Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Gull (og sølv) er tull… gammeldags og utdatert store of value. Har sakket akterut i mange år. Bitcoin som er store of value er jo også helt håpløst, crazy volatilt og tilnærmet null historikk sett i det litt større bilde.

Det eneste som gjelder er eiendom og produksjonsmidler :wink:

Nja, som store of value muligens. Men man må også ha fungerende byttemidler.

1 Like

Jeg synes postene dine ift det tekniske er veldig nyttige. Takk!

4 Likes

FIAT… og hvis du mener i et post-apokalyptisk anarki scenario, så er det god gammeldags byttehandel som gjelder.

1. Hvis FIAT overlever så kan du få utrolig mye mer FIAT i bytte mot gull og sølv om 10 år enn du får i dag. Utrolig mye mer.

2. Hvis FIAT ikke overlever så er det god gammeldags byttehandel som gjelder ja - AKA gull og sølv.

Min ydmyke spådom.

3 Likes

Tror de påstandene der trenger litt utdyping for å si det mildt…

Javel?

1. Som savepig viste så er gull og sølv-prisen manipulert ned til 1/1000 del av reell verdi i form av at man har trykket opp ufattelige mengder papir som skal være backet av gull og sølv men som ikke er det.

2. Gull og sølv har vært det eneste konstante byttemiddel i menneskehetens historie.

1 Like
  1. Dette er jo bare tull. FIAT verken er, kommer til å bli eller burde være backet av en random råvare som gull og/eller sølv

2. Dette er også en sannhet med meget store modifikasjoner. Gull og sølv har i PERIODER av historien vært brukt av NOEN FÅ som byttemiddel. De store massene har brukt byttehandel. Jeg har INGEN tro på at vi kommer til å begynne å bruke gull og sølv som byttemiddel igjen, det høres faktisk helt komisk ut i mine ører

Jeg tror med respekt å melde at du ikke helt vet hva du prater om.

Penger var basert på gull og sølv i tusener av år. Faktisk helt frem til Nixon avskaffet dette og gjorde dollaren om til ren Fiat.

4 Likes

Så… hva har du tenkt til å bruke som byttemiddel når fantasipengene blir verdiløse? Samlebåndet til Ford?

2 Likes

Ja, og det kommer aldri til å bli det igjen…

Dette blir veldig svart/hvitt. Siden typ antikken i Hellas er det kun i veldig mørke øyeblikk av menneskelig sivilisasjon man ikke har hatt penger i det hele tatt, men det har variert litt hvor stor andel av økonomien som var med statlig mynt og hvor mye som var byttehandel.

Debasement og inflasjon finner man vel som problem i alle historiske valutaer

Mat, ammunisjon, bensin, osv, osv… du vet alt mulig som faktisk har en nytteverdi i forhold til håpløst ubrukelig og svært lite distribuert fysisk gull og sølv. Da er det mer sannsynlig å bruke feks kobber da i så fall?

Da håper jeg du har har et lager fullt av det allerede, og putta penga der hvor kjeften er. Hvor mye ammo har du? Har du boks mat eller hva er det du har i dette lageret ditt?

Det var forresten en god idé. Skal dedikere et rom i huset til klær fra H&M jeg kan bytte med deg Cagey :wink:

Det kan du gjerne mene. Virker snodig at noe som fungerte i tusenvis av år frem til 1971 ikke skal kunne komme tilbake men du får gjerne tro det.

Spesielt når grunnen til at gullstandarden ble avskaffet i utgangspunktet ikke var at det ikke fungerte - men tvert i mot at den fungerte for godt.

Det samme gjelder hvis du bytter ut gull og sølv med BTC.

1 Like

Det tviler jeg sterkt på.

Finansdepartementet i USA med forslag til ny kryptolovgivning
I en rapport torsdag foreslår det amerikanske finansdepartementet at kryptooverføringer for mer enn 10.000 dollar, tilsvarende omtrent 83 000 norske kroner, må innberettes til den amerikanske Skatteetaten. Det melder Bloomberg.

Finansdepartementet skriver at omfattende rapportering er nødvendig «for å minimere incentivene og muligheten til å flytte inntektene ut av det nye informasjonsrapporteringsregimet».

Bitcoin har falt med tre prosent siden artikkelen ble publisert på Bloomberg, omtrent klokken 18.00 i norsk tid. Én bitcoin er nå verdt 40.406 kroner.

3 Likes