Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Godt poeng! Egentlig en god regel å handle etter: kan jeg skille hype fra fakta i denne bransjen? Hvis ikke, styr unna. :slight_smile:

Som leger blir vi lært opp i å kun se resultater. Visst ikke noe produserer resultat, er det ikke intressant. Vi kan applisere det samme konseptet till aksjer. Det er helt urelevant hvem som sier hva, visst ikke forskningen og selskapet gjør akkurat det vi vill de skal gjøre, så finnes det ingen grunn i å kjøpe. Spiller ingen rolle hvem som synes hva, eller hvor mye “kursen skal opp 400% til neste uke” :stuck_out_tongue:

Sen feks handler man ju ting på framtids utsikt. Man må ju også ta hensyn till vurdering av selskapet, kasse, ledelse, avtaler osv osv. Mye mer som teller en kun studier.

2 Likes

Er selv halvveis på medisinstudiet samtidig som jeg driver med forskning innenfor molekylær mikrobiologi. Jeg er sylfersk i aksjemarkedet og har fortsatt et stykke igjen før jeg er ferdigutdannet, men kjenner meg igjen i en del av erfaringene til babyrage. Er nok derfor jeg ble tiltrukket til biotek fra starten av.

Har du gjort deg noen større betraktninger om de “store” norske da, Nano, Pcib og Targo? Bestandig meget interessant å lese fagfolk sine analyser/meninger om de, siden jeg og mange har interesse i de, men ofte mangler kunnskapen. Klart man kan lese endel, men folk som skjønner faget, språket osv har lettere for å se bort fra støyen utenom :slight_smile:

1 Like

Jag er inget fan av å kommentere eller analysere selskap jag ikke eier, jag gjør det oftest når jag selv valgt å investere. Men akkurat de tre aksjene synes jag er interresante på lang sikt, men jag synes samtidigt noen av dem er høyt vurdert. Jag finner heller ikke noen grunn till att 1-2 av dem skal ha den vurderingen. Samtidigt etter siste rapportene ser det ut som att hvertfal en, kanskje to av selskapene kommer trenge kapital behov innen de nærmeste 12 månedene. Derfor eier jag ikke heller noen av aksjene ennå, venter på en mer rimelig vurdering.

I tillegg vet jag feks att mye data ikke er tilgjengelig ennå, noe som kommer bli presentert lengre frem i tid. Som du ser på mine regler handler jag oftest ikke selskaper som er i preklinisk fas. Selskapet må ha utført, og hatt god data fra minst en Fas II, forutsatt ikke Fas I data er overbevisende nok. To av selskapene du nevner er i Fas I ennå.

Jag vill se denne data de skal presentere før jag kjøper, selskapet må kunne motivere den verdien de har idag.

Så det som stoppar meg å handle akkurat nå:
Vill ha mere data
Regner med 1-2 emisjoner, noe som er intressant å handle.

5 Likes

Her er denne ukes Pengepodd hvor de bl.a. diskuterer biotek-sektoren på Oslo børs:

https://www.nordnet.no/tjenester/veiledning/pengepodden.html

Håper de har litt mer kunnskap om den sektoren til neste gang de skal snakke om det. Jeg har lest og lært litt og litt om spesielt Nano de siste par mnd, og føler jeg kunne gjort en mye bedre jobb der. Og jeg har hukommelse som en overkokt gullfisk :joy::joy::blowfish::tropical_fish:

2 Likes

Jag tørr å påstå de fleste Biotech analytiker i Skandinavien er søppel. Ikke alle, men de fleste. Dessverre er ikke healthcare sektorn like intressant som i feks USA.

1 Like

Her er to interessante selskaper fra USA att holde koll på framover.

Inotek - handles till negativt EV på -$45MUSD. Man får alltså kjøpt bolaget till en premie hvor markedet anser selskapet til å ha gått under.

Høyt fokus på glaukom. Har en tidligere misslykked Fas III, men har data fra en Fas II som kmr i år.

Synergy pharmaceutical

Fokus på GI. Market cap på rundt $970 MUSD. Har to lykkede Fas III, samt ett pågående projekt inom IBS som er en massiv marked. Etter det mislykkede oppkjøpet fra Takeda har aksjen falt i verdi.

Selskapet har pratet om å prøve jobbe videre mot mål selv, men kommer trenger kapital.

Det finns tre veier fra dagens nivå: Selskapet gjør en emission, noe som kmr spre antallet aksjer og vi kan få en 10-20% kurs nedgång. Selskapet lager ett samarbeid med ett større pharma selskap. Eller ett nytt bud kommer. Personligen ser jag IBS indikasjonen som en mulig kandidat før ennå større interesse og oppkjøp.

Jag håper selv selskapet går selv fram med en emissjon. Min mål kurs er rundt $3.40, noe som jag har som kjøp nivå.

4 Likes

Interessant. For tiden har jeg tømt cashbeholdningen primært på lasting av Nano, men får vi den meget bra stigningen folk tror til juni, selger jeg kanskje ca 20% der, noe blir reinvestert. Må lese mer om interessante selskaper til den tid kommer, greit å være oppdatert.

1 Like

Husk risk hantering. NANO har gått -35% sedan desember. Og ingen garanti for att aksjen står mye høyere om ett år. Selskapet gjør mye riktigt, men det er fortsatt biotech.

1 Like

Det er sant. Jeg har stor tro på den, men går ikke konk om det går dårlig. Mentalt derimot… :smiley:
Går det som jeg tror blir det gevinstsikring, betaling av lån, og så litt blanding av høy risk og “safe” aksjer :slight_smile:
Jeg tenker nå å være all in i det jeg har mest tro på en flerdobling, for å få en flying start, for så å safe inn. Men, det kan slå begge veier, som det har gjort for mange folk før.

Så lenge man tror på selskapet man kjøper, og investerer penger man har råd å miste synes jag der greit. Eier selv ett selskap jag har investert mye penger i som jag har stor tro på, eller eier faktisk to sånne selskaper.

Husk att NANO er i en Fas I/2 og vurderes til 4 miljarder, det er veldig mye. Kmr kreves veldigt gode studie resultat for å motivere mye høyere kurs. Men allt kan hende.

3 Likes

Big pharma i US handles nå til 25% rabatt med ett gjennomsnitt på P/E 18x jmf med SPY på 24,7x. Finnes flere tunge navn med høy Yield og tilvekst som kan være skikkelig bra for langsiktige eiere. Selv har jag kjøpt på mig flere tungvektere som skal få ligge og bli en del av utdelnings porteføljen.

Håll øyene åpne, kan bli fin vekst årene framover.

2 Likes

Ny episode av Radium podcast ute:

3 Likes

Episode 16 er ute. Veldig kort episode med lite nytt. 18. mai kommer oncoimmunity på besøk, mens 24. mai kommer Nano og luigi costa. Personlig gleder jeg meg veldig til å høre mer fra Oncoimmunity. Et veldig spennende selskap innenfor bioinformatikk.

2 Likes

“Stocks are expensive but biotech is cheap. Take that, bubble.”

https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2017-05-12/biotech-suggests-stock-market-could-add-a-few-pounds

Biotech handles idag till P/E 14.

SDRP Biotech XBI analys:

Daglig:

Ukentlig: mulig Cup and handle formation

Måned: Nærmer seg utbrott.

3 Likes

Litt motsatt av Norge?

1 Like

Med forskjellen i selkapssammensetning i den sammenlikningen så blir vel det litt epler og pærer eller? På ene siden store selskaper i produksjon og på andre siden tre miniselskaper i forskningsfase…

1 Like

Jo det er mulig, bare synes det er litt rar prising i Norge av selskaper, der det virker som man nærmest blir straffet for å tjene penger og gå med overskudd noen ganger. Det jo kan være disse vil tjene masse senere, men det prises ofte mye inn mye på forhånd, ikke bare her, men også flere andre “tech” selskaper der det er store forhåpninger om fremtiden. Så vil tiden vise om disse slår til.

1 Like