Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

TRVX er en «gamble» - absolutt. Men jeg har en god følelse for det selskapet. Kan ikke forklare det noe bedre enn det :slight_smile:

Hva som gjør at børsene krakker har jeg heller ingen god teori på. Jeg er ikke økonom, men jeg klarer ikke se at trykking av penger skal være holdbart i lengden. Det er også noe nær naturstridig over at børsene er på «all time high» når vi er på slutten av en pandemi som har påvirket så mye av økonomien negativt.

Men vi får se. Tror det er fornuftig å være forsiktig.

Fair enough, jeg sitter jo også i TRVX (men har jo gjort det i større eller mindre grad siden før IPO).

Når det gjelder pengetrykkingen, så er det helt klart en faktor, men med mindre sentralbankene plutselig skal ha tilbake alle pengene så vil vel de “oppblåste verdiene” holde seg.

Forsiktighet, er aldri helt feil så langt ut i en oppgangsperiode. Lykke til!

1 Like

Når bør en vurdere å selge aksjer?
Synes dette er veldig vanskelig og ender ofte med å sitte over toppene og selge billig.
Nå har jeg prøvd i mange år å være langsiktig og det har jo gitt gode resultater samlet sett men en lever jo ikke evig :slight_smile:
De som bruker det tekniske har jo et system å gå etter men hvilke andre kriterer er der for bruk?

Har kommet til denne konklusjonen men evner ikke (foreløpig) å legge om kursen.
Jeg må lære meg å selge på høy kurs (når alt går bra og kursen stiger og alle er positive til aksjen…høres jo helt vilt ut.
Videre så må handelen være bassert på å ikke løpe etter.
Å kjøpe igjen samme aksje blir vurdert kun etter kriteriet at den må ha falt vesentlig og intet negativt er nytt i selskapet.
Oppkjøp er ikke noe en skal tenke på.

Hva meder dere?
Serdeles trøttende å se 100-tusener av kroner forsvinne på en dårlig dag.

I kontrast til dette så er der flere regler noen anbefaler.

Selg taperene og behold vinnerene (langsiktig?) blir det penger av dette da?
When in trouble double. Livsfarlig
Sell on news
osv osv

Hvordan gjør dere dette med "når selge og når sitte i ro?

Kjøp ny bil, båt eller hytte, så må du ta ut litt av gevinsten :smiley:

1 Like

Liten dose med referanse til Theranos/Holmes kan være så mangt @Boms. Spørs hvor godt du kjenner Theranos caset. Som et eksempel. Jeg har veldig sans for at biotekselskapenes data og science skal tale for caset og at man publiserer etter at man har sikret filing av patenter. Ikke at selskaper selv må skryte opp sin vitenskap. Mengden peer reviewed papers fra VACC er like stor som en gjennomsnitlig postdoc på immunologen ved Riket. Hadde forventet at et science drevet selskap satte litt mer innsats i å få sin vitenskap publisert.

Jeg har aldri stilt noen spørsmål om størrelsen på din investering, men fint at du fikk stadfestet at du er tungt investert og med et lavt snitt. Da vet vi det. Tøft.

2 Likes

Av ren nysgjerrighet er det slik at du ikke vurderer unntak fra denne “regelen” hvisomatte dersomatte du skulle komme over case du ser at markedet (kanskje) gir eksponering til attraktiv R/R?

1 Like

Vil absolutt kjøpe hvisomatte dersomatte, men lider av problemet @ufo nevner, min timing på salg er historisk elendig selv om jeg har vært heldig på å plukke case. Har også kjøpt diverse biotek aksjer også for å klare å holde meg oppdatert i faget og ikke alltid kun å tjene penger.

Har hørt mye fint om Ultimo feks så den kunne være aktuell, samme gjelder Oncoinvent.

5 Likes
1 Like
2 Likes

Ny Radium:

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-190

5 Likes
1 Like

Sjekk langtidstrenden på denne og få hakeslepp :slight_smile:
En kjenning av meg har vel verdier på ca 50-60 millioner i AFG
Trend tilbake så langt du er i stand til og la det synke inn.

Det er altså fullt mulig å tjene store penger i aksjemarkedet uten stress.
Dagens sluttkurs for AFG er som vist I linken nedenfor :slight_smile:

https://bors.finansavisen.no/NO/instrument/AFG.OSE

Sluttkurs 182,2 Økning på 8.2 (4.71%) og slik er det ofte i denne aksjen , bryr seg knapt om negative børstider og betaler kraftig utbytte til aksjonørene så en blir nesten flau over å oppgi hvilken aksjer en er investert i.

Men tross det sitter jeg i biotek-sektoren og hvorfor det?

AFG har imponert og imponerer men bioteksektoren (som kan være fremtidens sektor eller rettere sagt en av sektorene) kan bli en av de store sektorene i fremtiden.
Kanskje vi er tidelig med i “pioner-tiden” som bygges stein for stein og ender opp uforskammet rike?
Hagen i ulti , kanskje et tegn i tiden :slight_smile:

Linken over her er til Hegnars gratis aksjekurs i sanntid , et fantastisk tilbud.

Lykke til

:alien:

1 Like

Vel, den gjør det ikke så imponerende i positive børstider. Knappt 4% i år, og knappt 7% siste år er vel ikke så imponerende i den tiden vi har bak oss. (13% siste 5 år)

1 Like

Viktig å få med hele historien …

https://afgruppen.no/investor/aksjonarinformasjon/utbyttehistorikk/

AFG var den aksjen som gjorde det best på Oslo Børs i perioden 1997 til 2017. 6724% avkastning i den perioden.

1 Like

Ny Radium:

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-191

3 Likes

Noen som har sett på modulight som IPOer på helsinki børsen? Spennende selskap, men virker dyrt priset. De er et laserteknologiselskap som utvikler lasere for medisinsk/biomedisinske applikasjoner samt visse andre nisjer, og tilbyr både selve laserløsningene, service og programvareløsninger. De har blant annet utviklet laserteknologien som PCIB benytter seg av.

Forretningsmodell:



image

Strategi:

Rask serviettkalkyle

Selskapet har en del spennende med seg. Virker som de kontrollere hele verdikjeden sin og har lang erfaring fra bransjen. Bra med innsidereierskap. Fin vekst og meget sterke marginer. Bør jo ha potensial til å gi sticky, skalerbare inntekter hvis de lykkes med den kliniske utviklingen. Jeg skulle gjerne hatt litt mer konkret guiding, og hvordan pipelinen for nye prosjekter ser ut. I tillegg skulle jeg gjerne hatt mer mer detaljert informasjon om inntektene. Jeg lurer veldig på hvor inntektene kommer fra og hvor stor andel av de som er “recurring revenue” fra modne kommersielle prosjekter. Selskapet sier selv at en stor andel av inntektene deres kommer fra prosjekter i utviklingsfasen, og disse inntektene kan jo i verste fall falle helt bort hvis den kliniske utviklingsløpene mislykkes.

Har du sett noe på de @Bra_Britt ?

Prospekt:

5 Likes

Har kikket litt ja. Spennende saker!

Sterkt nisjeselskap innenfor et marked i strukturell medvind. Selskapet virker ha høy kvalitet og en stabil business/lønnsomhet. Stort innsidereiende. Mange bra fond som tar i IPO.
Ingen store skjønnhetsflekker egentlig hva jeg kan finne.

Som jeg tolker teksten: lite kommersielle inntekter innom medtech iaf, men guider 3 prosjekter ferdige 2023. De definerer kommserielle prosjekter som prosjekter med ARR på over 10M euro.
Så det guides derfor en ganske kraftig aksellerasjon av inntektsveksten.
Hvis vi skal tro på ledelsen, som forøvrig virker solid og etterrettelig (litt vanskelig med finsken), så tror jeg typ 32 M EURO 2023 (kommersielle avtaler delvis aktive under året + øket prekommersielle kundliste)
Antagelig med >50% EBIT-margin, da service/Saas-delen knyttet til kommersielleavtaler bærer veldig høy marginal.
2023 EBIT kanskje blir 16M Euro i så fall.

Handles i så fall nå på en EV/EBIT 14 2023e, hvilket er ganske bra, men forutsetter da at man tror på aksellerasjonen. Selskapet har jo kunder inn mot semiconductor, hjemmelasere (typ sikkerhetsløsninger), kvantedataer og medtech, så jeg tror man regne med god long-tail vekst, typ inn i neste årtiende minst.

Hvis jeg hadde kunnet tegne IPO hadde jeg gjort det. Jeg tror på dette og mener det er prisverdt til 2023, men det er bare finske privatpersoner som får tegne. Spørsmålet er om ikke aksjen nesten går 50-100% i callen 1. oktober. I så fall handles den typ EV/EBIT 20-25 ish 2023.
For den langsiktige er den sikkert fortsatt et godt kjøp, men man får jo ha tålmodighet i så fall.

Opsjonaliteten som ligger i den verdensledende laserkompetansen + plattformen er i min bedømning veldig stor. Framtidens teknikker kan sannsynligvis ha mer og ikke mindre bruk for teknikken. Så finnes plass for positive overraskelser på lang sikt.

Så jeg liker dette, men er redd den stikker på morgenen 1. oktober.
Men som man sier ‘’ Buy quality and cry oncebuy cheap and cry forever’’

6 Likes

Utvilsomt spennende selskap, og hvis de klare >30 mEuro i 2023 er det jo slettes ikke så dyrt nå. Jeg så selv på å tegne i IPOen, omså bare for en kortsiktig flipp. Blir spennende å se hvordan kursen utvikler seg på første handelsdag.

Vi får håpe at det dårlige børshumøret kulminerer på fredag :smiley:

2 Likes