Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Overraskende mange…

Strømforbruket øker også og er per nå høyere enn Belgias årlige forbruk.

1 Like

Det skal koste litt å være verdens “store of value”, men sammenlignet med mye annet er det ikke så ille.

Gull produksjonen bruker 2,5 ganger mer energi enn BTC. Mens myndigheter verden over bruker 32 ganger så mye energi.

2 Likes

Merkelig hvordan dette fungerer :thinking:

7 Likes

Det er ikke noen god representasjon av virkeligheten du presenterer her.

Det er ingen som lenger skriver at selve Bitcoin blokkjeden skal være teknologien som enabler småbetalinger, akkurat som i en drøss andre transaksjonsteknologier som nettverk, fintech, telekom osv lages det en stack av flere protokoller og teknologier som utfyller hverandre, og som inngår i et større økosystem.

Når en gigant som Paypal nå har kommet inn som en del av Bitcoin helheten så er det ikke så vanskelig å se for seg at de også vil legge inn sin ekspertise i småbetalinger bare som et eksempel.

3 Likes

Skulle ønske jeg hadde flere midler så jeg kunne fylt på litt her, men er allerede tungt lastet. Kommer sikkert flere muligheter. Som nevnt allerede, er det vel bare sunt med en dipp og det var flere av disse i siste bullrun.

Som jeg ser det er vi fortsatt bare i starten av oppgangen!

Hvordan vil du denne gruppa skal være da?

Ønsker du eksempelvis at dersom noen legger ut teknisk analyse så må de gjøre alle oppmerksomme på farene ved å investere i Btc?

Sånn, nå kan vi si hva vi vil… (Endret overskriften)

2 Likes

Fantastisk overskrift! (Bitcoin (Advarsel, du kan tape penger på Bitcoin)

Vil gjerne vite hvilken investeringer man ikke risikerer å tape penger på!

De som har mye :rocket: :rocket: markeringer :wink:

Det skrives i alle aviser. Skulle nesten tro den kollapset. Måtte inn å sjekke grafen :sweat_smile:

4 Likes

Skulle likt å se noen foreslå det 1. desember:

“Bitcoin kræsjer til 34.000”

4 Likes

Det er ikke poenget.

Det håper jeg du forstår også. De som ikke er inneforstått med tk sine begrensninger burde muligens stoppet litt opp.

Jeg tror jeg tok feil av deg og noen som sa noe i form av «skjønner ikke hvem som velger et aksjeselskap med frykt for å våkne opp til en emosjon», husker den ikke ordrett… men det var essensen.

du satte derimot bitcoin opp mot markedet generelt. den sammenligningen for forventet avkastning er det lov å stille seg spørrende til?

Jeg er her ikke for å være forutbestemt. Men nysgjerrig på hva folk legger i bitcoin caset. Det er jo det som former et marked som dette? Markedspsykologien er jo alt dette bygger på.
Så da er det gøy å se retorikken rundt temaet…

1 Like

Jeg har nok isåfall aldri formulert meg slik da jeg sikkert har investert i 20-30 forskjellige selskaper med ekstrem høy fare for emisjon. Sitter enda på slike selskap.
Men ja en av fordelene er jo at man slipper emisjoner. Det betyr jo ikke at kursen ikke kan svinge.

Er det feil å sammenligne assetklasser når man investerer? Høy reward er som oftest forbundet med høy risk.

Du kan jo sammenligne andre kryptvalutaer også, men historien på disse er da gjerne for kort til å dra konklusjoner.

Mange land har veldig høy inflasjon, andre mindre. Bitcoin er vel om jeg ikke tar feil verdens største bank nå. Det er et sted å sette pengene sine etter forutsigbare spilleregler, hvor ingen kan komme å trykke opp mer slik at verdien faller. Og det er grenseløst, dvs det beveger seg over landegrenser uten at noen kan stoppe det. Det er også veldig robust, som Internett, det er ikke avhengig av en eller noen få servere. Teknisk er ikke bitcoin den beste arkitekturen pr idag, da det går litt tregt, men alle transaksjoner er hos alle noder, det gjør nok Bitcoin til den/en av de sikreste. Bitcoin er også desidert størst, da får man en nettverkeffekt, hvor det er vanskelig å bytte den ut med noe annet.

Veldig enig, dette liker jeg også med bitcoin.

Det jeg heller er mer usikker på er det spekulative elementet, som jeg tror preger verdien veldig pdd.
Den minner mer om verdien på Tulipaner for noen år siden. Bitcoin er et endelig antall osv, den ser jeg. Men det er framdeles et stort sprik mellom den idealistiske tankegangen du (og jeg) har troen på, og det som skjer i form av forventninger i markedet og tradingvirksomhet. Representerer bitcoin en markedplass som kan tåle en steady-state eller ikke (hvor eiere klarer å sitte med flat utvikling) og kun bruke det som valuta og/eller eiendel (“penger og gull” som langemann ville kalt det). Det gjenstår å se.

1 Like

Det er etter min mening (subjektiv) nesten uungåelig at en eller annen krypto vinner frem på en eller annen måte. Det handler litt om at folk er villig til å teste ut ting, og bla Bitcoin er konstruert slik at når folk tester det ut så stiger det i verdi, da det er begrenset med coins. Og da får folk en positiv feedback, som gjør at de kjøper mer.

Men jeg er litt usikker å om det en gang vil nå en siste topp, og at det da vil komme indirekte inflasjon i Bitcoin også siden det ikke kan vokse mer… Men det er uansett et stykke frem i tid.

Veldig spennende tid framover.

Takk for tilbakemelding og gode poenger.

Ekkokammeret mitt trenger litt positivitet rundt krypto fra tid til annen. Dataingeniørene jeg jobber med har “solgt” meg inn på teknologien (konseptet) for lengst, så det er nok kun prisingen og hva den bygger på jeg stiller meg undrende til.

System- og elektroingeniøren i meg er forsåvidt litt grinete over energitapet… ^^
Energitapet er prisen for desentralisering antar jeg (for uten den ville det jo bare vært det samme som vanlig valuta)

2 Likes

Jeg er usikker på om energiforbruket vil vare evig, det er mest sannsynlig fordi det er så mange som miner. Tror ikke man trenger så mange, og det vil være mindre attraktivt etter hvert som de finner færre coins.

Jeg kan ikke så mye om det, lurer faktisk på hva som er motivasjonen til nodene når de ikke finner coins lenger… Om det vil bli for få, eller om det er en eller annen transaksjonsfee de får istedet som motivasjon.

Edit:
“It is true, once all the bitcoins have been mined, transaction fees will be the sole source of income for miners. The main concern, then, is whether or not transaction fees will be enough to keep miners financially afloat.”

Det vil det jo, man det vil balansere seg på et lavere antall noder.

Den siste der er vel essensen i noe av utfordringen framover, for å holde et stabilt system. En løsning alla vpn kanskje? Hvem vet hva det går til på sikt.

Sett på studies ved sentralisert block chain i energihandel, mange av aspektene ved bitcoin blir ivaretatt mens noen idealistiske blir dessverre «effektivisert» bort. Fin måte å dele informasjon i et system på, men noen av utfordringene var at feil blir også hengende igjen og krever «minne».

Tror vi kanskje skal ned til 26-27000?

2 Likes