Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Minimalt bedre ifølge testen Sturle stod bak.

Morsomme er at NBX driver å legger inn manuelle priser for å være billigst, de har egentlig latterlig høy spread fordi de nesten ikke har volum.

I starten syntes jeg alltid det så ut som bitmynt var hakket bedre, nå er det ganske hipp som happ. De har vært sånn 50/50 når jeg har sjekket, men ta for all del det tallet anekdotisk

Men autokjøpopplegget til bitmynt er strålende enkelt.

Binance er veldig billig i forhold til MiraiEx når man ser på “trading”-gebyr.

Men for de som bare skal kjøpe, og ha Bitcoin el.l., er MiraiEx et utmerket og enkelt valg.

1 Like

Er det BTCC i Canada du refererer til? Vurder å kjøpe den i morgen.

1 Like

Var et fint tidspunkt å komme seg ut av short posisjoner i natt da :slight_smile:

2 Likes

Har du oversikt over trackeren på Nordnet? Får en med seg hele oppgangen? Er det kun kurtasjen ved kjøp og salg en betaler?

Kursen oppdaterer seg når børsen åpner igjen. Du får med deg oppgangen ja. Har ikke studert kostnadene så nøye.

1 Like

Jeg ville jo gjette at du mister i løpet av et år den prosentvise avgiften? Så hvis bitcoin går 100% så får du “bare” 98,5 eller hva det er.

Men ja, du får med deg hele oppgangen, det er et trygt papir å holde så langt jeg kan se.

Men ulempe at du må ha gammeldags aksje/fond konto da. Nye etfen kunne jeg kjøpe på zero

1 Like

Kanskje feil forum, men jeg prøver:
Hvordan fungerer shorting av bitcoin (og shorting generelt…)?

Setter man en gitt dato for en gitt kurs eller bare at den skal være under dagens kurs, uansett hva den er? Og tl en gitt dato?

Og hva tjener man på denne måten? Mellomlegget?

Har du eller andre her inne erfaringer med å plassere BTC/ETH på wallets hos aktører som tilbyr rente på “innskuddet”? Selv har jeg nettopp overført noen sats til BlockFi som pt. tilbyr 6% rente på beholdning inntil 2.5 BTC.

Du låner aksjer og betaler renter til eieren. De aksjene kan du selge når du vil og kjøpe tilbake når kursen er lavere. Differansen minus rentene du må betale før du kan levere aksjene tilbake til eieren er da din gevinst.

2 Likes

Pooler du wBTC og ETH har du mange steder du får over 50% og 100% rente, renten utbetales vel å merke i en annen krypto, i såkalte farming-protokoller; 6% er lite i dette markedet.

4 Likes

De tingene du ofte kommer med er gresk for meg. Tenk de som har peiling, programmeringsnerds/ teknerds, de kan nå håve inn penger i kryptomarkedet.

1 Like

Fungerer Zero som ASK? Handler enn etf på samme måte? Kan kjøpe og selge 24/7?
Høres ut som om jeg må sjekke ut.
Er noe herk å måtte skatte underveis.
Jeg putter stort sett bare penger inn på ASK og de andre aksjekontoene, jeg tar sjelden ut. Målet er å ta ut nær tidspunkt for uttak av pensjon, ihvertfall trappe ned. Så jeg er langsiktig med beløp, også med de fleste enkeltaksjer.
Bitcoin tar jeg kanskje ut når den står i 500.000 eller deromkring.
Da går de inn som egenkapital i bobil😊

Det er noen forskjeller i skattegrad og det er kun mens børsen er åpen.

Men den fungerer på samme måte som ask i at hver handel ikke utløser skatt

1 Like

Var sikker på det samme. Jeg kjenner flere dataingeniører som jeg omtrent bare snakker med når jeg er på byen. Måtte spørre de om de hadde investert i krypto og hvillen teknologi de hadde mest troen på.

Ingen av de hadde investert og de hadde heller ikke formening om teknologi, men alle hadde tenkt å gjøre det en stund tilbake da. Men fikk aldri gjort det og angrer selvsagt nå.
Gjelder seff ikke alle dette, men jeg ble veldig overasket.

2 Likes

Mitt datanivå streker seg såvidt til “hvis funksjoner” i Excel, så at jeg driver med dette er bare tilfeldigheter.

Jeg tenker hvis du er litt “på” og liker programmering, så er det en gulltid for deg. Du kan være din egen sjef, dvs. delta i de open source prosjektene du vil (helt ny organisasjonsstruktur som kommer med blokkjedeteknologien) og du kan håve inn penger på veien.

Ja, men da tror jeg nærmest du må være helt oppe i eliten for å tjene penger på dette. Da konkuransen er stor. Jeg tror det er lettere å gjøre slik som vi. Prøve å finne de beste prosjektene med de beste blockchain- og defi hodene som er for så å investere i prosjektene, istedetfor å prøve selv å løse det.

2 Likes

Der var vi over 58 000.

1 Like

Ganske vilt å tenke på de som har sittet siden starten - noen må jo ha enorme summer stående.