Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Ikke relevant for norsk biotech heldigvis, men en god oversikt over CD47 spacet. Viser hvor crowded dette feltet er med over 50 assets og det kan nå se ut som de tidlig data fra fase 1 ikke ga god nok innsikt i safety som Gilead nå sliter med med.

1 Like
1 Like
2 Likes

Biotek-miljøet i Norge skulle virkelig trengt seg en sterkere lobby.

Finurlig å se flere andre næringer snakke om risikoavlastning i form av direkte pengestøtte, skattelette (oljenæringen), etc. Mens denne bransjen, spesielt de som rekrutterer til studier, har fått markedsgrunnlaget sitt helt avskåret de siste årene. Ingen store krokodilletårer i media, noe som sjeldent mangler i andre næringer.

I tillegg blir biotek dratt fram som en viktig ny næring, senest i valgkampen.

Skjønner virkelig ikke hva som skiller denne bransjen så mye fra resten. Er det pga. regnskapstall som ikke viser en direkte innvirkning, for det skal du lete lenge etter på årlig basis.

Sikkert vanskelig å få til en ordning som ikke posentielt ville blitt misbrukt, men den tilitten har til dels de fleste andre fått de siste årene.

10 Likes

Synes dette var en god oppsummering fra en forvalter jeg benytter på fondssiden. Her er deres syn på Healthcare for 2022:

4Q21 began with COVID-19 infections
trending favorably, however, the appearance of the Omicron variant
in November introduced new risks to the recovery story in the short
term and ushered in a wave of volatility. That said, many additional
factors have contributed to uncertainty within the healthcare sector
over the past year, including:

■ A pause in elective procedures due to the global spike in the
number of COVID-related cases and hospitalizations from the
Delta and Omicron variants.
■ The implication of higher COVID related costs to the US health care
system has impacted the near term sentiment of many healthcare
equipment & supply companies, and healthcare providers &
service companies.
■ False assumptions the US would endure significant drug pricing
reforms as well as meaningful cuts to Medicare Advantage
weighed heavily on the sector until recently.
■ Nearly ten months without appointing a permanent commissioner
which ended on 11/12/21 when US President Joe Biden
nominated Robert Califf, a former head of the Food and Drug
Administration (FDA), to lead the agency once again.

Although healthcare has faced headwinds over the past year, we
believe the sector’s short-term underperformance can be reversed
as investors place more emphasis on company fundamentals and
the significant alpha generating opportunity that broad innovation
in the sector can provide.

Furthermore, we remain hopeful that as
we have finally received some clarity on drug pricing, the 6-year
overhang on the drug industry, in particular biotech, can be lifted. We
are pleased to see that the most negative elements of drug pricing
reform are now off the table and expect the final details of the reform
to be manageable. More specifically, now that some “action” is being
taken on drug pricing the likelihood of any draconian changes that
were potentially negative for the industry are off the table. A “no
news” stance out of Washington, coupled with the announcement of
a FDA commissioner, should position healthcare well into 2022.

6 Likes

…salige er de som er finansiert…

11 Likes

Eli Lilly hadde lovet å sende prisen med 40% kontra andre sjekkpunkthemmere, men det ser ikke ut til å skje.

Meanwhile har demokratene og Biden begynt å rasle med sablene om drug pricing igjen, og denne gang ER det faktisk onkologilegemidler de snakker om.

1 Like
3 Likes
1 Like

Denne er sikkert nyttig og aktuell for mange av de norske biotekselskapene:

Regulatory Affairs 101: Introduction to Expedited Regulatory Pathways

3 Likes

Jeg trodde i min naivitet at biotek var nærmest utbombet - at ved børsuro så forsvant investorene først ut av høyrisiko og at det ville stabilisere seg. Fallet fortsetter og fortsetter, så såpass feil kan man altså ta.
Snitt i minus på min portefølje i dag er på - 6%. :hot_face:

Hva er mekanismene? Minus 1% på på hovedindeksen multipliseres med 5 for biotek helt ned til bunnen?

Edit: Dette var egentlig mest et frustrasjonsinnlegg. Jeg forventer ikke opplysende svar :slight_smile:

2 Likes

Sektoren er utrolig eksponert for utsettelser og utfordringer med Covid som bakteppe, det er det ultimate klimaet for å gå short når selskapene i denne sektoren primært drives av pasientrekruttering og dataslipp. I et marked hvor mulighetene for rekruttering skrumper inn, men selskapene likefullt må ha penger til drift, er det et gullegg for shortaktører. Dette betyr emisjoner som er ensbetydende med voldsomme kursfall.

Når dette snur vil være vanskelig å si, men tror vi først må se at sykehus og klinikker åpner for pasientbehandling igjen og at hyppigheten av avlesninger skyter fart. Det er vanskelig å opprettholde MCAP når man møter motvind kvartal over kvartal og pengene renner ut.

1 Like

Jeg ser at “alle” skylder på shorterne når kursene synker. Men shorterne er jo bare fiskere i opprørt vann.
Nykode som et eksempel, har ikke registrert short, de har partneravtaler, er ferdigrekruttert i studier og “ting på stell” - allikevel er de ned 38% på en måned.

Er biotek kanarifuglen som melder om at penger forsvinner ut av aksjemarkedene i frykt for et stort fall?

3 Likes

Shorterne har ikke skylden, men du etterspør hvorfor markedene faller enda mer enn raset vi allerede har sett. Da tror jeg kanskje du må legge til faktorer som short i kombinasjon med belåning.

Nå skal det jo også sies at noen selskaper er mer prekliniske enn kliniske, og har en god del mer å bevise enn andre. Nykode er jo en av disse, men samtidig har de en fantastisk avtale i bunn. Andre er nærmere dataslipp og kan vise til gode data fra både 30 og 100 pasienter.

Selskaper fremstår som feilaktige når de ikke klarer å levere på rekruttering, og investorene får bare lyst til å komme seg videre. Det må skje ett eller annet stort i sektoren, både her hjemme og globalt, som gjør at investorene har lyst til å se til biotek igjen. Vi er ikke der foreløpig. Farlig å se seg blind på hva som er synlig short og hva som trolig er faktisk short. At det ikke er synlig short i NYKD er ikke ensbetydende med null short.

Ok??

Tiltakene er ikke det som har ødelagt for rekrutteringen i Biotech, men de faktiske innleggelsene og tiltakene lokalt på sykehusene. Disse er ikke blitt borte og smitten med omikron får nå blomstre, så selv om den versjonen av viruset er mindre farlig fører den fortsatt til innleggelser og fare for svake pasienter. Som igjen krever mer smittebeskyttelse på sykehusene siden versjonen er mer smittsom. Samtidig får leger og sykepleiere barna inn i smittekaoset i møtet med andre barn som igjen vil forverre problemet med sykemeldinger.

Omikron er ekstra negativt for Biotech på kort sikt, men på lang sikt vil det forhåpentligvis føre oss mot en bedre Biotech-situasjon.

Jeg resonnerer omvendt her - at investorer i en forståelig verden skulle ha flyttet pengene fra overprisede aksjer i tech og crypto og inn i en bransje som nå vil se lysere tider, ref poenget om at biotech har jo slitt under hele pandemien.

Men som sagt - mest frustrasjon over at jeg kunne ha solgt for tre måneder siden og pusset opp kjøkkenet. Jeg ville kanskje ikke hatt veldig mye mer penger, men jeg ville hatt et veldig fint kjøkken :grin:

Du synes det var en feilaktig påstand?

Dette kommer nok også til å skje, men sektorrotasjoner tar tid.

Se til november 2020 når nyheten om at vaksiner kom. Vi var mange da som sa at det vil skape rotasjon fra vekst til verdi. Dette skiftet pågår fortsatt halvannet år etter, selv om det har akselerert de siste månedene.

Bølgene går gjerne over et til to år, akkurat som man var vitne til når markedet gikk ut av verdi og inn i vekst. Det blir nok biotech sin tur om ikke så lenge, men foreløpig er de kun de aller, aller smarteste som så vidt har startet posisjoneringen :wink:

Det eneste skiftet som har gått raskere enn normalt er alle de hypede ESG-aksjene. De gikk særdeles raskt i vifta, men det må sies å være et unntak fra de større linjene og trendene som går forbi.

1 Like