Ja, de står i en sterk posisjon fram til det nærmer seg, så smart å bruke den. Worst case kan de alltids avlyse hvis markedet ikke gir god nok emi-kurs når de fortsatt har runway til å vente.
Super kommentar, da har ikke jeg lest rapporten nøye nok fra Ultimovacs, skummet bare gjennom for å se om jeg fant noen kommentarer fra selskapene selv. I så fall kan det komme av at de har flere store studier på gang, og forskjellig type kostnader kommer på forskjellig type tidspunkter.
Jeg ville nok lagt mest vekt på hva selskapet selv sier fremfor mine estimater (eller andres), så da skriver vi 20 måneder i stedet for 30 måneder på Ultimovacs. Blir uansett selskapet som har best runway med god margin.
“The 10% that doesn’t fail collectively generates branded drug revenues of over $700B and fuels $200B/year in R&D funding before it goes generic.”
– Det er dette (vi tror) vi eier kimen til. Viktig å minne seg selv på i disse tider.
Jeg synes det er veldig interessant at de har undersøkt om det eksisterer det de kaller et “financing overhang”, som er det samme som at “det lønner seg å vente på emisjonen” i biotek, og konkluderer med at det historisk ikke er tilfellet. Jeg er VELDIG redd for at det ikke stemmer for norsk biotek.
Med PCIB og Targovax friskt i minne og nå Nano, er det vel like rett å si at norsk biotek sender sine investorer snarveien til NAV som at dette er den nye oljen vi skal leve av når Nordsjøen blir plugget.
Visjonene (og Radforsk) har så langt fått noen skikkelige skudd for baugen.
Heldigvis har vi Ultimo, er running up som det største, norske håpet by far!
Ja, det er sant, Jeg holder også tommelen opp for Photoure.
Hadde aksjonærene som er i NANO/Targovax/PCIB, som skriver innlegg hvert tredje minutt på sine respektive tråder, vært i PHO ville aksjekursen vært i 150.
Ikke glem softox. Og i alle forumene er det stor hause aktivitet.
Det er vel norges sikreste short portefølje? Sitter i TRVX selv
Det vil si har aksjer i TRVX, ikke short.
Ville kanskje droppet Ulti pga. cash til 2026(De har meldt at de vil bruke det opp i 2024 da), men de andre har nok god R/R. Kanskje droppet Nano også da de har meldt resultater om 2 mnder i stedet for 6-12 mnder.
Enig i at Ultimo ser bra ut nå. “Problemet” er at det har de andre gjort også
De har vel alle i perioder hatt nok penger, genierklært ledelse og naturligvis helt enestående data
Dette er grunnen til min konklusjon om at sit-and-hold-strategi i small biotek er helt natta. Man har rett og slett ikke forutsetninger gode nok til å gjøre holdbare vurderinger av hverken det medisinske, konkurransebildet eller ledelsens dyktighet.
Det man kan forutsette er volatilitet og utnyttelsen av den kan man oppnå gjennom risikostyring som man faktisk kan påvirke selv gjennom å følge regler og være bevisst egne svakheter.
Den dagen Ultimovacs slutter å rekruttere pasienter er jeg den første til å selge. Hvor mange år har egentlig Paradigme rekruttert?
Nano har skyldt på Covid i 2 år, litt graving der så kan det virke som det er helt andre årsaker som gjør at rekrutteringen har stoppet opp.
Dette leser vi om og om igjen her inne. Og det er like feil og misforstått hver gang.
Man KAN sitte og holde i all den tid et selskap (i all hovedsak) leverer som guidet. OG man nettopp har en presis forståelse av det medisinske rasjonalet, konkurransebildet og ledelsen sine evner til å levere fremdrift, transparens og (trolig) forretningsutvikling.
Jeg nekter å akseptere et sentiment der man ikke skal kunne handle i FoU selskaper hvor det ikke finnes røde flagg, men hvor man tvert i mot har anledning til å gjøre en kvalifisert (så langt det er mulig) vurdering av R/R i fravær av disse.
I tilfellet Ultimovacs er den astronomisk på oppsiden ved gode r2p avlesninger H1 23. Det er til og med flere VIPs i mellomtiden. Om ikke man kan kjøpe og holde et slikt case, så handler det om at man ikke aksepterer datarisiko.
Og da er biotek feil bransje å investere i uansett.
Det har vært nok tårer i U etter emi på 125kr. Aksjen er ned 50%+ fra topp, så selv de beste får kjeppen i arslet fra tid til annen.
@Tdog -jeg tror du er litt på etterskudd.
Nano hadde sitt beste rekrutteringsår i 2021 hvor over halve studien til dags dato ble rekruttert på 4 kvartal… dette hadde nok fortsatt til en viss grad hadde omikron uteblitt.
En ting er når dritten treffer vifta, men man trenger altså da ikke ta en Heard å kaste den på vifta med overlegg…
Det er i alle fall ikke korrelert med selskapsutviklingen, men det historiske sektorkrakket. Krakk til tross, så er de som var med fra notering eller tidlig av fortsatt 150 % i pluss. Trenden er opp, fordi de leverer på det viktigste.
Det er korrekt, dog alt etter øyet som ser. Korrelasjon blir gjerne vanskelig å stadfeste, men skjønner poenget. Det har gått veldig bra i forhold til andre selskap, det er sikkert, og at markedet tok emien på 125kr imot med åpne armer sier vel sitt. De leverer, og det får man betalt for når markedet vender opp igjen.
Alle kan ikke vinne, og det er mildt sagt nervepirrende å følge med på nano i disse tider…
Tja…eller kanskje det er du som misforstår… Jeg har jo aldri sagt at man ikke skal handle. Jeg har handlet som bare det i både Nano, Targo, Pcib, Ulti og flere andre i mange år. Heller ikke nødvendig å gå i forsvar for Ultiinvesteringen din… Jeg skrev jo at det ser bra ut og er forøvrig investert selv. Innlegget mitt handlet ikke om ultimovacs, men om investering i biotek generelt (derfor postet i biotektråden…).
Der vi tydeligvis er uenige er strategivalg (for småaksjonærer) i biotek. Jeg synes du har overdreven tro på egne evner og mulighet til å ha:
I tillegg kommer all usikkerhet som ikke har noe med selskapet å gjøre en gang og som det ikke rår over. Bare se tilbake på hvor lite mottakelig du var da jeg på ca kr150 i Ulti påpekte dobbeltoppen på 170 og muligheten for fall helt ned under 100. Også da var ditt motargument at alt går på skinner i Ulti… og det gjør det fremdeles på kr 70-80, enda mye lavere enn jeg forestilte meg.
Så selv om jeg også forsøker å være best mulig orientert, forutsetter jeg likevel at jeg ikke har muligheten til god nok forståelse av det enkelte selskap eller til å forutse det uforutsette. (Du virker mer som du forutsetter at du forstår mer enn de fleste andre).
Konsekvensen av min forutsetning og mine erfaringer er at jeg ikke har noe tro på sit-and-hold som noe særlig mer enn et bingolodd. Jeg har tro på å sikre gevinster når man kan. PCIB er for eksempel en av mine beste investeringer de siste 5 årene. Tror eneste tap jeg har i Biotek er de gangene jeg har gått for sit-and-hold. I Nano gikk jeg totalt sett i pluss i perioden kursen gikk fra 100 til 30.
Så skal jeg gjerne moderere utsagnet mitt om at sit-and-hold er helt natta, for det spiller jo også en rolle hva slags type man er, men du er jo bra påståelig sjæl også da
Det er ikke et forsvar for noe som helst, det er bare en påpekning av en feilslutning som er: gått dårlig i X og Y, det er et problem for Z som ikke er har havnet i problemene som X og Y har gjort (enda). Full forståelse hvor sentimentet kommer fra, men det gjør det ikke mer riktig.
Og så blander du inn teknisk analyse (eller rettere sagt: makro). Sektorkrakk, generell korreksjon og krig. Renter og inflasjon. Dette har truffet alt av vekstaksjer. Alt har gått på trynet. Så klart kurs kan gå mye, mye høyere eller lavere enn det man forventer om markedet endrer seg radikalt.
Siden caset det er snakk om her var Ulti, da, så er det altså slik at svært kompetente brukere ikke klarer å finne røde flagg per i dag. Kan det skje? Ja, det kan det helt sikkert. Og da får man ditto ta ned risiko. Det er ikke slik at det som gjorde skjebnen sur for flere av de andre sektoraksjene kom «ut av det blå». Tvert imot, det har vært (tidlige) varsellamper og seigpining over lang tid.
Har null tro på egne evner. Jeg er ikke en av de nevnte brukerne. Men, jeg forsøker å følge med og kontinuerlig drive kontrafaktisk argumentasjon. Hundrevis av timer er investert i dette. Herunder stille alle de «dumme» spørsmålene (om konkurransesituasjon, det regulatoriske, rasjonalet). Svært takknemlig for diskusjonene man kan ha her inne både åpent og privat.
Det er mye å lære, og er man heldig, så kan man diskutere case kritisk med folk som klarer å se forbi egen posisjon (den være seg innen- eller utenfor).
Merk uthevet skrift. Man kan aldri være fullgardert mot (ukjente) fallgruver. I tillegg kommer datarisiko. Skal man gå long biotek fordrer det mye tid og et stålkritisk blikk på caset (og omgivelsene). Har man ikke tiden eller blikket, så er det nok en dårlig idé