Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Mine 2 cent om situasjonen nå.

Dyrere euro og dollar mot NOK vil gi økende utgifter til norske biotechs som er i klinisk uttesting. Utsettelser og forsinkelser av kliniske studier grunnet COVID-19 vil forsterke denne effekten. Dette er en skummel situasjon for dem som trenger penger.

Motsatt, PHO som har inntekter i dollar vil kunne få en boost av dette gitt at COVID-19 ikke forstyrrer for mye i alle helsetilbud fremover.

Bare mine 2 cent, og ikke nødvendigvis riktig.

5 Likes

Enig i at det er negativt, spesielt de som ikke har godt med cash. Kliniske studier vil bli forsinket og føre til problemer for alle de fleste, spesielt de selskapene med høy cashburn og lite cash.

Noen har dog hedget mot valutarisiko, som en liten positiv faktor i bekmørket :slight_smile:

1 Like

Norske biotechs bør benytte seg av alle hjelpepakker fra myndighetene, og i tillegg få pressen med på laget for å presse på for ytterligere fordeler.

4 Likes

Fullstendig enig i den vurderingen.

3 Likes

Har faktisk kjøpt 1000 PHO-aksjer i dag.
Skal egentlig ikke bruke penger på aksjer nå, uansett hva som skjer. Men det ble for fristende.

5 Likes

Pengene pcib fikk inn under emisjonen er konvertert til euro.

7 Likes

Mye frykt der ute nå som gir unike kjøpemuliheter, spesieøt for Pho som vil komme med et kjemperesultat i Q1.
-Photocure kommer til å levere framover, sykehusene har bra rutiner på å holde hjulene i gang, tenker spesielt på USA.

1 Like

Skal kjøpe mer PHO senere i uken tenker jeg.

1 Like

Shit, den er jo nede på 43!

1 Like

Er det Hansson som dumper? Pluss tvangssalg? Det blir en råbillig inngang!

2 Likes

Det er en ting som jeg synes er lite diskutert i forhold til mange av våre biotek selskaper. Det snakkes mye om forsinkelser og økonomi pga corona, men hva skjer med pasientene som er innrullert i trials om de blir syke og dør av corona i perioden de følges? Hvordan påvirker dette pågående studier?

Jeg ville tenke at flere av studiene som pågår nå har innrullert mange pasienter som må sies å være i risikogruppen både alders og sykdomsmessig.

Allikevel kommer jeg på mens jeg skriver at det er vel sikkert like stor sannsynlighet for at det samme gjelder kontrollgruppen. Men dette kan jo påvirke i mindre trials, der denne tilfeldigheten kanskje ikke utjevnes av et stort nok utvalg.

Hva tenker dere?

2 Likes

Først så tror jeg at Coronasituasjonen kan gi litt forsinkelser, 3-6 måneder. Slik det ser ut nå kanskje mest i Europa, minst i Asia, og litt uvisst i US.

Jeg tror ikke pasientene kommer i noen vesentlig grad til å dø av viruset, forsinkelser kommer trolig av omprioriteringer av tilgjengelige ressurser i helsevesenet.

Men for å svare på det du spør om så tipper jeg at i det litt hypotetiske tilfelle at en stor andel av pasienter i studier skulle bli smittet, og dør av corona så vil det være kjedelig for single arm studier hvor man sammenligner med historiske data, eks NANO sitt PARADIGME, men betydningsløst i et randomisert studie der man har en kontrollarm, som PCIBs RELEASE. Det er rimelig å anta at det er omtrent like mange smittede i hver gruppe.

Det andre jeg tenker på er at det kanskje er mer uheldig med ekstra sykdomsbelastning i et studie som rekrutterer i 3. Linje enn de som rekrutterer i første linje.

5 Likes

hvilke historiske data sammenligner nano med?

Vel, for å svare meg selv, så er “historiske data” å ikke få behandling… Det finnes ikke historiske data i den pasientgruppen nano behandler – en evnt kontrollgruppe ville fått ingen behandling og det ville absolutt vært et etisk dilemma…
Nano trenger i det store og det hele kun å vise til effekt for å få dette godkjent for den pasientgruppen de behandler nå i Paradigme.

For øvrig tror jeg du gjør lurt i å vektlegge forventet levetid uten behandling om du skal gjøre en prrediksjon for hvem en ekstra belastning med covid-19 mest sannsynlig vil gi veldig negativt utslag for…

Vi er flere som begynner å bli kraftig lei av den vedvarende uetteretteligheten du viser når du omtaler Nano, Snøffelen – du burde visst bedre og hevet deg over slike kunstige forsøk på å sette firmaer som ikke har noe med hverandre opp mot hverandre…

4 Likes

Ingen, for det finnes ingen.

Lett å sammenlikne to selskaper hvis man ikke bryr seg om korrekt informasjon.

Påstand:
NANO er en one time treatment og tar ikke ut immmunsystemet i lang tid. Det er 2 behandlingsoppmøter på sykehus og 6-7 oppfølgingsmøter. Andre studier - f.eks PCIBs RELEASE-studie er cellegift, og vil kreve 40 oppmøter på sykehuset i løpet av studien til dosering. Det vil kunne føre til at legene vil velge en annen form for behandling som frigjør ressurser til å bekjempe Covid-19. I tillegg er det en liten teknologibarriere for å benytte fimachem som legene kanskje ikke har tid til å sette seg inn i, siden ressursene helst skal brukes på akutt syke pasienter.

Jeg mener det er en risiko for at PCIB - som allerede har meldt at de er bakpå med å åpne sites (hvor mange er åpnet i COVID-tidene???) - vil melde forsinkelse på minimum 6 måneder ved neste kvartalsrapport.

6 Likes

Kanskje jeg ikke skulle nevnt noen eksempler på single arm og randomiserte studier, det kunne folk sikkert funnet eksempler på selv.

Men jeg mener fortsatt at ved det hypotetiske spørsmålet om at pasienter blir smittet av coronaviruset så blir det vanskeligere å håndtere i et single arm enn i et randomisert studie.

Tar gjerne i mot forklaringer på hvorfor den konklusjonen eventuelt er feil.

6 Likes

Moderna opp 24% på stygg (understatement) børs.

Første menneske vaksinert for Corona :+1:

Tenk hva oppgangen hadde blitt på en middels blå børs. 100% ?

3 Likes

Det er godt mulig at det blir 6mnder forsinkelse.

Det samme vil nok gjelde de andre også, inkludert NANO, og det har de vel ikke cash til :frowning:

3 Likes

Det viktige her er selvsagt å ignorere både nano og pcib som tydeligvis blir fucked av dette, og fokusere på trvx som er ferdig med innrullering til alle pågående studier og nå driver med avlesning og deretter data analyse før de skal i gang med nye studier i 1H 2021 - når man antar at korona er løst.

Eller kanskje man kan konkludere med at dette får enorme problemer for hele samfunnet, og at hvis man først skal slåss om biotekaksjonærer så er pho bedre posisjonert enn de som driver med forskning akkurat nå da de faktisk har inntekter.

Men PHO er en vekstcase, og veksten blir fort utsatt med ett år. Hvem har penger til investering nå? Og mange amerikanere blir fucked økonomisk.

Det er rett og slett ikke noen sikre havner i en situasjon som dette. Så får alle ta de valgene man selv ønsker om hvilken investeringscase som er sikrest. Kan det være bgbio med onkel Mohn i bakhånd?

7 Likes

Amerikanske sykehus har penger til å investere. Er det en plass inntektene ikke går ned så er det der. Der, og på «antibacfabrikken» :smiley:

Tror ikke vi skal bekymre oss så mye for Pho. De har kunder, høy dollar og vekst.

7 Likes