Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

« […] will establish mining operations that transfer stranded or intermittent electricity without stable demand locally—wind, solar, hydro power— to economic assets that can be used anywhere. Bitcoin is, in our eyes, a load-balancing economic battery […] »

Overskuddstrøm fra AOW kan brukes til krypto eller hydrogen, får se hva som er mest lønnsomt i 2030 :wink:

Kryptoinfluenserne har fått med seg at Norge er på ballen!

Edit: Prøvde å dele relevant plassering i video men ser ikke ut til å funke. Se 11 min 18 sek inn i videon

1 Like

Du fikk det til!

«…this is only one Norwegian firm, then you have 200 others doing the same, snd the Swedish…» hehe han vet å shille han fyren der! :joy:

Men tross alt, jeg tipper en del andre større selskaper får øynene opp når Røkke har investert. :ok_hand:

2 Likes

Noen som vet hvorvidt XBT Provider eier BTC og eventuelt hvor mange?

Har bitcoin for ca. 2.7 milliarder USD

2 Likes

Er det mulig å regne seg fram til NAV i NOK? Lurer på hvorvidt det er negativ eller positiv premium i verdipapiret.

Du kan klikke deg fram til “fair value” på samme side

Dette er muligens blitt spurt om før, men jeg prøver meg, og sikkert en del andre som også setter pris på det. Jeg prøver sette meg inn i og lære mer om kryptovaluta. Starter med Bitcoin da det er relativt håndfast, og så er det vel overføringsverdi slik at man kan gå videre på andre varianter, og generelt om blokkjede etc.

Det jeg lurer på er om noen kan linke noen gode kilder til læring. Det dukker opp mye nye konsepter og jeg sliter litt med at i hvert fall en del av det på youtube blir for lite konkret og for “enkelt”. Et konkret eksempel er f.eks. Proof of Work: Hva er det, hvordan fungerer det? Hva skjer med Proof of Work etter at siste bitcoin er minet? Hva er forskjellen på dette og Proof of Stake?

Tar i mot alle kilder til læring med åpne armer, også forslag til bøker etc. På forhånd takk.

Her får du svar på veldig mye

1 Like

Mye bra her : Krypto for hele Kongeriket

Jeg anbefaler Real Vision sine Cryptosider. Gratis, men må registrere seg. Ser at REal Vision sin CEO Raoul Pal @RaoulGMI skriver på Twitter at han er nevnt i Kjell Inge Røkke sitt aksjonærbrev ifm. med Aker sin investering og satsing på BTC og krypto.

1 Like

Fra brevet

“Our collective knowledge was derived from the extensive and brilliant material produced by others. These include Saifedean Ammous, Andreas Antonopolous, Adam Back, Nic Carter, Christopher Cole, Ray Dalio, Michael Green, Hugh Hendry, Reid Hoffman, Lacy Hunt, Jack Mallers, Raoul Pal, Chamath Palihapitiya, Anthony Pompliano, Pierre Rochard, Michael Saylor, Elisabeth Stark, Erik Townsend, and Grant Williams.”

Kanskje Peter McCormack føler seg glemt?

2 Likes

Takk for en del fine innspill! Et annet spørsmål, hvordan er det dere lagrer bitcoinen deres? Er det noen her inne som har noen erfaring med Ledger eller annen HW wallet? Eller andre aktører som bruker HSM for cold storage?

1 Like

Lagrer alt hos mirai. Har under 200k så er ikke så redd for å tape det

Jeg tenker mer på fremtidig potensiell verdi. I takt med at den øker vil man nesten uavhengig av posisjon bli mer sårbar bare med tanke på hvor mye mer attraktivt det blir for hackere. Forstår at å ha krypto på handelsplattformer er det minst sikre man kan gjøre, samtidig har du heller ikke de private nøklene så du “eier” egentlig ikke dine egne bitcoins.

Er det slik at man vil få igjen på cybersikkerhets forsikring hvis Mirai blir hacket forresten, har du undersøkt det?

Likte denne:

2 Likes

Vil absolutt anbefale Ledger eller Trezor ja. Bruker selv Ledger.

Men da må man ha orden i “sysakene”. Ledgeren er det absolutt ikke farlig om du mister. Men kodene må du ha en plass ingen har tilgang til. Og de burde jo også lagres slik at du har tilgang på de dersom boligen har brent ned eller du får heftig vannskade.

Hjernen er en super lagringsplass så sant du ikke blir rammet av slag etc.

Ja dersom du har hjerne til å huske 24 tilfeldige ord i en bestemt rekkefølge så trenger du ikke å bekymre deg for å tenke på lagring av koder :ok_hand: :ok_hand: Med mindre du blir rammet av slag da…

2 Likes