! Så da er vi omtrent på ipo kurs nå! Avkastningen er ikke alverdens å skryte av på 11 år for de som har sittet rolig siden ipo.

Timing har alt å si i disse aksjene.

1 Like

Her er tilsvarende tall for PCIB.

8 Likes

Det må sies at 20.6 MNOK i cash burn i Q1 2019 inkluderer 4.5 MNOK i valutatap på bankinskudd i Euro. Så reell burn er vel rundt 16 MNOK.

Ettersom PCIB guider at dagens cash beholdning varer i 3 år, må vi anta at de ser for seg en cash burn på 25+ MNOK per kvartal framover, når RELEASE-studien er oppe og går full speed.

3 Likes

CMC, Chemistry, Manufacturing and Control vil jeg anta er en vesentlig forklaring på at PCIB har en lav Burnrate, og vil fortsette å ha det.

1 Like

Jeg vil tro at en annen vesentlig grunn er at de faktisk har kjørt færre og mindre kliniske studier enn noen av de andre selskapene.

2 Likes

Det stemmer helt sikkert, jeg bare påpeker noe som kanskje ikke er like opplagt for alle.
Et produkt som Amphinex kan sluttsteriliseres, det gjør produksjon og omfanget av hva som kreves dokumentert adskillig mindre.
Biologics er ofte «skjørere», og radiopharmaceuticals krever også sitt

3 Likes

Bra oversikt, takk!

Vel, dette er over 3 år siden.
Hva har skjedd siden da? MYE! :sweat_smile::grin::+1:

Det forundrer meg at så mange tar så høy risk/giring i selskaper som ikke tjener penger ennå. Til og med belåner.
Innen biotek er det ett selskap som tjener penger på ett produkt som er uten konkurranse og kommer bare til å få flere og flere brukere.
Photocure med Cysview er en safe investering. Helt uten fare for å gå konkurs, store underskudd eller emisjoner. Sov godt om natta, kjøp Photocure…

1 Like

Hva er din definisjon av “tjener penger”?

Det forundrer meg at det forundrer deg når du tross alt er inne på en forumtråd om biotekaskjer, hvorpå de fleste av dem som finnes i Norge er pre-kommersielle :wink:

Men være i stede glad for at noen vil ta den risikoen fordi selskaper som dette bidrar til å finne medisinske løsninger på problemer du selv kan få senere i livet. Selv PHO var pre-kommersiell en gang, om ingen satset på dem da så kunne ikke du vært investert der nå.

Nei, det forundrer meg litt at det forundrer deg :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 Likes

Greit, men hvorfor så stor eksponering? Jeg leser hva de skriver på de forskjellige trådene. De er mange ganger fullastet og belånt også til opp over ørene. Og dermed får store kvaler og problemer når aksjekursen kollapser.

Nei, det har jeg ikke noe godt svar på!
Selv har jeg mesteparten av mine penger i andre ting (BSU, indeksfond og ETF’er), så totalt sett så har jeg sikkert bare rundt 10% til 15% i biotech, med null belåning, og av de 10-15% så er noen av dem selskaper som Merck, Genmab og JNJ som tjener godt med penger og har mindre risiko.

Jeg antar at noen liker å leve litt mer på kanten enn oss som er litt mer trauste :smile:

2 Likes

Fornuftig mann.:slightly_smiling_face: Når jeg sa “tjene penger” mener jeg norske selskaper.

Jeg hadde en liten tanke som kanskje var verdt å dele her inne:

Vi er den del folk på tråden her som som har snakket om at penger ikke lenger kommer inn i biotech-sektoren i Norge. Jeg tenkte tilbake på tiden da NANO sto som høyest og lurte på hva annet som skjedde på Oslo Børs på den tiden som muligens kunne fått flere til å se til vår kjære sektor. Jeg er ikke flink med charts og den slags, men bare på grovt øye mål så ligger toppen i NANO og bunnen i Olje ganske nærme hverandre.

Vi har vel vært inne på tanken før her men hvis man kikker fra 2014-2015 og fremover til nå; vil prisen på olje korrelere negativt med utviklingen av av MCAP og indeks for våre kjære selskap? Noen som har lyst til lage et chart på det? kunne vært spennende å se om oppgangen som senere kom i oljen har trukket ut noe av kapitalen.

5 Likes

Jeg har tidligere jobbet med Value-at-Risk modeller hvor korrelasjon mellom ulike aksjer/sektorer er viktige variabler for å få ned risikoen i en portefølje. Men med en så lite diversifisert biotek sektor vi har i Norge og med også svært dårlig likviditet i enkelt aksjer, så tror jeg ikke det er realistisk å få inn mange institusjonelle porteføljeforvaltere i norsk biotek utover de som er rene stock-pickere eller sektorfond.
Jeg tror vi trenger en ny suksess gjennom en stor partneravtale eller et oppkjøp før vi kan få det til å løsne. Men både BGBIO og Vaccibody (og kanskje PCIB) tror jeg det kan skje noe positivt med i løpet av de neste 12 månedene. Så stay strong, og fortsett og bidra med faglig sterke innlegg om selskapene!

5 Likes

God morgen…

Dagens jungelord:

“Big data analyse og med litt norskkunnskaper så kan man herje vilt med å tjene penger på Biotech” :wink: