Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

I skrivende stund

Nano - 3.49%
TRVX - 6.98%
PCIB - 7.89%

1 Like

Helt sykt… Glad at jeg er over det stadiet der jeg holdt på å drite på meg bare jeg så røde tall. Nå blir jeg ikke pittelitt nervøs en gang. Er så sikker på at jeg tjener penger på det selv om jeg er 20% i minus at jeg bare ler av det egentlig. Skulle hatt litt ekstra penger å handle for tho’. :slight_smile:

1 Like

Glad jeg er all in i Nano da, og ikke en av de andre. Man forventer vel noen gode nyheter fra Nano muligens før helga :smiley::+1:

1 Like

Jeg har ikke fulgt så mye med de siste ukene, så er det noen som gidder å komme med en forklaring på hvorfor trekløveren går til faens for tiden? Kan forstå TRVX i og med at der er nyhetstørke, men PCIB og NANO? Hørte forleden noe snakk om Trump og noen uttalelser… Hva er casen? :slight_smile:

Skulle gjerne visst mer om forholdet Trump - Norsk Biotech. Ser ikke ut til at mye har skjedd i Norge, men i verden er har det skjedd mye de siste ukene med helsereformen i USA og sikkert andre ting jeg ikke har oversikt over.

Nano faller forsi hausserne annonserer nyheter som ikke kommer. Folk blir svette og selger. Det er Nordnet-kunder som dumper i dag. Og sånn går nå dagan.

Juni det skjer!

1 Like

Tviler sterkt på at alt dette kommer av haussing og nervøse småsparere, menmen… Tenker at vi står mye høyere i sommer uansett, så jeg selger ikke med mindre det kommer dårlige nyheter. :blush:

2 Likes

Hele sektoren faller med 5-10% i dag, kan nok ikke se nano utenfor denne gruppen. Lurer på hva som er grunnen til at hele sektoren stuper i dag.

Tror dere vi ser nedgang til lunsj, oppgang til børsslutt? :slight_smile:

1 Like

Min mening er at de som selger i Nano er nervøse småsparere som ikke har satt seg inn i caset. Det fundamentale er bedre nå der enn det var før jul når den sto i 129 og i år når den toppet på 113.

1 Like

Sikkert kjent for en del, men denne korte, enkle oppsummeringen fra Snøffelen på HO likte jeg:
http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21342783

2 Likes

Blir spennende å se oppdaterte eierlister.

Har du en link til listen?

Dead cat bounce i hele sektoren eller en varig reaksjon fra forrige uke?

1 Like

Ikke godt å si… lav RSI på nesten alt Biotek men det må vel komme noe news for at trenden skal forbli opp…

En meget intressant graf.

Så hvordan ska man best spille i bransjen? Jag har noen regler jag føljer, tenkte dele dem med dere. Den er på svensk men håper det går greit.

Utøver disse reglene har jag noen andre som ikke står her. F.eks, jag handler kun aksjer som vært notert i 12-18 mnd, det skal ikke være noen TO i veien. Det er stabile selskaper med bra kasse, ledning og forskningen skal være solid, no exceptions. Det prioriteres selskaper etter Fas II, men unntak kan gjøres vist forskningen er intressant nok og jag ser potensiale. Selskapet skal gjerne ha en bred pipeline. Jag minimerar kjøp i selskaper som kun har en produkt i pipe.

Noen eksempler på norske scenen er Targovax, NANO og PCI. Det er alle interessante selskaper med bra forskning og en bred pipeline. Utøver disse finnes det flere gode svenske selskaper, og selvfølgelig får vi ikke glemme amerikanske big pharma. De flesta handles lavt i P/E, P/S, P/FCF og ROE.

Visst vi ska stole på grafen ang relasjonen mellom S&P og biotech index så bør alle disse selskaper forutsatt de fortsetter å komme med solid forskning og resultater gi en meget god vekst og solid avkastning de kommende 2-4 åren.

12 Likes

Imponerende strukturert! :slight_smile:
Klarer du å følge reglene? Hvor lenge har du holdt på og hva er erfaringene?

1 Like

Veldig interessant å lese!

1 Like

Jag gjør mitt beste for å følge reglene. Har oppdatert de etterhvert. Hmm, startet med fonder for 5-6 år siden, drevet med aksjer siste 4 åren.

Erfaringene er mange, på godt og vondt. Åren 2013-2015 var underbare med meget god vekst. 2016 blev ett skikkelig misslykket år. Dels fordi jag gikk bort mye fra biotech og prøvde meg på ting jag ikke skjønte helt. Hade en periode på rundt 6 mnd hvor jag var inaktiv men solgte ingen innehav, fikk en skikkelig smell.

Siden dess er det kun fokus på biotech og muligens lite gull av og till. Denne strategien har jag brukt siden starten av året og kommer følge videre, og oppdaterer den etter hver erfarenhet. Men så långt i år har den gitt meget gode resultater med kapitalet jag har tillgjenglig. Er for tillfellet låst i en del svenske prekliniske selskaper som svinger veldigt opp og ned. Disse eier jag kun på research, og har tenkt eie de ut hele 2017 eller till target blir nådd. Kommer gå over till denne strategi 100% med start 2018, eller litt seinare i år beroende på hvordan utviklingen i selskapene går.

Synes det er morsomt å prate strategier, og alle kommentarer/kritik tas gjerne imot.

5 Likes

Hvor mye nytte drar du av studiene dine?

Mye tror jag. Utdannelsen min tillater meg att tyda resultater og studier, og faktiskt skjønne hva det dreier seg om og hva resultaten faktiskt viser. I tillegg har jo gitt meg flere år med klinisk og forsknings erfarenhet hvor man kan med first-hand experience kan se ett behov av diverse produkter. Hva som faktiskt er stort behov av, og hva som er tull. Jag tror det er en edge hvertfall.

Det tillater meg også att sortere ut all støy fra diverse forum, og hva alle andre skriver og synes. Husk att biotech er en bransje som pregles av hype, noe som alltid ikke er sundt. Jag liker å høre og diskutere med folk som har en faglig bakgrunn, som kan komme med konkrete argument om hvorfor eller hvorfor ikke en investering er bra.

2 Likes