Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Det er kanskje høyt potensiale i ULTIMO, men å tro at de ikke kommer til å synke i verdi etterhvert tror jeg er en utopi. I dag har de en markedsverdi på ca 900mill, ca 2x pengebeholdning.

Når de har kommet så kort i løpet før de har et produkt er det bare å vente på emisjoner og biotrøtte investorer.

Dersom Ultimovacs fortsatt er et børsnotert selskap om to-tre år blir det garantert en emisjon, men til en kurs som muligens er en helt annen enn i dag. Det har vært et par lite musikalsk gjennomførte emisjoner de siste par årene i norsk biotek, men hvis man som følge av disse er blitt komplett allergisk mot emisjoner så må man bare finne seg en annen bransje å investere i.

Det som er litt mangelfullt i diskusjonen deres er hvordan dere er vektet i porteføljen.

Nano 48%
PCIB 30%
PHO 7%
Bergbio 7%
Targo 7%

Resten Cash

Polygon sitt resonnement vedr Ultimo er det samme som mange av oss bruker på PCIB, TRVX, NANO og BGBIO. Ultimo har lang vei å gå ennå og det vil være naivt å ikke regne med at kursen vil svinge, også nedover.

En enkel strategi er å enten så kjøper man seg inn i ipo eller før, eller så venter man minimum 6-12 måneder, gjerne ett par år for å få en følelse av hvordan selskapet leverer i henhold til guiding og hvordan det går med pengebruk kontra framdrift og forventet verdiøkning.

Ett annet alternativ er at man er forsker selv og forstår teknologien og konkurransebildet selvsagt :slight_smile:

Så ligger det litt i kortet at mange selskaper får en nedtur etter noen måneder på børs hvor kortsiktige som noterte seg i ipo vil ut. Det er interessant å sammenligne flere biotekselskaper og se på kursutviklingen første 12 måneder etter notering. Hint: trvx skiller seg litt ut :slight_smile:

2 Likes

Det du skriver der blir det samme som å si at 50% av markedet er “naivt”; kjøpersiden handler i den tro at kursen ikke blir lavere enn omsetningskursen i det tidsrommet han eller hun sitter på aksjen.

Men det er jo selvfølgelig sånn at i nesten 50% av tilfellene, så blir den billigere. Og det er denne nesten som definerer avkastningen i aksjemarkedet.

Mange som har tenkt “ah, I have a system!” opp i gjennom…

Er ikke veldig oppdatert på sektoren, men det virker på meg som de svenske biotekselskapene ikke har vært gjennom samme skrellen kursmessig som de norske. Stemmer det, og hvorfor er det sånn?

Korrekt, og rammebetingelser for bransjen spesifikt og små og mellomstore bedrifter som ikke enda tjener penger har mye å si. Formueskatt og slikt.

Norge har rammebetingelser som er dårligere for forskning og utviklingsselskaper, samt de som fokuserer 100% på vekst i stedet for lønnsomhet enn de fleste andre land.

1 Like

Ett enkelt system er å unngå sektorer i nedtrend når man skal velge seg investeringsobjekter. Men nå antok jeg at diskusjonen handlet om at man hadde bestemt seg for å investere i biotek, og lette etter muligheter innen sektoren.

Ofte er det en bunn i selskaper i biotek i perioden 6-12 måneder etter notering. Hvis man er usikker på selskapet og teknologien men vurderer å ta ett lodd på lykke og fromme så kan man like gjerne vente. Løper selskapet fra deg finnes det sikkert andre selskaper som er utbombet man kan prøve seg på.

Hvis man ikke er forsker selv, eller har brukt ekstremt mye tid på å sette seg inn i situasjonen så er biotek ett området som er nesten umulig å ha oversikt over når det kommer til konkurranse syntes jeg. Jeg snakker derfor om folk som meg selv som ikke er forskere eller har mangeårig utdannelse på området.

1 Like

En trenger ikke være naiv for å kjøpe en aksje men å kjøpe en aksje i et selskap som ikke forventer å rapportere resultater før om tre år og ikke tro at kursen kan falle i mellomtiden er naivt. “There will always be buyers and sellers, winners and losers”. VI som handler i denne bransjen må regne med svingninger, og alle de selskapene som nevnes kan fint gå tigangen ved suksess og omtrent nulles hvis ting ikke fungerer.

2 Likes

100% Funcom :slight_smile: Men har vært ut og inn av Targo siste 19 mnd.

Da forstod du ikke poenget mitt. Det er en vesensforskjell i de to utsagnene “å ikke tro at kursen vil falle i mellomtiden” og “å ikke tro at kursen kan falle i mellomtiden”. Og det var det første du skrev lenger oppe. Eller var det bare min feiltolkning farget av alle andre som tror kursen blir lavere enn kursen de gikk på børs med? At kursen svinger er vi naturligvis alle enige om.

For det siste du skriver er jeg naturligvis helt enig i. Jeg tror definitivt at kursen til Ultimovacs kan bli lavere enn kr. 31,25 i fremtiden, men jeg anser det som litt mindre sannsynlig enn 50%. Hvis jeg trodde at kursen vil bli lavere enn 31,25 (altså med en sannsynlighet på over 50%) i fremtiden, ville jeg ikke blitt med på IPOen.

Det ble omsatt noen få aksjer under 31,- vel to dager etter noteringsdagen, så jeg har “strictly speaking” allerede tippet feil. Men det er noe med (det manglende) volumet også som justerer problemstillingen.

Sannsynligheten får nok hver enkelt vurdere (i alle selskaper) men det skal renne mye vann under broen før det har gått tre år, så det er ingen enkel vurdering :slight_smile:

https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article11564593.ece

Britisk-svensk selskap meldte i dag skivebom på fase 3 studie.
Også i juli feilet en fase 3 studie i samme selskap.

1 Like

Det er ikke uvanlig at ting tar noe lenger tid enn det som blir forespeilet av selskapene.

BergenBio redder indeksen, dette er viktig!

3 Likes

Får håpe det kommer friske penger inn i norsk bioteknologi kommende tiden.

2 Likes

Er du #biotrøtt?

  • Ja, veldig
  • Ja, litt
  • Nei

0 stemmegivere

Er du balls deep og all in i kun et biotech?

  • Ja! (Rekt)
  • Er litt for overvektet i et par bets
  • Nei, er diversifisert på flere biotech
  • Nei, er ikke overvektet i biotech i det hele tatt

0 stemmegivere