Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Joda, men ikke fordi jeg trenger å overføre kjapt, men mer fordi jeg ikke har kontonummeret til alle venner i nettbanken og det er enklere.

Og er det småsummer er det mye hyggeligere å heller spandere litt på andre enn å mase om 100 kroner i Vipps. :slight_smile:

Jeg tror du må tenke større, dette er startfasen. De som driver med dette nå er spekulanter, mens kanskje i framtiden betaler du på samme måte som du gjør med Vipps i dag, bare at DNB er byttet ut med blokkjedeteknologi. Men på det tidspunktet er det ikke vits i å kjøpe “aksjer i Vipps”.

Litt som disse driver med:

Hva er det som gjør at Bitcoin ikke blir utkonkurrert av en bedre konstruert valuta som flere store kanoner går sammen om?

Jeg skjønner også at vi er tidlige og spør for å lære, ikke for å være negativ/overdrevet kritisk, men jeg kan ikke helt se hva mannen i gata trenger Bitcoin til.

Da ser jeg mer bruk for blockchain til å f.eks. holde oversikt over eiendomstransaksjoner o.l.

2 Likes

Det er sånn fantasering som jeg bare ikke kan fatte og begripe av folk begir seg utpå… hvorfor i alle dager skal Vipps eller DNB benytte blockchain for noe som fungerer helt utmerket per i dag? For å gjøre det dyrere og tregere??

Ifølge dem selv for å effektivisere pengeoverføring.

1 Like

Det har noe med historikken til kjeden, ingen annen blokkjede kommer noen gang til å ta igjen historikken til BTC. Historikken/ kjeden er verdt noe i seg selv og da spesielt (desverre) mtp. energien som kreves for å få til en slik historikk.

Kan du forklare hva du mener med historikk? Det at den har fungert over mange år?

Dette er det jeg mener over - de går ikke for Bitcoin men bruker blockchain til noe konstruktivt, som jeg også ser et klart use-case for. Når Bitcoin er så dårlig konstruert ift. hvor ressurskrevende det er så ser jeg ikke hvilke store aktører som skal benytte seg av det.

Det er liksom Røkke og Elon. :smiley: Og jeg tror ikke Røkke skjønner så mye mer enn oss andre.

Tror du undervurderer den distribuerte tilliten til BTC. Du har en lang rekke med historiske blokker, som har krevd enormt med energi og tillit for å komme hit vi er i dag.

3 Likes

Jeg vurderer den ikke overhodet - jeg spør hva du mener med det.

Og jeg svarer så godt jeg kan :blush:

1 Like

Vel, for det første er det her ikke snakk om noen eksisterende krypto valuta som noen kan spekulere i, altså helt irrelevant for kryptomarkedets sånn sett.

For det andre så er det her snakk om interbank transaksjoner og ikke Vipps, så sånn sett heller ikke mainstream.

Prøv igjen :wink:

Helt topp, skal slutte å rote for dere her. Jeg forstår det er en lang tråd med blokker over historikken, men hva er verdien i det spør logikken min? Når du skriver at jeg undervurderer den distribuerte tilliten så forstår jeg ikke helt hva du mener jeg vurderer. Ja, jeg har inntrykket av av teknologien er robust over tid og sikker - men forstår ikke hva du mener utover det.

2 Likes

Bankene ser at konkurransen fra et system som kan gå 24/7 er et problem. Derfor må de fjerne hindrene som gjør at dagens banktransaksjoner trege og dyre. Og da ser de på blokkjede , logisk nok.

Det er jo så enkelt at selv du forstår det.
( selv om du nok ikke vil innrømme at du forstår det fordi det ødelegger muligheten til å trolle som du driver med nå).

1 Like

Om du kan greie å argumentere for kvifor historikken skal vere verdt noko som helst, so blir eg imponert.

Kan du samtidig argumentere hvorfor dollar eller norske kroner har en verdi? ( argumentet er faktisk det samme som hvorfor btc har en verdi).

Anbefaler å se på et par invervjuer med Michael Saylor om man noen gang er i tvil på usecases eller fremtiden til BTC. Selv er jeg ikke i stand til å ordlegge meg på noen god måte, men han snur alltid tvilen min i stunder som dette.

Selvfølgelig er han veldig positiv til crypto da han er dypt investert selv, men det gjør ikke det han sier noe mindre relevant av den grunn.

Enhver valuta har verdi så lenge den er en abstraksjon av verdi. Sånn sett kan du si at btc har verdi siden dere tillegger den verdi. Alt er psykologi.

vanlige valutaer har en langt mer stabil, og forutsigbar verdi. Da det foregår enormt mye handel i disse valutaene, altså varer omsatt i valuta… Så bare bytteverdien av varene, klarer til en viss grad å prise valutaen. Og det er fra dette punktet du kan si at krypto og fiat avviker fra hverandre. Krypto har så langt ikke vært en handelsvaluta, (og kan aldri bli det med volatilitet som en deutchmark fra 1930)

1 Like

Ja, det er viktig å ha en prest som kan forkynne det gode budskap.

Da forstår du ikke hva en nasjonalvaluta er…

Hvorfor troller jeg? Ja, jeg er litt frekk i tonen, men her snakker vi om rimelig fundamental argumentasjon!

1 Like