Det ene punktet jeg alltid har i bakhodet, er hvor mye vi gir bort etter en kraftig oppgang. Ser jeg etter bullflag, vil jeg max se rundt 35% fall fra toppen, ser jeg etter et sunt Equilibrium med muligheter for brudd opp på sikt, så er fall ned mot 50% til fib litt under 0.618 helt ålreit(altså der vi er nå). Faller vi under dette nivået (altså ned til rundt fib 0.786 eller lavere), så ser jeg sjansene for et EQ med følgene bearbrudd som mest sannsynlig på sikt.
Et eksempel på dette bare i mindre skala er volumspiken vi fikk for fire dager siden, og konsolideringen etterpå. Nå er det ikke sikkert konsolideringen er ferdig formet, men per nå så ser dette ut som et bullflag med stor sannsynlighet for brudd opp. Faller vi videre ned mot fib 0,5 eller 0.618, så er et EQ mer sannsynlig. Når vet man når konsolideringen med stor sannsynlighet er ferdig? I dette tilfellet som inntil videre er et bullflag i D timeframe, så ser jeg etter en trendendring i lavere timeframe 4H/1H. Får vi f.eks en close over 7200 i 4H chartet, så øker sjansene drastisk for at denne skal skyte fart opp.
Det samme vil jeg se på i større timeframe, altså M for hele formasjonen som er formet det siste året, bare at her så trenger vi en W trendendring får å vite at bunnen er satt.
Et annet punkt er “golden parket” området, som i bitcoin sitt tilfelle ligger mellom 6800 og 7200. Denne har såvidt holdt hittil, men får vi en W close under 6800, så øker sjansene for at bullrunnet uteblir.