Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

A post was merged into an existing topic: Arctic Nutrition kurerer psoriasis med silderogn

De fleste her inne klager over at “deres selskaper” er for lavt priset, kan det være at Vaccibody er riktig priset og flere av de andre er for lavt priset? :thinking:

3 Likes

Det er absolutt en mulighet det ja :slight_smile: De færreste her inne og andre norske analytikere har vel egentlig ikke nok kunnskap til å regne på hva et biotek-selskap uten godkjenninger er verdt.

Så det blir jo opp til en hver å bedømme hva man ser på som billig. Jeg brukte starten på sommeren på å hamstre trvx-aksjer da jeg syntes den er billig priset mtp at det er nesten skudt inn 1 milliard i det selskapet, men markedet priser det bare lavere og lavere desto mer penger selskapet tar inn. Samt de satser i pasientgrupper hvor det ikke er ekstrem konkurranse og synes resultatene både i Oncos og Tg er veldig interessante. Samt de partnerne de samarbeider med i Oncos er av solid kvalitet.

3 Likes

Jeg vil gjerne gjøre leserne her oppmerksomme på et svensk selskap som jeg opplever har en meget attraktiv Mcap sett i relasjon til potensialet. Det heter Cereno Scientific, og jobber med kardiovaskulære sykdommer (CVD). Det er en tråd her inne hvor jeg og andre har skrevet litt.
For de som kjenner Pcib, så er Myrlid en av de største eierne også i Cereno Scientific. Ta en titt, og kom gjerne med spørsmål/ innspill👍🏼

9 Likes

Litt sent tips, siden du allerede er inne på ca 1/3 av dagens kurs :wink:

Kommer jo an på hva man har som kursmål i det korte bildet;)

Joa…men greit å ta med når du tipser, da det kanskje er G’s aksjer vi kjøper om vi biter på :wink::money_with_wings:

2 Likes

Altså, noens aksjer må du kjøpe om du skal inn. Det blir ikke mine enda. Det er en stund siden jeg begynte å uttale meg positivt om Cereno her på forumet.

Jeg har desverre ikke et GAV på 1,69. Jeg deltok også i emisjonen, tegnet og ble tildelt fullt. Jeg kan være såpass ærlig å si at snittet mitt er på over 3. Jeg er godt i pluss, men det forsvarer ikke risikoen. Er man fornøyd med noen titalls prosent, bør man styre unna tidligfase biotek, er min vurdering.

Men norsk biotek er et trasig skue om dagen, og vi er alle tjent med at vi tjener penger. Det gir et sterkere sentiment, mer kunnskap og et større mulighetsrom for norsk medisinsk forskning.

Vi kan ta opp igjen denne delen av tråden noe frem i tid, så vil jeg med et skjermdump kunne vise at jeg legger penger bak mine råd ved at jeg skal sitte mye lengre enn dagens kurs.

8 Likes

https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article11522359.ece

1 Like

Fint om du gir et hint om hva det handler om, så vet man bedre om dette er verdt å klikke inn på.

5 Likes

En sommerstille dag men her er en utenombørs nyhet fra Oncoimmunity AS som er 13 % eid av RadForsk.

29th July, 2019

NEC and OncoImmunity AS combine forces to use AI to empower personalized cancer immunotherapy

OncoImmunity AS today announced that it has been acquired by NEC Corporation, the renowned Japanese IT and network company, that recently launched its Artificial Intelligence (AI) driven drug discovery business. OncoImmunity AS will now become a subsidiary of NEC and operate under the name of NEC OncoImmunity AS.

Mer info her.
http://www.oncoimmunity.com/news/38-nec-and-oncoimmunity-as-combine-forces-to-use-ai-to.htm

Kanskje dette gir litt fri cash inn i andre biotekaksjer?

4 Likes

Noe cash må det jo frigjøre:

1 Like

Noen litt spennende charts.

Første her viser OSE3520 i forhold til OSEBX. Man kan se en tydelig forbedring i indeksen i forhold til tidligere.

Det andre er hvordan biotekaksjene utvikler seg.

Samme mønster går igjen andre steder, men er mindre tydelige da det er støre volatilitet per bar, og man får store daglige svingninger.

Men er det en som foreløpig utpeker seg som en “leder” er det Photocure. Viser mye bedre relativ styrke en noen andre biotekaksjer per dags dato på OSE. Hele den horisontale akkumuleringsfasen har vært en jevn oppadgående trend. Selv med enkelte store nedturer har den fortsatt å klatret videre.

Både NANO og Targo ser ut til å krype sakte men sikkert oppover. Selv på dårlige dager er det stort sett status quo eller en higher low. Foreløpig mye skepsis. Venter på en “SOS Bar” for å bekrefte retning.

6 Likes

Sos bar var nytt uttrykk, on to google

Jeg er helt ny bruker som har fulgt Biotek-trådene her det siste halve året og lært veldig mye av. Håper å bidra selv framover. Etter å ha sett nærmere på Biotek som helet på OSB de siste 3-4 årene, gått inn og ut med litt mer gevinst enn tap, vært på relevante presentasjoner av selskapene, og diskutert mye med andre investorer/bransjefolk, så sitter jeg igjen med følgende inntrykk/regler for meg selv:

  • Innen man leser i en av næringslivsavisene “Biotek-rakett til værs”, “Høyner kursmålet”, og “Presenterer lovende data på ASCO” så er toget som regel gått fra perrongen på kort sikt. Jeg lar det da som regel gå, med mindre nyheten fundamentalt forandrer aksjen, (feks oppkjøp eller større samarbeidsavtale, eller at den fryktede emisjonen ble fulltegnet på en fornuftig pris).

  • Prising/Markedcap på OSB: NANO, Targovax, Bgbio, og PCIB m.m. er alle selskaper som omtrent ikke har inntekter. Viser til regnskapene som leses kjapt på Proff.no. At endel her på forumet forundrer seg over at “kursen ikke går høyere” fremstår litt underlig for meg. Per def. så er alle disse selskapene tapsprosjekter fra dag til dag. De skal bli mindre verdt fundamentalt sånn sett. Jeg/markedet er svært lite interessert i å betale for det noen sier kan ta en stor del av et gigantisk marked.

  • Prising 2. Selvfølgelig er det noe verdi i studiene som et selskap har gjort, og ovennevnte må leses med forsiktighet, men husk at det samme problemet ser svært mange andre selskaper på verden over, med andre innfallsvinkler. Og BP kan sannsynligvis også gjøre mye av dette selv. Patenter har verdi, men ikke før de fører til en reell medisin.

  • Risikoen. Det er angitt, uten at jeg har en referanse dessverre, at 9/10 Biotek aldri “får det til”. Jeg lar det være rettesnor så godt jeg kan, selv om det ofte kan være vanskelig å ikke bli revet med av de meste spennende tingene som utvikles i den Norske Biotek-sfæren idag. Slik jeg ser det så er det å gå inn i disse selskapene spennende, men å sjekke kursen fra dag til dag blir lite hensiktsmessig. Ingen vet helt hva et selskap er verdt, det er altfor mange X-er i likningen. Ergo må man ha riktig, (les lang), tidshorisont og erkjenne hva det er, et bet. Det går i null eller til 1000, odds sånn ca 1/10-3/10.

  • Hype. Noe av det som gjør sektoren så interessant er at den er svært åpen for hype. Jeg ble interesserte i sektoren da jeg var heldig med tidspunktet jeg solgte meg ut av NANO og hele Facebook-gruppen var unison i sin hype. Likeså har jeg hypet meg selv, sett på statistikk og den potensielle markedsstørrelsen, og gitt norske selskaper verdivurderinger i mitt eget hode som er smått absurde, og har kostet meg som seg hør og bør, godt med penger.

  • Geografi tror jeg betyr noe mtp prisingen. Nærhet til de store potensielle oppkjøperne har noe å si, i mine øyne. Norge er langt unna, driver med relativt dyre ansatte og forhold gitt totalt kostnadsnivå, og har få styremedlemmer og andre ressurspersoner i selskapene som har vært med på tidligere biotek-suksesser. (Algeta er så gammel at det nesten ikke teller i mine øyne). Gentian diagnostics og Photocure, (etterhvert), er faktisk mer interessante “bevis” på at det er mulig i Norge også enn mange kanskje anerkjenner.

  • Overnevnte minus er også svært svært positivt. Jeg tror sektoren er en av dem man faktisk kan oppleve radikale kursstigninger ila de nærmeste 1-3 årene i form av oppkjøp eller licence agreements. (Beklager dårlig språk). Spesielt nå som vi ser billige emisjoner og vanskelig kapitaltilgang, utålmodige investorer her inne, er slik jeg ser det gode kjøpsmuligheter det kommende året.

  • Makrotrenden i verden er at markedet for kreft bare vil vokse, i takt med økningen av verdens middelklasse. Verdens største middelklasse, den indiske, er røykende og mer og mer overvektig. Dette gir kreftsykdom og disse menneskene vil trenge behandling. I tillegg må vi huske på at kreftbehandling også kan gi mer kreft hos pasientene i fremtiden, og det faktum at flere og flere overlever “den første” kreften sin så lenge at de får nye kreftsykdommer. Paradoksalt nok vil bedre behandling ikke gi mindre men mer belastning på helsevesenet i verdens land. Behovet for gode medisiner og bioteknologi inn i de neste tiårene vil være nærmest umettelig slik jeg ser det.

  • Det ER interesse fra norske myndigheter for å få til Biotek som en egen næring i Norge. Viser til relevant stortingsmelding nylig feks. Problemet til politikerne er selvsagt at det må bygges på begge sider, jo flere suksesser som igjen gir flere ansatte i næringen, jo lettere er det for politikere å prioritere sektoren. Budsjetter skal gå opp, prioriteres, og Biotek så langt er et tapsprosjekt også på velgerfronten da få i Norge vet om sektoren. På lang sikt er dette i midlertidig, etter min mening, en sektor som Norge nærmest må ha en bit av for å oppretteholde vår kjære velferdsstat på lik linje med fisk og Telekom. Å eie en bit av BP gjennom pensjonsfondet holder ikke, man trenger arbeidsplasser, og da må det skapes ideer i Norge som kan gi produksjon her på lang sikt. (Også etter oppkjøp av BP, etter Algeta feks ble endel produksjon lagt til Norge).

  • Et siste moment er kultur for samarbeid med industrien. I Norge er det dessverre svært lite kultur for å samarbeide med industrien fra sykehusene/legekorpset sin side. Dette er i midlertidig i endring, slik jeg ser det. På kreftavdelingen på AHUS for eksempel er det ansatt en egen kreftlege med ansvar for å innrullere pasienter i norske og internasjonale studier, og disse er dekket av industrien, og kommer pasienten til gode. Norske kreftleger og dermed forskere eksponeres også for biotek på flerfoldige kongresser hvert eneste år og det foregår titusenvis av studier som pasienter uten håp vil ha som interesse av å bli innrullert i.

Hva tenker dere?

Obs: disclaimer: Jeg eier aksjer i Bgbio og PCIB, begge med urealisert papirtap som jeg holder looong, og er på gjerdet om å gå inn i Targovax ila høsten.

29 Likes

Ikke sikkert du finner det. Men er et begrep som blir benyttet innen Wyckoff.

SOS Bar, ogå kalt Sign Of Strength Bar. Kan komme i C/D-fasen på vei fra Spring/LPS opp til toppen av tradingrange. En tydelig bar som viser institusjonell kvalitet på volum, spread og pris. Viser at det er større aktører bak bevegelsen. Kan komme i rally som går fra bunnen av rangen og opp til toppen.

2 Likes

Radforsk-selskapet OncoImmunity solgt:

8 Likes

Utifra det du skriver er det litt rart du investerer i PCIB og BgBIO, hva er grunnen til at du satser på de og ikke på et selskap som Photocure som er kommet gjennom nåløyet med Cysview i USA og fått en avtale i Kina med Cevira? For all del, nevnte selskap kan lykkes. Kun 1-2/10 kommer gjennom nåløyet, Pho er der nå og er veldig lavt priset, trolig pga forhistorie. Jeg hadde aldri satset på nevnte selskap som du nettopp fordi de fortatt ikke har bevist noe, dermed er risikoen for stor, emisjoner kommer regelmessig. Har selv sett hvordan biotek selskap har ramlet sammen, som Clavis Pharma (sterkt anbefalt av DNB Markets på den tid). Så kom fase 2 resultatet, hvis jeg ikke husker feil, som slo bena under hele selskapet. Skyhøy risiko når man ikke er kommet gjennom.

Vel, man satser på det man tror på. Jeg rører kun biotek/farmasi selskap som er kommet dit Photocure er, først da er risikoen akseptabel slik jeg ser det.

Ser ikke at noen har postet noe her om SelectImmune Pharma (Select B), men et veldig spennende selskap med de samme personene som står bak Hamlet, bare at dette er innenfor antibiotika resistens.
IPOen var vel i Juni, om jeg ikke tar feil. Veldig fint momentum siste par uker og satt ny ATH i dag.
Her er en post med litt mer info på Redeye:


(Eier selv aksjer etter å ha vært med på en veldig fin reise i Hamlet i år.)

1 Like