Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Og der åpent USA-markedet med XBI ned over 2%. Takk for i dag!

5 Likes

Som noen har pekt på her, hva har endret seg i markedet? Algeta oppførte seg (nesten)perfekt i henholdt til ArticAuroraLifeScieences modell.
Men i dagens marked har verken Pcib eller Nano fått pay back for å starte opp sine avsluttende studier. Så hva skjer? Hva er det vi biotekjunkier ikke har fattet? :thinking: :thinking: :thinking:

Utviklingen i Algeta

4 Likes

Svaret på det er vel som ellers i aksjemarkedet; når man tror at man ser hvordan det fungerer, så dukker det opp en ny regel, eller et nytt element…

Det viktige spørsmålet er imidlertid ikke hvor kursen ligger nå, men hvor vi er når vi er ENDA nærmere filing.

Akkurat nå er det nitrist, men jeg sitter her ganske så ubekymret nettopp fordi det ser ut til å være nye mekanismer i sving. Alle biotechsene på OB er neppe blitt ubrukelig over natten.

Det kommer nok et oppsving når vi minst venter det, og da sitter jeg på 1. klasse… Både NANO og PCIB er (straks) i gang med pivotal studie. Vi blir ikke værende på disse nivåene hele den reisen… vil jeg tro…:scream:

8 Likes

Algeta:


Nå er kanskje irregulære bevegelser i NANO noe som kan sees i sammenheng med den utestående oppgangen kanskje?
Voldsom oppsving i 2016, med påfølgende skuffende kursbevegelser.
image
PCIB har vel hatt slike voldsomme svingninger flere ganger:
image
Targovax viser også en utvikling som argumenterer for ‘trendskifte’:
image

Tenker rett og slett det er mer frykt i forhold til Biotek for potensielle aksjonærer i dag. Kanskje spesielt grunnet olje og laks sin solide utvikling, samtidig som det ikke bare har vært volatilt, men forventninger har i stor stil ikke vært innfridd. Delvis fordi det er mangel på kunnskap om bransjen, enkeltselskapene. For mye innsats, for risikabelt, kanskje for lett å forelske seg i/se seg blind på et enkelt-selskap hvor risikoer en ikke forutser kan komme(H&N studiet til PCIB, Targovax i år+++).

Teorien om ‘gjerdesitting’ kan vurderes. Men nå kan også en del av pengene der, være tilført i emisjoner. Videre er det vel kanskje også en faktor hvordan større investorer kjøper seg inn i biotek, noe som kan være betydelig endret siden Algeta hadde sin oppgang. Algoritmehandel er mer avansert, hvordan en privat-aktør så ut til å shorte 1% av et selskap i starten av en emisjon, for å kjøpe tilbake etter emisjonen var over er vel ikke en teknikk som var anvendt på samme vis i 2008 til 2014 perioden.

Jeg mistenker at biotek globalt har fått mye penger tatt ut pga frykt for krakk.
" Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves. " - Peter Lynch
Og at dette gjelder kanskje mest for akkurat biotek.

Veldig spent på hvor mye villig økonomi som kommer inn ved sentiment-endring til bransjen.

7 Likes
3 Likes

“The game of speculation is the most uniformly fascinating game in the world. But it is not a game for the stupid, the mentally lazy, the person of inferior emotional balance, or the get-rich-quick adventurer. They will die poor. ”

Jesse Livermore

3 Likes

– Norge er et næringsfattig land som har små muligheter til å lykkes i kommersialiseringsfasen i de nye kunnskapsnæringene, uansett hvor langt fremme vi ligger innen forskning og utvikling.

Det er bare på noen få spissområder hvor Norge har noen internasjonal FoU-posisjon som det er verdt å skryte av, mener Reve.

Helse og bioteknologi representerer en av de store globale vekstsektorene i årene som kommer. BI-forskerne stiller nå spørsmål om de norske biotekbedriftene klarer seg når de ikke har noen markedsmessig eller kapitalmessig drakraft fra andre næringer i Norge.

– Vi kommer til å utvikle nye, avanserte kunnskapsbedrifter for utenlandske eiere, slik vi har gjort innen IT og farmasi, spår Reve og Sasson.

Teknisk Ukeblad, 26. januar 2012

6 Likes

Ta som et tenkt eksempel et dyktig lite team av leger ved Radiumhospitalet som er kommet langt i utviklingen av en ny og effektiv kreftmedisin. For å få råd til kommersialisering og godkjenning av medisinen i USA er et amerikansk venturefond villig til å investere 100 millioner for 10% av aksjene. Bieffekten av denne gode nyheten er at legene må ta ut rundt 10 millioner i årlig utbytte for å betale formueskatten, lenge før selskapet har fått inntjening og kanskje før legene kan selge aksjer. Legelønnen dekker ikke formueskatten. Man får likegodt selge hele selskapet med det samme og investere i eiendom eller overføre verdiene til datteren som studerer i London. Ved å eie aksjer fra et holdingselskap blir det ingen skatt på transaksjonen.

Det kan med andre ord være veldig dyrt å eie selskap som er i ferd med å bryte gjennom og som har blitt verdifullt, mens det er nærmest skattefritt å selge selskap og flytte formue ut av landet. Norge er landet som tilrettelegger for salg av framtiden til utlandet så altfor tidlig.

I stedet for å skape verdier gjennom kommersialisering av gode ideer har vi i Norge blitt spesialister på å høste naturressurser, på eiendomsinvesteringer eller utflytting. Vi har nesten fravær av norske tidlig fase investorer og norske kapitalister som langsiktig bygger råvare uavhengig industri.

Øystein Moan, konsernsjef Visma, 22. oktober 2015

10 Likes

Må fremheves som du viser til under, at det er fra 2012, før Algeta ble solgt.
Så selv om det til en hvis grad nok fremdeles er slik, vil jeg tro at det er begynt å endre seg.

2 Likes

Ja. Viktig å merke seg at det ikke bare er biotek investorene rømmer fra på Oslo børs for tiden. Veldig dårlig utvikling på alt som ikke er shipping, olje og fisk denne høsten.

1 Like

Mulig det har endret seg noe. Men jeg tviler på at historien om Algeta betyr stort i de miljøene som i utgangspunkter holder seg til disse råvarebaserte næringene. Det har tross alt med kunnskap og risiko å gjøre. Og når det er såpass gode langsiktige utsikter for det man er vant til, kan mye om og føler seg trygg på, ja da tror jeg knapt det betyr stort hva som skjer innen hverken biotek eller andre mer kunnskapsintensive næringer. Jeg kom også nylig over en annen artikkel der Reve kritiserer oppdrettsnæringen for “latskap” når det gjelder utvikling av “nye næringer”. Med “nye næringer” siktet han da til utvikling innenfor deres egen sektor. Han påpeker at de er såpass godt vant med å skuffe inn penger at selv muligheter for utvikling innen deres egen næring i betydelig grad går dem hus forbi. Tilsvarende gjelder vel generelt for det råvarebaserte. Det er klart da er det ikke mye håp om at de sterkeste kapitalmiljøene skal støtte opp om helt andre næringer. Når på toppen av det hele staten kontrollerer en så stor andel av kapitalen i Norge og likevel “sulteforer” selv Radiumhospitalets forskningsstiftelse så de jevnt og trutt må selge seg ned når kursen får et lite løft i disse selskapene, ja da går det som det går. Så gir jo i for seg denne elendigheten også mulighet til å kjøpe seg inn for en egentlig svært billig penge også for slike som meg. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Utviklingen siste par måneder ser ut til å dreie seg om mye annet enn biotek:

2 Likes

Er det årsak til mistanke om at det manipuleres i sektoren forresten? En såkalt ‘washout’ før opptur er vel ikke uvanlig, men det er lave volum og voldsomme bevegelser, i en bransje som har vært i nedtrend i 2 år.
image

Dette samtidig som Oslo Børs har steget kraftig i samme periode.
image

At investorer i større grad forbereder seg på børskrakk er selvfølgelig et mulig annet scenario, men dagens utvikling ser suspekt ut.

3 Likes

Skrekk og gru skulle den dagen komme at noen av de norske biotek selskapene kommer med litt dårlig nyheter. Da ender vel vi aksjonærer opp med å skylde banker og ledelsen penger…

5 Likes

pre-market ser brutal ut i USA. Blir nok tøft både i dag og i morgen om ikke USA greier å hente seg inn i løpet av dagen.

Biotek har kostet meg 6 sifret tap på papiret siste 2 dager…

Jepp. Spørsmålet er når et godt tidspunkt for inngang er. Har beholdt litt cash på kontoen i tilfelle en korreksjon i markedet, men tenker jeg avventer litt inngang. I mellomtiden får jeg stirre litt på longposisjonene mine i PCIB og BergenBio med en lettere sjokkert mine :slight_smile:

2 Likes

inspirational quotes day!!!


image
image
Etc, etc. Back to work… :persevere:

10 Likes

Kl 18:40 har IBB klatret til -0,84% for dagen, og XBi til +0.11%. Er ikke helsvart enda.

IBB har ikke korrelert så bra mot norsk biotek-sektor. Gir indikasjon om potensial ved positivt sentiment dog.
Men ser Dow Jones er ned 1% i stedet for 2% som den lå på rundt børsslutt på OB. Husker jeg rett fra starten av 2018, så fulgte biotek med ned når det blåste som værst, og ble ikke med opp igjen på oppgangen til nye høyder etterpå. Er klar for at det skal endre seg. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes