Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Det har vært nok tårer i U etter emi på 125kr. Aksjen er ned 50%+ fra topp, så selv de beste får kjeppen i arslet fra tid til annen.

@Tdog -jeg tror du er litt på etterskudd.

Nano hadde sitt beste rekrutteringsår i 2021 hvor over halve studien til dags dato ble rekruttert på 4 kvartal… dette hadde nok fortsatt til en viss grad hadde omikron uteblitt.

En ting er når dritten treffer vifta, men man trenger altså da ikke ta en Heard å kaste den på vifta med overlegg…

2 Likes

Det er i alle fall ikke korrelert med selskapsutviklingen, men det historiske sektorkrakket. Krakk til tross, så er de som var med fra notering eller tidlig av fortsatt 150 % i pluss. Trenden er opp, fordi de leverer på det viktigste.

1 Like

Det er korrekt, dog alt etter øyet som ser. Korrelasjon blir gjerne vanskelig å stadfeste, men skjønner poenget. Det har gått veldig bra i forhold til andre selskap, det er sikkert, og at markedet tok emien på 125kr imot med åpne armer sier vel sitt. De leverer, og det får man betalt for når markedet vender opp igjen.

Alle kan ikke vinne, og det er mildt sagt nervepirrende å følge med på nano i disse tider…

1 Like

Tja…eller kanskje det er du som misforstår… Jeg har jo aldri sagt at man ikke skal handle. Jeg har handlet som bare det i både Nano, Targo, Pcib, Ulti og flere andre i mange år. Heller ikke nødvendig å gå i forsvar for Ultiinvesteringen din… Jeg skrev jo at det ser bra ut og er forøvrig investert selv. Innlegget mitt handlet ikke om ultimovacs, men om investering i biotek generelt (derfor postet i biotektråden…).

Der vi tydeligvis er uenige er strategivalg (for småaksjonærer) i biotek. Jeg synes du har overdreven tro på egne evner og mulighet til å ha:

I tillegg kommer all usikkerhet som ikke har noe med selskapet å gjøre en gang og som det ikke rår over. Bare se tilbake på hvor lite mottakelig du var da jeg på ca kr150 i Ulti påpekte dobbeltoppen på 170 og muligheten for fall helt ned under 100. Også da var ditt motargument at alt går på skinner i Ulti… og det gjør det fremdeles på kr 70-80, enda mye lavere enn jeg forestilte meg.

Så selv om jeg også forsøker å være best mulig orientert, forutsetter jeg likevel at jeg ikke har muligheten til god nok forståelse av det enkelte selskap eller til å forutse det uforutsette. (Du virker mer som du forutsetter at du forstår mer enn de fleste andre).

Konsekvensen av min forutsetning og mine erfaringer er at jeg ikke har noe tro på sit-and-hold som noe særlig mer enn et bingolodd. Jeg har tro på å sikre gevinster når man kan. PCIB er for eksempel en av mine beste investeringer de siste 5 årene. Tror eneste tap jeg har i Biotek er de gangene jeg har gått for sit-and-hold. I Nano gikk jeg totalt sett i pluss i perioden kursen gikk fra 100 til 30.

Så skal jeg gjerne moderere utsagnet mitt om at sit-and-hold er helt natta, for det spiller jo også en rolle hva slags type man er, men du er jo bra påståelig sjæl også da :wink:

5 Likes

Det er ikke et forsvar for noe som helst, det er bare en påpekning av en feilslutning som er: gått dårlig i X og Y, det er et problem for Z som ikke er har havnet i problemene som X og Y har gjort (enda). Full forståelse hvor sentimentet kommer fra, men det gjør det ikke mer riktig.

Og så blander du inn teknisk analyse (eller rettere sagt: makro). Sektorkrakk, generell korreksjon og krig. Renter og inflasjon. Dette har truffet alt av vekstaksjer. Alt har gått på trynet. Så klart kurs kan gå mye, mye høyere eller lavere enn det man forventer om markedet endrer seg radikalt.

Siden caset det er snakk om her var Ulti, da, så er det altså slik at svært kompetente brukere ikke klarer å finne røde flagg per i dag. Kan det skje? Ja, det kan det helt sikkert. Og da får man ditto ta ned risiko. Det er ikke slik at det som gjorde skjebnen sur for flere av de andre sektoraksjene kom «ut av det blå». Tvert imot, det har vært (tidlige) varsellamper og seigpining over lang tid.

Har null tro på egne evner. Jeg er ikke en av de nevnte brukerne. Men, jeg forsøker å følge med og kontinuerlig drive kontrafaktisk argumentasjon. Hundrevis av timer er investert i dette. Herunder stille alle de «dumme» spørsmålene (om konkurransesituasjon, det regulatoriske, rasjonalet). Svært takknemlig for diskusjonene man kan ha her inne både åpent og privat.

Det er mye å lære, og er man heldig, så kan man diskutere case kritisk med folk som klarer å se forbi egen posisjon (den være seg innen- eller utenfor).

Merk uthevet skrift. Man kan aldri være fullgardert mot (ukjente) fallgruver. I tillegg kommer datarisiko. Skal man gå long biotek fordrer det mye tid og et stålkritisk blikk på caset (og omgivelsene). Har man ikke tiden eller blikket, så er det nok en dårlig idé :slight_smile:

2 Likes

Har nevnt APIM Therapeutics tidligere så her kommer en liten oppfølger:

1 Like

Hvilken bio aksje har Celina kjøpt nå i det siste??? Hun hadde visst 100% treff hittil.

Å starte tidlig nok med checkpoint inhibitors, gir gode utsikter for flere:

3 Likes

Ifg. aksjonærlistene her på TI så har hun 115k aksjer i ULTIMO, og økt i det siste.

Har du vurdert Lytix Biopharma?

3 Likes

Anbefaler alle som er interessert i biotek og immunterapi å lese den artikkelen.

Gir også et pekepinn om hvor stokkstiv BIgPharma er.

Litt av et statement!
“I believe this is the first time this has happened in the history of cancer,” Dr. Diaz said.

1 Like

Omsider har GSK noe å fare med også?

12/12 CR i tidlig stadie ikke skjedd før? Synes jeg høres rart ut. Men positivt og spennede.

Dostarlimab (Jemperli) er altså allerede godkjent i endometriekreft, en form for livmorkreft.

1 Like

Var det ikke 18/18?

Uansett, handler vel også litt om indikasjon. Kreft i colon er vel genrelt sett en notorisk vanskelig indikasjon med høy dødelighet.

Utrolig spennende å se at CPI har såpass kraft i seg! Lover bra for alle medikamenter som kan booste effekten av CPI ytterligere

3 Likes

“Det er dårlige tider Baktus-bror”, og du er nok ikke alene om å tenke at trading er løsningen. Men selv i gode tider, så er det nå en gang sånn at de fleste selskaper mislykkes i denne bransjen. Det er noen få vinnerne som veier opp for at flertallet er tapere. Sånn vil det være med norsk biotek også, inkludert de nå 13 Radforsk-selskapene. At taperne har vært høyere verdsatt på et tidligere tidspunkt er en selvfølgelighet, og at man dermed burde solgt dem tidligere er like selvfølgelig. Og så har du tydeligvis lykkes med det i PCIB, og gratulerer med det.

Dersom du ikke føler du har forutsetning til å vurdere sannsynligheten for at biotekselskaper lykkes og hvilken verdi de får dersom de lykkes, så er det naturligvis en strategi å kjøpe og selge så ofte at det fundamentale forsvinner i “støy” (og kurtasje og spread) . Men dersom du virkelig mener for alvor at buy-and-hold i bransjen som helhet er et tapsprosjekt, og dermed også at forventningsverdien for et enkelt selskap er negativ, så er med overveiende sannsynlighet også trading i aksjene i denne bransjen et tapsprosjekt. Da synes jeg rett og slett du burde finne noe annet å investere i.

1 Like

Det er 30 pasienter i hele studien (den rekrutterer ennå), 18 var inkludert på tidspunktet for poster. 16 ga data og 14 hadde CR, men det relevante er at “A total of 12 patients have completed treatment with dostarlimab and have undergone at least 6 months of follow-up”.

…vaffal sånn jeg tolker artikkelen.

Kjapt google-søk sier at 5 års overlevelse for denne typen pasienter (uten fjernmetastaser, men med spredning til lymfer) er 72%, så vi snakker ikke om veldig, veldig dårlig prognose i utgangpunktet.

Men ikke meningen å kverulere altså - det er postivt!

2 Likes

Du har nå ihvertfall ikke spart på risikoen med de valgene du vurderer.

PHO 50%
PCIB 25%
TRVX 25%

Det jeg nå skriver videre er kun til innvortes bruk og må ikke oppfattes som anbefalninger til noen , og da meder jeg ingen.

Jeg har noen år på baken nå som investor men stamtavlen min er ikke så mye å skryte av …ligner vel mere på en gravstøtte :star_struck:
Portefølgen var verdsatt til ca 5,5 mnok for ca 2 år siden (da covid19) gjorde sin inntreden.Har i dag ca 2,3 mnok igjen fra storhetstiden…
Jeg fler meg priviligert som has sluppet unna med ca å halvere portefølgens verdi i all den elendigheten vi har vært gjennom med covid19 og en helt sizhofren ledelse der i øst som forteller at nye atom-raketter har fått nye koordinater.

Bevaremegvel , for et sykt lederskap.
Det var en bedrøvende opplevelse å se alle de gamle menn som satt bak putin på nasjonnaldagen deres når tungt stål gnafset og gnaget seg gjennom den vakre brosteinen.
Tror sannelig vi ville vært full igang med drepeprosessen for lenge siden dersom det ikke var for at atomvåpene var en realitet.
Hvor i helvete finner de tak i slike mennesker?
De tvinger frem en avgjørelse der vestmaktene må legge landet flatt og øde før putin får trykket ned knappene sine og om så det virkelig vil avverge total utryddelse av menneskeheten er vel lite troverdig.
Gamle menn som skal skape frykt , at dere tørr.
Vesten har brukt atomvåpen og vil gjøre det igjen men de er ikke så feil koblet der ope i hodet at de tror at der er noe å vinne på å skape frykt.
Frykt er det vi tenger minst i dagens situasjon.

Dette må vel være tidenes største avsporing men pytt , det står fritt å stryke hele innlegget :slight_smile:

Så hva er det jeg prøver å sette fingeren på?

Jo , det faktum at det må da være et lite under i seg selv at verdensøkonomien ikke har knelet enn dog havarert helt.
I stedet ser det ut til at alt går vellsmurt og knirkefritt.
Dette forstår jeg simpelten ikke.

Så portefølgen bør kanskje inneholde 0% på alle valgte selskap. :star_struck:

Alle som skal investere i aksjer i dag bør kanskje ha hovedvekt på energi og eiendom og drastisk redusere eksponeringen innen helse / biotek.
EEnergi tror jeg blir veldig billig om noen 10-talls år når de får sparket igang den nye typen atomreaktorene som ikke forurenser og hvor en har tilgjengelig ekstreme mengder å produsere på.

Kjenner meg vel igjen på hvorledes investere mest mulig farefult.
En skal ha sterk mage og gode rutiner for søvn derssom en svinger igang en slik portefølge som nevnt innledningsvik.
Det å beholde barna og sin kjære betyr jo alt i denne verdenen og det bør ligge godt fundamentert i bakhodet , nemmelig å ta med sin livspartner og få go for et slikt “selvmords-stunt”
Pass på så du ikke ender opp i situasjonen “point of no return” .
Da hjelper det ikke hvor mye du ber om nåde. Du vil bli kastet på gaten med frakk , bukser og kuffert og stevnemøtene blir på advokatenes kontor.

Så ageer mens du kan.
Menn er tøffe i trynet helt til de forstår at strikken er trukket for langt ogda er det game over.Du du ender opp smittende på en liten kjellerhybel hvor du sakte men sikkert går i oppløsning og emisjonene banker ut det siste vettet du måtte ha igjen i dette livet.
Bare vrøvel hele dritten selvsagt men budskapet sitter der klart og tydelig::

IKKE anbefal noen aksjer til venner , kjente , foreldre og andre du vil savne sårt.

Jeg har PHO (80%)
PCIB (6%)
TRVX (8%)
ULTI (3%)
Softx(3%)

Så da er vi vel like crazy begge to , hehe :sunglasses:

Selv satser jeg nesten alt på photocure da jeg delvis forstår hvor dene aksjen står pr i dag og mulighetene den har.

*ingen gjeld
*Utmerket ledelsesteam med en CEO av rang
*Kontanter og inntekter (ingen behov for emisjoner)
*har eksistert i mange år og har en flott historikk.
*Byttet ut CEO hvor den nye har en bedre stamtavle enn den forrige
*En ny tidsera begynner med de nye scopene som installeres nå i nær fremtid
*BLC innføres i land etter land / kontinent etter kontinent.
*Oppkjøpskandidat
*KIna med på leken
-Cevira snart ferdig med fase 3 gir inntekter til PHO fra China og senere via kina for USA m.fl (sansynlig BLOCKBUSTER)
BLC til kina _ blir dette også en blockbuster?

M.a.o.
It’s payback-time
Et ekstremt potensiale under fremføring av personell i verdensklasse innen kapitalstyring og industribygging.

Hr schnider er verdt sin vekt i gull :slight_smile: :innocent:

Men ingen anbefalinger fra min kant.
Går det galt så er det bare til å ta en titt i speilet så ser du årsaken til elendet.

Lykke til

7 Likes

Handler vel om at pembro og nivo har blitt testet ut i pasienter som har vært inoperabel eller hatt fjernmetastaser. Tror ikke studier med pembro/nivo i pasienter operabel rektalkreft uten fjernmetastaser har lest ut, men kan hende de er under gjennomføring? Denne pasientgruppen har tidligere blitt behandlet med radikal kirurgi + evt. stråling/kjemo. Nyvinningen her er at man tilbyr immunterapi istedenfor dette som en form for organsparende behandling.

3 Likes

Vet ikke om det er lov her, men prøver priceaction linjalgnukk

Det var en interessant åpning på amerikansk børt i XBI etf’en (bruker den som en indeks for biotek aksjer generelt) Og jeg har følelsen av det var en “positiv” hendelse for mye biotek. Jeg klarer ikke å peke på hvorfor jeg har en “positiv” følelse av dette, (føleri)

Den åpnet over motstandslinja (den øverste linjen), men ble solgt ned umiddelbart og falt gjennom. Det er normalt veldig negativt og medfører ofte en test av nedsiden iløpet av kort tid.

Så jeg tenker at nedre linje skal testes i dag/ettermiddag, og hvis det ikke skjer (det er her følelsen kommer inn, men stopper på halvveien som den gjorde i går, da er det et veldig tydelig tegn på at kjøperne endelig har overtaket og ikke tør vente med å kjøpe lenger. Og biotek skal opp et lite knepp igjen.

På veldig kort timeframe dette, men det er isåfall et av de første tegnene på at en bunn er satt

7 Likes
2 Likes

Frisk start :+1: