Synes den var ganske interessant, den omhandler behandlingstiden for en NDA/BLA hos FDA, dvs hvor lang tid tar det fra innsendt søknad om markedsføringstillatelse til godkjenning for produkter med de 4 regulatoriske privilegiene
- Fast Track
- Priority Review
- Breaktrough therapy Designation
- Accelerated Approval
Når det bare PR av disse som har som hensikt å forkorte behandlingstiden hos FDA, likevel er har 2 av de andre kortere behandlingstid hos FDA (BTD og AA).
Det kommer nok av hva BTD og AA er, BTD er ekstraservice gjennom hele det kliniske løpet hva oppfølging og rådgivning angår, dvs gode råd og smøring av prosessen, dvs det blir gode valg og reduserer feil, mens AA er et kortere klinisk løp basert på surrogat-endepunkter.
FT er en BTD-light, og jeg har tidligere hevdet at det gjeveste regulatoriske privilegiet er AA fulgt av BTD, deretter PR og til slutt FT.
Skulle jeg satt ekstra-poeng (1-10) utover en normal “saksgang” for disse privilegiene, ville jeg gitt AA 10, BTD 9, PR 5 og FT 4 ekstrapoeng.
Det som er interessant med denne artikkelen er at behandlingstiden til FT-produkter har gått ned med ca 2 mnd, og er på nivå med PR.
Jeg vil derfor si at FT-statusen har økt, og rangere den nå foran PR. Skulle jeg nå gitt ekstra-poeng på skale 1 til 10 ville jeg nå gitt som følger; AA 10, BTD 9, FT 6 og PR 5.
My humble opinionen, og altså konklusjon, den absolutte verdien av Fast Track har økt.