Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Jobber med data selv, kjenner meg godt igjen her. Jeg og en kompis ble introdusert til BTC i 2010 eller noe sånt av noen folk vi jobbet med på diverse data prosjekter da det gikk an å mine par coins iløpet av en uke eller noe sånt på en grei maskin. De var super seriøse vi bare skimset av det.

Noen år senere BTC begynte å komme i nyheter og diverse aviser og hadde begynt å ta av, tror det var i 2015 fikk høre om Ethereum som på det tidpunktet kostet da ~ 2kr / token på Coinbase den gang var omtrent da LTC og kom ut. Jeg tenkte her skal jeg slå til med det gjorde jeg aldri så kom 2017 ICO craze osv.

Selv om man jobber med data så er man som folk flest, man skimser av ting og tar det ikke seriøst.

Krypto er og et eget stort område som man må gjøre mye Research på mulig man har noen fordeler om man har studert eller jobbet med liknende teknologi innenfor Krypto at man forstår mer det underliggende. Men selv om det er mye av det underliggende er bra så betyr det ikke at den coin / token vil ta av, skjer jo mye av det samme i spill bransjen det er ikke alltid at de spillene man synes er best som selger best.

Uansett kjøpte mine første tokens ifjor og angrer ikke på det. Bedre sent enn aldri :+1:

5 Likes

Det finnes nok en liten gjeng som har sittet dønn fast og bare økt fra helt tidlig, men det er nok ikke så veldig vanlig.

Helt vanvittig mange som ble ristet løs under krakket i mars i fjor, forhåptentligvis kom de seg inn igjen.

Tror jeg må printe ut og ramme inn den her i stort format :smiley:

(23. mars)

4 Likes

Leste meg opp på mye av det som står i dette innlegget i helgen, anbefales virkelig: https://reddit.com/r/Bitcoin/comments/lne70v/im_a_hodler_from_2011_and_have_some_words_for/

Stock to flow modellen til PlanB er så utrolig at jeg finner ikke ord. Den modellerer prisen frem i tid med en nøyaktighet på 95% (ikke statistikk-ekspert, så ta formuleringen med en klype salt) og driveren av prisstigningen er at produksjonstakten av nye coins halveres hvert 4. år. Kursen går ca. 10X etter hver halvering, så hvis du tror Bitcoin har økt for mye til at du burde investere, gjør deg klar for en fomo-tsunami.

I helgen har jeg hørt på podcasts som er et par år gamle der de sier at de tror stock to flow modellen er valid dersom kursen går over 55k etter halveringen i 2020. Der er vi nå, modellen holder. Jeg tror ikke mange har fått med seg dette.

Hvis trenden fortsetter er det som én sa, «a once in humanity investment».

10 Likes

Ja enig. Og man trenger ikke å fortstå det helt ned i fingerspissene for å skille mellom et dårlig eller bra prosjekt.

Det blir litt som at man behøver ikke være forsker eller lege for å tjene penger på biotek-aksjer.

2 Likes

Jeg har ingen sterke meninger om det er en god eller dårlig modell. Men må si at Marin Katusa har en god analyse ute på hvorfor den ikke er valid som en prediksjon av BTC-prisen.

1 Like

Det man skal huske på er et mantra PlanB gjentok og gjentok i alle podcast jeg hørte med han i fjor sommer.

“All models are wrong, some are usefull”

Han har aldri sagt at modellen er definitivt sann eller ufeilbar, kun at det er den beste han har kommet opp med så langt.

Den er også andre iterasjon av hans modellering.

Det har vært en jevn strøm av naysayere som har avfeid modellen det siste året, men foreløpig er det jo nesten uncanny hvor nært opptil den ligger.

En annen ting man legger merke til er hvor mange kritikere som ser seg nødt til å krydre kritikk av modellen med personangrep på mannen. Det svekker inntrykket av dem ganske mye.

Primærkilde:

https://100trillionusd.github.io/

https://twitter.com/100trillionUSD

1 Like

Interessant! Skal sjekke den ut.

Her er også livegrafer som viser hvor godt den første modellen faktisk treffer: Daily Stock-to-Flow charts – Daily updated charts of Bitcoin's stock-to-flow vs price

En ting han også sier er at den faktiske kursen ligger både over og under den estimerte kursen hvert år, som han ser på som et tegn på at den treffer bra.

1 Like
  1. desember:

Det er jo en skremmende svak teknisk analyse, 11. desember hadde kursen konsolidert i 10 dager og dagchartet var solid avkjølt. Jeg kjøpte ganske mye akkurat i den perioden der, og var slett ikke alene her i tråden om å være riktig bullish.

Hvis de er så svake på charts, hvor mye skal man tillegge artikkelen?

Edit:
Selv har jeg fått litt høydeskrekk siste tiden, klarte ikke å sitte med hele posisjonen min fordi den var på rakettfart mot nærmere 40% av porteføljen. Så har solgt i 4 omganger på kurser fra 46k opp til 57k.

Marin Katusa er en legende innenfor mining sektoren - og hvis det er noen som kjenner til stock-to-flow modeller så er det analytikere innenfor gull/sølv segmentet. Han er og kjent for å ha transformert investeringsforholdene innenfor bransjen - hvor det har gått fra at kun de institusjonelle får tilgang til gode dealer - til at småprivatinvestorer også får ta del i attraktive emisjoner.

Når det er snakk om selve artikkelen, eller hans TA kunnskaper for den saks skyld - kan man gjerne være mer skeptisk.

For å være ærlig så husker jeg ikke motargumentene hans en gang i artikkelen jeg linket til, men jeg husker følelsen jeg satt igjen med etter å ha lest den.

Edit: Har litt høydeskrekk selv Savepig. Har satt SL på deler av tradingposisjonen i BTC.

2 Likes

Aha! Bra å vite

Skal uansett ikke påstå at jeg ut i fra det desemberchartet kunne gjette at Bitcoin skulle knuse gjennom 30.000 og langt mindre mer enn doble seg på et par måneder. :sweat_smile:

Kun at jeg var veldig bullish på en fortsatt positivt trend

Det er jo også bare å lese i sølvtråden nå i helgen at Bitcoinere og Metallentusiaster er på samme fløy i alt som foregår nå, så interesssant å se han engasjere seg.

2 Likes

https://www.lookintobitcoin.com/charts/pi-cycle-top-indicator/

Pi cycle top indicator har truffet på de tre siste toppene med noen dagers margin, og snittene som brukes nærmer seg nå en krysning.

Noen tips på hvem jeg burde bruke til å kjøpe Crypto hos? tenker å kjøpe BTC, Polkadot og Uniswap.

Musk har ganske sær humor. Noen som fikk med seg Joe Rogan intervjuet nå sist?

image

1 Like

I dette tilfellet tenker han nok både på

Currency Peg Definition (investopedia.com)

og den seksuelle varianten

Pegging (sexual practice) : definition of Pegging (sexual practice) and synonyms of Pegging (sexual practice) (English) (sensagent.com)

I know, synes bare det er sær humor :upside_down_face:

Det er vel ikke sær humor? Det er mer sært å mene at dette er sær humor vil jeg si.

Jeg synes det er fantastisk og kjempeforfriskende at verdens rikeste og mest innovative mann tørr å være seg selv 100%. Derfor er han også ekstremt suksessfull.

3 Likes

Er ikke uenig i det. Jeg får inntrykk av at han har sans for litt prompe-humor - synes det var kleint i Rogan intervjuet når han fikk lættis (uten at de andre i studio syntes det var særlig morsomt). Men smaken er som kjent som baken :upside_down_face:

Når du er verdens rikeste er det vel også ganske enkelt å være deg selv :blush:

Personlig digger jeg fyren!

3 Likes

Man må ha litt IQ for å skjønne den type spøk på sparket. Jeg tror ikke de i studio skjønte spøken.

Jeg gikk ut på åpningen (nordnet xbt). Kjøpte inn igjen nå :slight_smile:

1 Like