Har kikket litt ja. Spennende saker!
Sterkt nisjeselskap innenfor et marked i strukturell medvind. Selskapet virker ha høy kvalitet og en stabil business/lønnsomhet. Stort innsidereiende. Mange bra fond som tar i IPO.
Ingen store skjønnhetsflekker egentlig hva jeg kan finne.
Som jeg tolker teksten: lite kommersielle inntekter innom medtech iaf, men guider 3 prosjekter ferdige 2023. De definerer kommserielle prosjekter som prosjekter med ARR på over 10M euro.
Så det guides derfor en ganske kraftig aksellerasjon av inntektsveksten.
Hvis vi skal tro på ledelsen, som forøvrig virker solid og etterrettelig (litt vanskelig med finsken), så tror jeg typ 32 M EURO 2023 (kommersielle avtaler delvis aktive under året + øket prekommersielle kundliste)
Antagelig med >50% EBIT-margin, da service/Saas-delen knyttet til kommersielleavtaler bærer veldig høy marginal.
2023 EBIT kanskje blir 16M Euro i så fall.
Handles i så fall nå på en EV/EBIT 14 2023e, hvilket er ganske bra, men forutsetter da at man tror på aksellerasjonen. Selskapet har jo kunder inn mot semiconductor, hjemmelasere (typ sikkerhetsløsninger), kvantedataer og medtech, så jeg tror man regne med god long-tail vekst, typ inn i neste årtiende minst.
Hvis jeg hadde kunnet tegne IPO hadde jeg gjort det. Jeg tror på dette og mener det er prisverdt til 2023, men det er bare finske privatpersoner som får tegne. Spørsmålet er om ikke aksjen nesten går 50-100% i callen 1. oktober. I så fall handles den typ EV/EBIT 20-25 ish 2023.
For den langsiktige er den sikkert fortsatt et godt kjøp, men man får jo ha tålmodighet i så fall.
Opsjonaliteten som ligger i den verdensledende laserkompetansen + plattformen er i min bedømning veldig stor. Framtidens teknikker kan sannsynligvis ha mer og ikke mindre bruk for teknikken. Så finnes plass for positive overraskelser på lang sikt.
Så jeg liker dette, men er redd den stikker på morgenen 1. oktober.
Men som man sier ‘’ Buy quality and cry once — buy cheap and cry forever’’