Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Greie dager for biotek sektoren. Den ene etter den andre biotek aksjen stikker av gårde. Mange brå kurs bevegelser og gode trading muligheter. Dette blir neste felt jeg ønsker å tilegne meg kunnskap om for deretter å ta en posisjon etter-hvert. Veldig revolusjonerende, flott og gøy om noen utvikler en kur for kreftceller og andre sykdommer. Viktig for meg å være inne når/om det skjer.

Uten å ha dybdekunnskap om temaet, er mitt inntrykk at big pharma prises om ikke overdrevent, i hvertfall veldig høyt. Mange genererer nesten ikke inntekter og lever på emisjoner for å kunne fortsette R&D. Det blir fort for lite å basere investeringen på utenom håp. Også det med tolmodighet, at det tar lang tid å forske frem et produkt. Høye kostnader bundet opp over lang tid uten inntekter virker frastøtende.

Ønsker å øke risikoprofilen på nyåret, så en liten takk til dere på forumet som fikk meg interessert.

2 Likes

Veldig greit å følge med her, Alex fikk meg oppmerksom på PCIB som førte til at jeg kjøpte ved en tilfeldighet, til 5kr, alternativet var noe helt annet(BWO!).

Risikoen er selvsagt stor, men det er potensiell oppside også.

(Disse selskapene er ikke big pharma, big pharma det er de som kjøper opp slike som PCIB, Nano osv)

Ok har alltid trodd det gikk for det samme, takk for oppklaringen. Lært litt allerede! Ja det er informativt forum med mange gode debattanter her. Håper jeg også kan bidra med noe bra fremover :slight_smile:

1 Like

i USA er jo cysview i guidelines allerede, hvis det var det du tenkte på?

1 Like

Noen norske biotek selskap som driver innen laks og lus?

1 Like

(Disse selskapene er ikke big pharma, big pharma det er de som kjøper opp slike som PCIB, Nano osv)

Helt riktig. Big Pharma bruker sjeldent mye penger på R&D. De slipper risikoen ved å utvikle legemidler ved å kjøpe opp selskap som gjør det. Du kan sammenligne det med en operatør (Statoil) som ikke eier noen rigger selv. De leier inn rigger til sine boreoperasjoner og slipper dermed risikoen hvis riggmarkedet tanker (slik som nå). Men som Big Pharma må de betale ganske mye for å leie disse riggene…

I tilfellet Algeta så inngikk Bayer en partneravtale verdt rundt 5 (?) mrd. kroner, før de kjøpte opp hele selskapet når de kliniske resultatene forelå :slight_smile:

1 Like

Annet fremstående eksempel fra de siste år, Keytruda:

De store må jo selvsagt fremdeles bruke veldig mye penger på forskning, men det de ser ut til å akseptere er at de sliter med å gjøre de mest innovative tingene på bunnen, og risikoen er også ekstremt stor for at man feiler i fasen frem til de kliniske testene begynner å gi lovende resultater.

1 Like

Lesestoff om kliniske studier:

http://www.forbes.com/sites/davidgrainger/2015/01/29/why-too-many-clinical-trials-fail-and-a-simple-solution-that-could-increase-returns-on-pharma-rd/#7222f2c85f67

Om LOA, likelyhood of approval

2 Likes

Siden det er søndag, skal vi ikke unne oss å dagdrømme litt da folkens? Jo det skal vi!

2 Likes

Dette er jo noe man må huske med biotech.

Godkjennelse fra myndighetene er en enormt viktig milepæl, men man er ikke i mål da heller.

1 Like

Hva skjer med Biotek-aksjer om dagen? Det tar jo helt av. PCIB, Photocure, Nano, Targovax og denne…

https://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=SER.OAX

PHO er vel unntaket av de 3 siden de faktisk har medisin på markedet og nå er blitt anbefalt behandling i frankrike.

For de andre det bare snakk om at folk er grådige og blinde for risiko :wink:

1 Like

Ja, det er åpenbart feil å være i Nano og PCIB, Nano i minus og PCIB bare opp 28% :smile:

så lenge det finnes “the bigger fool” er det jo bare lekkert :wink:

1 Like

Grådig: ja, blind for risiko: nei. :slight_smile:

2 Likes

Minner meg om et fint Buffett sitat

#“Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful”

5 Likes

Hva skjer med Biotek-aksjer om dagen? Det tar jo helt av. PCIB, Photocure, Nano, Targovax og denne…

https://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=SER.OAX4

Bør holde deg langt unna Serodus… tenk at jeg nesten ble med på IPOen på den! grøss

Fytti, serodus og serendex. Biotech går ikke alltid til topps gitt.

Her er et fett bilde fra ASH 2015:

PCIB og Nano går og går og går!
Opp i dag også…

Noen som snakket om at det var på tide å selge?

Sitt gjerne med PCIB. Jeg rører ikke aksjen før etter emisjonen. Det er komplett ulogisk for meg at den skal trade 3x emisjonspris :slight_smile:

2 Likes