Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Det er det beste anslaget man kanskje har per nå. Vil det være sånn for alle land? mest sannsynligvis ikke.

Jeg tror også den reelle raten nok er lavere. Men syns COVID-19 har noen skumle tendenser. Worst case scenario ville vært at den traff to ganger, vår og høst, noe spanskesyken gjorde i USA. Første gang var ikke så ille, men andre gang steg dødligheten.

2 Likes

Uten at dette skal bli atter en corona-sak: antall smittede er umulig å fastslå, det vil være ganske mange flere med viruset, der symptomene ikke oppdages, enn det er bekreftede smittede. Døde av viruset er lette å telle/estimere.

Derfor er %-dødelighet mest sannsynlig skrudd i taket.

Sammenligningen med sesong-influensa holder seg fortsatt godt. Hysteriet rundt det er ikke kontrollerbar. …

8 Likes

Jeg er uenig. I hovedsak så er det disse tre punktene som gjør at jeg er uenig.

1. Jeg har ikke sett noen tall som viser at mortaliteten er i nærheten av vanlig influensa. På Diamond Princess så er dødligheten per nå på ca 1 %, men 36 er kritiske og over 600 cases er ongoing per https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
    Selv om dette er en eldre populasjon, noen som er en risk faktor, så vil jeg anta at dødeligheten vil øke over 1 %. Ville den vært det om det var yngre folk der? umulig å si for de dataene eksistere ikke, men dette er også en populasjon som har vært monitorert nøye og fått riktig diagnose og hjelp når situasjonen forverret seg. slik vil det ikke være for alle.

2. Det finnes ingen vaksine mot COVID-19. Jeg tok vaksinen mot årets influensa, og glad jeg gjorde da den viste en effektivitet på 50 % og 37 % per https://www.aafp.org/news/health-of-the-public/20200226interimfluve.html
    Jeg er i risikosonen grunnet astma og benytter meg av de tiltak jeg kan som mange andre og har gjort. Den muligheten finnes ikke for COVID-19.

3. Dødeligheten i Kina per nå her høyere i menn enn i kvinner, mulig grunnet røyking. Siden COVID-19 ser ut til å overlappe noe med influensa i år (https://www.fhi.no/publ/2019/influensasesongen-i-norge-2019-2020-ukerapporter/) så kan vi få en dobbel hit effekt hvor smitte av influensa kan gjøre pasienten mer utsatt for COVID-19, og omvendt. Det er mer min spekulasjon, men av det jeg har lest så er pasienter med lungeskade eller nedsatt allmenntilstand mer utsatt.

3 Likes

Lov å være uenig, fordi jeg ikke er enig med deg :wink:

1. Hva dødelighets-prosenten er på et cruiseskip primært med eldre passasjerer er mindre interessant og ikke representativt. Hva er prosent dødelighet i en norsk populasjon bestående primært av eldre ved standard influensa? Vi vet ikke fordi det ikke kvantifiseres slikt.
    Episenter Europa er Italia, mest sannsynligvis vil majoriteten av de som tar med seg smitten hjem aldri diagnostiseres for covid-19. Fordi symptomene er så milde.
    Vi kommer aldri til å vite hvor stor andel som dør av viruset fordi de fleste ikke kommer til å vite at de var syke. Denne fra NRK viser mye av det jeg skriver: https://www.nrk.no/norge/rapport_-korona-smitter-raskt_-men-fa-blir-alvorlig-syke-1.14924230
  2. Ingen vaksine mot covid-19 nei. Og de fleste vil ikke trenge det.
    På samme måte som man anbefaler eldre/utsatte å vaksinere årlig mot influensa. Men. Med 50-70% effektivitet så vil fortsatt utsatte dø vaksinert.
  3. Jeg har allergisk astma og svineinfluensaen var mindre trivelig. Det vil alltid være deler av befolkningen som er mer utsatte av ulike grunner. Som artikkel over viser, blir barn under 10 knapt diagnostisert.

Covid-19 er tidenes storm i et vannglass.

13 Likes

Helt greit med litt uenighet :slight_smile:

1. Jeg skjønner prinsippet, men vi må forholde oss til de resultatene vi får. Jeg har ikke sett mye enda som tilsier at dødeligheten er sammenliknbar med influensa. Gitt at pasienter også kan ha lange sykdomsforløp før de dør som f.eks Dr. Jiang (55 år) som ble innlagt på sykehus 17. januar før han døde nå https://twitter.com/AndyBiotech/status/1234137003379298305 Den lange inkubasjonstiden og sykdomsforløp gjør at antall positve cases vil dra i fra antall closed cases og dermed vil dødeligheten ligge bak. I Sør-Kora er et eksempel på det hvor vi først nå begynner å se at dødeligheten stiger markant (20 dager etter utbrudd). https://twitter.com/AndyBiotech/status/1234144216441376771

2. ja, utsatt vil fortsatt dø, men 50 % færre når man har vaksine da. Det kan jo bli en del på global basis det, og det er en ekstra “trygghet” som ikke finnes.

3. At barn under 10 knapt blir diagnostisert betyr jo ikke at det ikke er noe å bekymre seg for. De fleste er dessverre over 10 år.

Jeg tror det er aaaaalt for tidlig å si om det er en overreaksjon eller ikke, for hvis 1 av 50 dør (gitt 2 % dødelighet) så er det mange som vil kjenne noen eller dø selv om det blir full smitte. Med tanke på hvor mange som kan få alvorlige symptomer så tror jeg ikke helsevesenet kan holde følge hvis man ikke innfører tiltak. Kina bygde et eget sykehus pga dette på en uke. Ser ikke for meg at det samme er mulig i Norge…

2 Likes

Tar meg den frihet å gjengi ett innlegg fra Snoeffelen lagt inn på coronatråden.
Grunnen er at den på sin nåværende plassering drukner i støy og mange har kanskje ikke sett den?

Genialt forfattet (som vanlig) og bør absolutt leses da den overgår all komunikasjon vedrørende coronaviruset så langt fra det offentlige.
Faktisk så god at den (med snoeffelens samtykke) burde vært å finne i pressen eller på nettsiden til folkehelseinstituttet.
Faktisk , lurer på om disse oplysningene dersom plasert riktig kan hjelpe positivt mot coronaviruset , endog redde liv?

Vær grei og ikke stryk dette innlegget.

5 Likes

Se nå

3 Likes
5 Likes

Sikkert interessant for flere her:

1 Like

Noen som har en estimert oversikt for hvilket kvartal biotek selskapene må/bør hente inn cash?

Ca. 2-3 kvartal før de er tomme for cash.

Som et absolutt minimum!

1 Like

Helt mekanisk:
image

1 Like

Synes NANO har falt mye og virker jo dermed attraktiv(har vært med PCIB og PHO lenge), men om de skal hente inn cash ganske snart er det vel dette som tynger aksjen (i tillegg til coronaviruset selvsagt). Er vel fornuftig å avvente til emisjonen er utført (emien på 30 i pcib var hard).

1 Like

Synes dette begynner å se skummelt ut for de som skal hente penger innen kort tid. En er vel avhengig av at markedet snur før den tid, ellers blir det vel fullstendig utvanning. Selv synes jeg det er betryggende å vite at PCIB har cash til langt ut i 2022. Da har garantert markedet snudd og det finnes en vaksine mot Corona etc.

3 Likes

https://www.thepharmaletter.com/article/2015-registers-most-lucrative-first-quarter-for-m-a-since-2009

Sist det var krise ble det gjort mange deals innenfor biotek

5 Likes

Alfa-emitter med imponerende effekt!

The treatment led to tumor shrinkage in 100% of cases, and produced a complete response – total tumor destruction – in over 78% of cases! This sounds almost too good to be true.

1 Like

Hudkreft og hode/nakke-kreft gjelder dette i første omgang, ser jeg…
Litt vanskelig å vurdere uten flere opplysninger, men spennende :slight_smile: kanskje det kan få betydning for metvix-salget - er det ikke hud den behandler…?

1 Like

Nå tenkte jeg mer på hvilken kraftfull teknologi dette her er, da eksemplifisert i H&N/hudkreft.

1 Like

Skjønte det :slight_smile: