Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Jeg føler at spørsmålet om vi kommer til å få en dip ned mot 5k, bunner i om vi er i et bullmarkedet eller ikke. Er vi i et fremtidig bullmarked med target over 100k, så gir det faktisk mer mening å holde 6400 enn å bryte det, enten det er kortsiktig eller ei. Det er så mange viktige kriterier for continuation og brudd opp som vil ødelegges om vi får en dipp ned til 5k.

Jeg kjøpte meg inn for en oversolgt 4h på sist dip. Planen var å selge meg delvis ut, men nå tenker jeg faktisk å sitte med beholdningen og bruke 6400 som stoplossnivå siden dette for meg gir mer mening når jeg tenker over det større bildet. Bryter vi opp innen en uke eller to, så kommer jeg til å fylle på resten i et pulback.

1 Like

For meg virker det som at du har god erfaring og treffprosent, så hadde vært supert om du delte hvilke kriterier du tenker brytes…!

1 Like

Det ene punktet jeg alltid har i bakhodet, er hvor mye vi gir bort etter en kraftig oppgang. Ser jeg etter bullflag, vil jeg max se rundt 35% fall fra toppen, ser jeg etter et sunt Equilibrium med muligheter for brudd opp på sikt, så er fall ned mot 50% til fib litt under 0.618 helt ålreit(altså der vi er nå). Faller vi under dette nivået (altså ned til rundt fib 0.786 eller lavere), så ser jeg sjansene for et EQ med følgene bearbrudd som mest sannsynlig på sikt.

Et eksempel på dette bare i mindre skala er volumspiken vi fikk for fire dager siden, og konsolideringen etterpå. Nå er det ikke sikkert konsolideringen er ferdig formet, men per nå så ser dette ut som et bullflag med stor sannsynlighet for brudd opp. Faller vi videre ned mot fib 0,5 eller 0.618, så er et EQ mer sannsynlig. Når vet man når konsolideringen med stor sannsynlighet er ferdig? I dette tilfellet som inntil videre er et bullflag i D timeframe, så ser jeg etter en trendendring i lavere timeframe 4H/1H. Får vi f.eks en close over 7200 i 4H chartet, så øker sjansene drastisk for at denne skal skyte fart opp.

Det samme vil jeg se på i større timeframe, altså M for hele formasjonen som er formet det siste året, bare at her så trenger vi en W trendendring får å vite at bunnen er satt.

Et annet punkt er “golden parket” området, som i bitcoin sitt tilfelle ligger mellom 6800 og 7200. Denne har såvidt holdt hittil, men får vi en W close under 6800, så øker sjansene for at bullrunnet uteblir.

4 Likes

Takk for flott svar :slight_smile: Det er nok trendendringer jeg synes er vanskelig å se, slik som pennant-breakouten du nevnte uten kraft. For meg ser det fortsatt litt uavgjort ut, men er bekymret for bullflagget om det skulle skyte opp. Tipper uansett det blir en lower high til før det snur helt. Håper på flere av dine tanker etterhvert i denne tråden.

2 Likes

Hvorfor bekymret for bullflag?:stuck_out_tongue_winking_eye: Skal være glad om det er bullflag, for da har bulls mer plass å forme en HL i både D og W timeframe senere. Ingen som går glipp av noe, for teknisk så er den ikke klar for et moove høyere enn 8500-9000 i første omgang.

1 Like

Hehe lang historie som ikke egner seg i offentligheten! Men kort og godt fordi jeg hadde håpet på en LL til før det braker løs utpå nyåret…! Om det ville ført til at forestående bullrun avlyses for godt er det selvsagt bedre med en higher low.

Jeg har jo stor tro på konseptet og tror Bitcoin er kommet for å bli - i hvert fall i en del år til. Utover våren tror jeg løpet er kjørt for en så god inngang som nå, det samme tenkte jeg i fjor rundt denne tiden og “rakk ikke” å skaffe penger til å få være med da - var allerede overinvestert - har gjort mange av de verste tabbene man kan gjøre innen trading/investering de siste årene, jeg kunne være et gyldent skrekkeksempel for studenter et eller annet sted… :sweat_smile:

Uansett - satser på en god inngang igjen innen en måned eller to, denne gangen skal jeg sørge for å få lastet inn litt i hvert fall, selge unna tapsprosjekter før nyttår i hvert fall. Hadde forresten en liten short inne som jeg droppet på grunn av meldingen din. :ok_hand:

Edit: i går, som ble endret til en liten long isteden :slight_smile:

2 Likes

Kjenner meg igjen i beskrivelsene du nevner der, og har gjort så altfor mange dumme trades de siste årene jeg også! Men for hver feil vi gjør, så luker vi forhåpentligvis ut en potensiell fallgruve til neste trade :slight_smile:

Spennende at du valgte å trekke shorten, jeg tror helt ærlig det er et godt valg på sikt mtp det større bildet.

4H trenden endret seg fra bear til bull på et rimelig høyt nivå, så kursen kan godt gå høyere før vi skal få et pulback. Legg dog merke til at hver eneste candle siden bouncen har værte høyere for hver dag som har gått,(alt over dagens candle bunn på 7100 holder dette intakt), så før eller senere må dette brytes og vi går i konsolidering for en HL. Om vi topper ut ved 7450, så er ikke det noe problem, da må vi bare vurdere pulbacket og se når kursen snur(ref tidligere post ang hva som er mest sannsynlig fortsettelse etter volumspike), da helst ved 50% til rundt fib 0.618.
Om vi holder 7100(dagens candle bunn) for så å gå videre over 8000(som jeg ser som mest sannsynlig etter trendendringen i 4h), så endrer dette fortsatt ikke det faktum at vi MÅ ha en trendendring i D, men da kan vi slå to fluer i en smekk og endre både D og W trenden i samme slag siden “avstanden” fra bunnen vil være meget god.

Jeg sitter inne med rundt 50% av hva jeg ønsker å sitte inne med langsiktig, så vær trygg på at vi får muligheter til å fylle på mer så lenge trenden ikke er endret. Dette får i hvertfall meg til å unngå FOMO:) Topper vi ut ved 8500 så null stress, da vet jeg at muligheten kommer rundt 7000-7500 igjen om et par uker.

Bare et eksempel på hva jeg prøvde å forklare :sweat_smile:

5 Likes

Supert! Her var det litt å tenke på nå midt på natta, sparer meg med å svare / stille spørsmål til siste julehandelen er over tenker jeg :sweat_smile: Kort sagt - mange takk :slight_smile: Jeg innrømmer gjerne at det var bra jeg hørte på deg! Masse å lære, godt med en som deg her i bitcoin-tråden. Tror det er flere enn jeg som mener det samme selv om de ikke klikker liker osv.

1 Like

Hehe, ikke hast med å svare, nok av annet stress i jula som det er😜 Om folk «liker» innleggene mine har ikke så mye å si for min del. Poster innlegg av ren analyse interesse når jeg mener jeg har en edge å komme med, så får andre vurdere om de er enige eller ikke:-) Hyggelig at du setter pris på det🙌🏼

Du får ha en god jul og bli ferdig med gavehandel, så høres vi når det er noe nytt å melde :smile:

3 Likes

Ja vet du jeg tror jeg avventer og lar julefreden senke seg - merker at hodet er kjørt så greit å hvile ut og la traden gå sin gang. Følger med mye mer enn sunt er og lar meg stresse :slight_smile: Det er årsaken til at jeg droppet trading for en stund, det og store tap av penger jeg ikke egentlig skulle lagt på bordet.

Likte figurene og det er bra forklart alt sammen, men noen svarte hull oppstår. Vet ikke om Det som er utfordrende når man leser andres tekniske analyser er om man ikke er helt stødig på ordbruken - for eksempel hva du helt konkret legger i at firetimeschartet endret seg på fra bull til bear på et høy nivå!

Men hjernen er temmelig svidd så nå blir det å ta julefreden til hjelp istedenfor å tenke mer :exploding_head: - for denne gang.

Takk og God jul til deg og :slight_smile:

2 Likes

Ble kanskje litt uklart fra min side også, men når jeg ser etter om vi muligens former et bullflag i D timeframe, så ser jeg etter når trendendringen skjer(HL,HH) i timeframet under, som da blir 4H. Det at trendendringen skjedde før 50% retracement, fikk meg til å misstenke bullflag.

Nå ser det dog ut til at vi toppet ut i og med at vi mistet en høyere candle for hver dag siden bunnen ble satt i D timeframe, så nå er vi inne i konsolidering. Min plan er fortsatt å sitte med det jeg har inne, og vente til vi enten når fib 0.618 i pulbacket, eller til vi har satt en HL etterfulgt av en HH (som vil bekrefte bull trendendring i D timeframe for første gang på lenge) før jeg kjøper. Jeg tror det er viktig å ha det større bildet i bakhodet nå, og det er at vi har fått inn positiv divergens her nede i D timeframe, og samtidig går inn i mnd nr 8 med lavere topper siden vi toppet ut ved 13500.

Noe sånt ser jeg som sannsynlig videre etter at kursen stoppet ved 7700. Blir nok rolig til på nyåret kan det se ut til, så nå er det å nyte ferie her også :blush:

4 Likes

Nå har vi et tydelig pivot point som traff 0.618 perfekt. Spørsmålet videre blir om vi greier å endre den daglige trenden til bull for første gang siden vi mistet den ved 13500. Brud over 7800 kommende uke vil isåfall bekrefte dette. Flyttet stoploss opp til det nye punktet (6800), siden brudd under her vil øke sannsynligheten for at jeg har tatt feil.

2 Likes

Og der fikk vi bull signalet i D timeframe! Nå er den letteste jobben gjort, og den vanskeligste står igjen(i hvertfall for min del); å være tålmodig! Jeg har ventet 250 dager på denne trendendringen etter konsolidering, så nå skal jeg være fokusert og tålmodig for å få inn siste 40% av hva jeg ønsker å sitte inne med de neste to årene.

Tror jeg vi får en mulighet til å handle rundt 7000-7500 igjen? Ja det tror jeg, siden vi nå går over til å endre W trenden fra bear til bull. Det kan fort ta noen dager/uker å toppe ut(tipper mellom 8500-9000 en plass), så dippen kan vi fort få i månedskifte januar/februar.

Bare spekulasjon, men sånn kan en typisk trendendring for W timeframe se ut, og det er evt under denne dippen jeg kommer til å fylle på. Tiden får vise, og hver dag gir ny informasjon, så nå erre bare å vente.

8 Likes

Da er vel omvendt hode og skulder bekreftet :slight_smile:

1 Like

Spennende chart, definitivt noe som taler for OHS til @Buffet

2 Likes

Interessant å shorte ned til høyre skulder?

1 Like

Nå handler ikke jeg bitcoin, men jeg ville aldri satt inn mye penger rett under 200 dagers snittet uten stram stoploss ihvertfall

2 Likes

Enig i det

Jeg måtte hatt noen bra sovemedisiner dersom jeg skulle shortet krypto, har ikke mest i btc jeg heller. Det er masse andre spennende coins og prosjekter.
Lend, en Ethereum token begynner å nærme seg 10x siden i sommer f.eks.

1 Like

Jeg har en liten short liggende som dessverre ble lagt inn litt for tidlig - stoppes ut på ca 9100 - så det er tight. Typisk om den akkurat stoppes ut og så fyker den ned fra 200ma.

1 Like