Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

8 Likes
3 Likes

Ny Radium:

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-91

5 Likes

Bioteken ligger å vaker oppå siste støtte.

Ramler den først igjennom, så er jeg stygt redd standardprisen for et norsk biotek faller fra 1 milliard til 500 millioner før det roer seg…

2 Likes

Jeg tror du tar feil. Anser muligheten for at nano er den som har størst nedside og skal «pares» med 1mrdklubben.

Hvor mange % av bio-marketcap var nano i 2016? Hvor mange % av marketcap har hvert selskap i indexen idag?

2 Likes

Håper jeg tar feil jeg og.

Her er verdioversikten av de børsnoterte tilbake til 2015

2 Likes

Hva er denne greia med at alle selskapene skal være verdt like mye? :joy:

7 Likes

Bare spilte videre på logikken som var i savepigs innlegg.

Er for så vidt enig at det ikke gir mening isolert sett for hvert selskap, men man kan ikke se bort ifra at 1mrd Mcap er voksent nok i selskaper som stort sett består av lovende (hater det ordet) forskning.

I 2016 besto nano av en vesentlig %andel av den samla mcapen. Oppturen var på daværende tidspunkt forståelig, men i retrospekt prematur. Nå har dette jevna seg ut, og jeg tror vi er kommet på ett nivå i forskningsløypa hvor selskapene til en viss grad vil være i stand til å løsrive seg fra ett negativt sentiment. Skal ikke se bort ifra at enkeltselskaper kan halveres en gang til, men tror heller ikke de andre vil automatisk følge etter når man tenker på hvor selskapene ligger i løypa.

Noen begynner rett og slett å nærme seg det binære utfallet vi tross alt gambler på.

Så er man konsentrert og dyktig nok i utvelgelsen så spiller ikke ett samla Mcap for sektoren så mye rolle:)

2 Likes

Det er basert på teorien om at alle investorene er idioter som ikke forstår noe som helst av forskningen eller verdien i selskapene - inkludert de profesjonelle investorene. Så det spiller liten rolle hva du investerer i, så lenge de kaller seg biotek så bør verdien være omtrent lik.

6 Likes

Det er mest en litt halvhumoristisk observasjon. :wink:

Men @anon80503862 er inne på noe

3 Likes

Men allikavel så er det dette som utspiller seg?

Mange idioter, også de «profesjonelle». Som for så vidt består av mange enkeltindivider med ett felles antrekk. Det er sjeldent en samla organisasjon som tar beslutninger, men enkeltindivider som tar beslutninger på vegne av den profesjonelle organisasjonen.

Disse individene kan ta feil like ofte som «hvermannsen».

1 Like

Jeg tror bare 1 milliard er ett sånt tall som folk legger merke til, så de tenker at 700 og 1300 millioner er omtrent det samme.

3 Likes

Merck gjør seg klar til ESMO 2019.

https://finance.yahoo.com/news/merck-pfizer-slide-pelosi-scary-133327453.html

“The plan, which would constrain the ability of drug manufacturers to maintain and raise prices and change Medicare benefit designs, looks awfully similar to the Senate Finance Committee’s proposal and President Trump’s International Pricing Index (IPI) model” though it is more aggressive on several fronts.

Evercore ISI, Umer Raffat

“The sheer ambitiousness of the proposals does make one wonder: was it intended to get something done? or was it intended to provide armor in an election year?”


Det nærmer seg noe så rart som enighet mellom demokratene og republikanerne, Trump og Pelosi. Selv om det fortsatt er ett stykke igjen.

Det virker som om noen av hovedelementene er å la medicare forhandle med de som produserer de mestselgende medisinske behandlingene, og de som nekter å forhandle blir tvunget inn i en løsning hvor USA ikke betaler mer enn maksimalt 20% mer enn en indeks av andre velstående land (EU, UK, Australia, kanskje noen asiatiske land også). Om dette vil gjelde alle medisiner, eller bare de mestselgende / mest kostbare behandlingene gjenstår å se.

Er også mulig at dette bare er tenkt som ett innspill til valgkampen så begge partier kan påstå at de er “tøffe” mot “slemme big pharma.”

Tanker om Merck kan kjøpe BGBio?

Merck kan finne på å kjøpe det meste. Keytruda er en pengemaskin av dimensjoner. Alt som kan styrke Keytrudas posisjon vil nok bli vurdert kjøpt opp.

2 Likes

Bare obs btw det er en vanlig feil å tenke Merck som i Merck, men det er altså MSD som har Keytruda og ikke Merck group. Forvirringen kommer av at MSD kalles for Merck i USA, fra navnet deres Merck Sharp and Dohme.

2 Likes

Bioteksentimentet i klar bedring? Indeksen opp 12% fra bunnen.

6 Likes

Ny Radium med besøk fra Hubro!

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-92-jon-amund-eriksen-hubro-therapeutics

1 Like

Fikk hørt gjennom Radium podcasten om det nye Radforsk-selskapet Hubro Therapuetics på vei hjem fra jobben, og må si at det var mye jeg likte.
For det første kan det fort vise seg at den 3. approachen som kom ut av Hydro-Radforsk samarbeidet er den smarteste og beste (Targovax og Ultimovacs beeing the 2 others).
Jeg likte også bissniss-modellen bra, og hva de vektlegger for at fase1/2 pakka de skal tilby partnere skal bli mest mulig attraktiv. Virker som noen har tenkt (og lært) og at her er det laserfokus. Virker å ha en klar og god plan.

Hvis noen oppretter en egen ny tråd for Hubro Therapeutics blir jeg gjerne med og diskuterer videre der :slight_smile:

7 Likes