Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Hva hvis de ikke dør og får en mild reaksjon, vil ikke det da potensielt kunne trigge en bedre imunrespons og kanskje til og med bedre resultatene?

1 Like

Tror jeg overlater det spørsmålet til @TyrionIV

2 Likes

Tror ikke du skal forvente det…
Ville heller ikke bekymret meg for påvirkningen til covid-19 – påvirker antagelig ORR lite, som jo er Nano sitt primærendepunkt for Paradigme – og en evnt skjevhet i OS fra Paradigme vil bli rettet opp i fase 3 (bekreftelsesstudien)…
Det som man dog kan frykte vil bli påvirket er rekruttering og tidsbruk - og det vil nok gjelde for langt de fleste kliniske studier - og kanskje i aller størst grad studier som krever flere behandlinger/tett oppfølging/store ressurser fra sykehus… (med unntak av studier som undersøker behandling av covid-19)

3 Likes

Nå svarer jeg ikke som CEO i Ultimovacs, men som fagperson som har lest det som finnes om risikofaktorer for alvorlig forløp av infeksjon med Cov-19. Kreft øker risikoen for alvorlig forløp, men ikke veldig mye. Det blir stadig mer tydelig at det er tre faktorer som skiller seg ut som sterke indikatorer for død: høy alder, samtid kronisk (hjerte/lunge/diabetes) sykdom og helsevesenets kapasitet til intensivbehandling. Det er ikke grunn til å tro at kreftpasienter generelt vil ha vesentlig høyere risiko for alvorlig forløp. De er heller ikke inne i retningslinjene som pasienter med høy risiko for alvorlig forløp.

46 Likes

Faktorer som er assosiert med kreftsykdom. Så man skulle vel kunne få en øket dødelighet hos kreftpasienter, men pga. assosiasjonen snarere enn selve kreftsykdommen? Men det finns metoder for å justere for dette statistisk hva gjelder studier.

4 Likes

Så bare fortsett å vask de henda!

1 Like

Helt riktig, men det er ikke særlig nyttig i små studier, og i større randomiserte studier er forholdet likt for begge grupper. Det blir en oppgave for statistikere.

2 Likes

Ja, helt riktig, @Fornybar. Det er en påstand.

Aller først; også jeg kan se for meg den mest dramtiske situasjonen; at all elektiv behandling må vike for intensivbehandling av koronasmitta pasienter og all annen akuttmedisinsk behandling. Mulig at man i Italia i noen regioner har vært i nærheten av en slik situasjon, men jeg velger å tro at dette generelt sjelden og aldri vil være tilfelle.

Men nå skal vi for det første være klar over at inoper. eCCA er en ultra-orphsn indikasjon hvor PCIB i sin rekrutteringsplan har lagt til grunn ca. én pasient per klinikk/år. Dernest vil det nok være slik at de aktuelle pssientene enten blir oppgitt der og da (med bare resept på en stor morfinflaske for palliativ egenoppfølging ved utskriving) eller faktisk - til tross for pandemien - blir tilbudt adekvat behandling.

Denne kategorien pasienter vil etter min vurdering uansett i de aller flezte tilfeller motta standardbehandlingen (SoC, dvs. gemcis). Uttrekking til den eksperimentelle armen i RELEASE, altså gemcis kombinert med fimaporfin og rødt laserlys, representerer en rimelig enkel tilleggsprosedye ved hjelp av ERCP, noe de aktiverte klinikkene er godt kjent med for denne kategorien pasienter. Dessuten er det en sentral del av aktiveringsprosedyren ved alle involverte klinikker at både studieoppsett og klinisk administrasjon blir gått grundig gjennom med de involverte klinikerne.

7 Likes

Har du noen meninger om kapasiteten til å utføre kliniske studier i disse covid-tider? Man kan vel forvente litt forsinkelser i samtlige firma ettersom sykehusene bruker ledig kapasitet på behandling av Covid-19.

2 Likes

Enig i at for de som trenger penger på kort sikt (i løpet av 2020) så er dette en ekstra bekymring da markedene neppe kalkulerer dette normalt. Men på lengre sikt så vil jo de potensielle inntektene til disse selskapene gi betydelig økte nettoinntekter målt i norske kroner om kursene skulle holde seg på dagens nivå, tillegg vil verdivurderingen sammenlignet med konkurrerende selskaper bli gunstigere og kursmål i NOK vil bli økt.
Så i sum er egentlig den svake norske kronen en fordel for de norske selskapene som har vært flinke til å hedge kjente valutautgifter nå.

Det som bekymrer meg mer er problemer med gjennomføring, oppfølging og ikke behandlings relaterte frafall/dødsfall i små tidlig fase studier. Så det er mine 2 cents.

2 Likes

Kan ikke tenke meg noe annet enn at selskapet må komme med noe rundt dette på GF.

Moderna opp 20% til. Mye media siste døgn selvsagt. Kan vel gå meget høyt mens hele verden «står på vent»

3 Likes

BioNTech opp 82%.

Blir “sjokkert” hvis vi ikkje får en skikkelig biotekoppgang på OB i morgen…,

5 Likes

https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/271ee270-6796-11ea-800d-da70cff6e4d3

Utrolig hvordan mRNA selskapene er i vinden for tiden, investeringene fosser inn og aksjekursene går til himmels.

10 Likes

@Snoeffelen: Hvilke andre selskaper i Norge enn PCIB baserer teknologien sin på mRNA? BergenBio?

1 Like

Bergen Bio er det bioteket på OSE jeg kjenner dårligst, men tror ikke de er involvert i mRNA.

PCIBs teknologi kjenner jeg meget godt, og de løser det som er key hurdle i å realisere potensialet i det superhotte feltet mRNA er, nemlig levering av store molekyler, som RNA er, inn i cellene.

PCIB har samarbeid med både BioNTech, som stiger med nær 70% på børsen i dag, eller hyggelige 89 mrd NOK, og med AstraZeneca som stiger med nesten like mye i verdi, men “bare” 8%. Kan ikke si annet enn at det er usedvanlig spennende tider vi lever i.

18 Likes

Bergenbio sin Bemcebtinib vil hemme en reseptor som aktiverer en tyrosin kinase, (signalvei), som aktiverer flere funksjoner innenfor overlevelse for kreftceller. Både på noe som heter EMT, hvor kreftcellene endrer fasong og egenskaper ifm spredning/metastasering, og mekanismer som gjør dem usårbare for behandling/behandlingsresistens. AXL ekspresjon, som igjen er kodet i AXL genet, er forbundet med ondartet og vanskelig håndterbar kreftsykdom, ergo et lokkende target om man har en god safety profile, (Godt bevist allerede).

Så Bergenbio er ikke et selskap som har med RNA å gjøre etter hva jeg vet. Men spennende allikevel! (Selektiv, Bgbio sine biomarkører for å selektere pasienter, eneste innenfor AML og fått fast track, Merck samarbeid, og solide eiere). Skulle ønske noen av dem i PCIB menigheten også oppdaget Bgbio snart! :smiley: så hadde det blitt litt mer liv på tråden der også hehe.

5 Likes

Axel er relatert til andre mekanismer en berre kreft sett det nevnt i feks nyresvikt. Kanskje også andre inflamasjonstilstander på sikt. Når vi er vaksinert for kreft og vaksinert for infeksjoner er tross alt hjertesvikt og nyresvikt gode dødsårsaker dersom ikkje stamceller og 3d print kan fikse nye organ. Bergenbio er spennande utover kreftterapi.

Se på Biotec og deres datterselskap AZ

https://arcticzymes.com/technology/double-strand-specific-dnases/

1 Like