Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Er jo bare å se de golddigger programmene på tv det, de spar jo opp enorme områder for å utvinne et lite syltetøyglass med gull

1 Like

Men prøv å få et forhold til talla du slenger ut. Og det han Simon sier er at gull mining er 50 ganger dyrere(hvilket også svært mange andre er uenige i). Hvis du fremdeles mener at gull mining bruker i området 6000TWh-12000TWh så takker jeg for meg og ønsker deg lykke til videre i din verden.

Jeg sier takk for lykkeønskningene.

Jeg har ikke peiling på hvor mye energi det går med til verken gull eller bitcoin, men følgende gir jo en indikasjon:
Producing gold for the wedding band on your finger alone generates 20 tons of waste.

Det er denne jeg har kommentert hele tiden, det tilsvarer USA og KINA sitt energiforbruk til sammen. Og som selvfølgelig er fullstendig feil.

4 Likes

En viktig forskjell er vel at man kunne stengt ned alle gruver og vi ville fortsatt hatt alt gullet som er tatt ut, men om man hadde stengt ned bitcoin miners ville hele systemet slutte å fungere korrekt

1 Like

4 timers Brudd

Stor Fib 4 timers

Liten Fib 4 timers

Fib daily

2 Likes

Diskusjonen rundt strømforbruk og bitcoin var gammel allerede i 2011. Å komme inn i tråden her å føle at man bringer noe nytt til bordet ved å nevne strømforbruk blir litt meeeeeeeh.

Skaper støy for alle som vil ha en skikkelig diskusjon.

1 Like

Merkelig måte å avfeie en slik diskusjon på. Strømbruket har økt ganske mye siden 2011…

2 Likes

Så lenge det ikke er noen nye argumenter, kun de samme som er skrevet 200ganger her før. Så er det like greit å la være.

Det mest spennende bidraget i denne diskusjonen kom jo fra ARK, men det er det jo ingen som har nevnt enda.

1 Like

@Evilfreud antar det er denne du refererer til.

Slettet det forrige innlegg da jeg ikke kan svare bedre på ARKs rapport enn Patrick Boyle:

https://www.youtube.com/watch?v=OIk81gsF9wE

1 Like

Sant, men er fremdeles forholdsvis tungvint (energikrevende) å fysisk flytte gull fra en eier til neste.

1 Like
4 Likes

En tråd ;

2 Likes

Tror ikke man kan sammenligne gull mining med bitcoin mining. Man må heller sammenligne energikostnaden eller pengekostnaden av en bitcoin transaksjon vs en gull transaksjon. Hva koster det deg feks å overføre en gullbarre til noen du kjenner? Ta med gullbarren ut i bilen og kjøre et sted å lempe den av og kjøre hjem igjen. Skal du sende den til utlanded med fly koster det mye. Det er mao ikke gratis å overføre verdi til andre uansett hvordan du gjør det, er det fysiske ting trenger du kanskje vakthold i tillegg. En bitcoin transaksjon koster kanskje 100 kr.

image

image

4 Likes
2 Likes

Hahah :smiley:
Fossiler som sutrer over Bitcoin er god lesing en mandags morgen!