Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Må bare vente og se hvordan det forandrer seg, med segwit og lightningnetwork kan det begynne og se litt bedre ut.

3 Likes

egentlig enig, men hvorfor skal man vente på Bitcoin når teknologien allerede er tilgjengelig…

Altså… alle valutaer er konstruerte. Så lenge man kan betale for noe i form av Bitcoin så har Bitcoin en verdi. Pyramidespill er ikke det samme rett og slett fordi man i de fleste pyramidespill ikke har en annen verdi enn at det kommer flere medlemmer inn i pyramiden. Produktet man får er som regel en bruksgjenstand/medlemsskap som ikke har en allmenn verdi. Bitcoin kan veksles til dollar, Bitcoin kan brukes i de fleste butikker (gjennom betalingskort, akkurat som VISA - jeg vet ikke hvordan de funker i prakses). Så lenge man faktisk kan bruke Bitcoin til alt mulig er Bitcoin noe helt annet enn en pyramide. Selve transaksjonene er i praksis lite praktiske, men «akkurat» som VISA løste et problem med kort en gang i tiden, da man laget blåkopi av kortet på papir, sendte til VISA og fikk betalt et par uker etterpå, tilsvarende kan Bitcoin brukes på sekundet - akkurat som NOK (som jeg tipper er erstattet av en e-krone innen ti år, som jeg håper og tror kan være bygget på IOTA-teknologi).

@Nocturne les det over. :slight_smile:

3 Likes
  1. februar er Bitcoin over 20.000. Ellers spiser jeg min egen penis.

Forresten: jeg spiser ikke min egen penis. Men Bitcoin er over 20.000. Tror jeg :slight_smile:

5 Likes

De som kom inn først har tjent mest. Bitcoin er byggd opp for at det skal stige i verdi slik de fleste pyramidespill. Rewarden per block blir mindre og noen få store spillere kontroller mesteparten av alle bitcoins. Om ikke det var nok utgjør acic-maskinene en trussel mot målet om desentralisering.

3 Likes

Du blandet bitcoin og blockchain

Ja blockchain teknologien har fantastiske muligheter. Men Bitcoin sin blockchain er fryktelig dårlig og allerede ekstremt utdatert iforhold til blant annet Ethereum.

4 Likes

Nja, hovedproblemet er at avgiften har steget i takt med prisen per BTC. Avgiften ved å overføre bitcoins når den stod i 1 dollar var vesentlig lavere enn det er idag (i kroner), om jeg ikke tar feil.

1 Like

avgiften er satt i %. Samtidig kan man få prioritert i køen ved å betale mer.

Problemet for bitcoin sin blockchain er mange. Maksimum antall overføringer pr minutt er en av dem

1 Like

Sikter til det å overføre bitcoins kan koste opp mot 100k Satoshi, noe som var mindre i kroner når bitcoin kostet 100usd

Bitcoin er ikke ett instrument på like linje som aksjer, det handler ikke om å være først ute, tjene penger på kursstigning osv. Det handler om en valuta som kan erstatte helt eller delvis dagens fiat, hvor to mennesker i ett hvilket som helst utviklings land kan betale hverandre direkte uten noen form for involvering av tredjepart.

Hr. Nakamoto lanserte ikke ett fiks ferdig produkt, men en idé og en prototyp av ett produkt. At det ikke er ferdig utviklet er han/de 100% åpen om (les white papers). Her trengs utvikling, og Bitcoin er den cryptoen med flest utviklere, og flest brukere. Ting blir bedre, og kommer til å gå fortere, men det tar tid.

3 Likes

#jeghaterpengenemine :joy:

BTC har jo steget 10% siden fredag kl 17:30, så det blir spennende å se om det hodler i natt. I så falle, så er jeg på 200% avkstning igjen, men kun gevinsten :smiley: Glem alt av TA og fundamentalt pjatt, her er det bare å dundre på!! :smiley:

1 Like

Jeg har sagt 13800 til feb/påske tidligere, men mulig jeg har vært litt forsiktig…

PS. Jeg sa dette i sept når kursen var 3800, og tenkte da at det skulle bli vanskelig. Nå tror jeg dette er i umiddelbar nærhet - kanskje allerede til nyttår :smiley:

2 Likes

Du som er så bull på bitcoin, har du noen gang brukt det til å sende penger med en mottaker andre siden av verden? Eller er det for deg sånn som for de aller fleste; at du hiver deg på noe som går opp i verdi; også kalt spekulasjon? De ivrigste bitcoinforkjemperne sier jo selv at de bruker altcoins for å sende bitcoins, da avgiften per transaksjon er LATTERLIG HØY. Bitcoin sin eneste verdi er navnet. Dette fordi den er den mest kjente kryptovalutaen pdd. Det betyr ikke at den er best.

5 Likes

Det er ekstremt lett å tro at noe bare skal vokse inn i himmelen fordi det har gjort det til nå. Men erfaring tilsier at det er alt annet enn tilfelle. Bitcoin eksemplifiserer jo perfekt the “Hot Hand Fallacy” (1). Slik Funcom gjorde i vår. Slik Nano gjorde i fjor høst.

Jeg skal handle litt krypto men venter på en korreksjon før jeg kjøper. Å kjøpe BTC over 10k mener jeg er galskap med så mye #Fomo i markedet :slight_smile:

(1): https://en.wikipedia.org/wiki/Hot-hand_fallacy

1 Like

Ja, men se argumentet til @UNO - du kan likegodt betale med Vipps som med BTC. Faktisk er det enklere å betale Vipps enn BTC. Hvorfor skal jeg bruke BTC fremfor Vipps? Så jeg slipper å ha pengene i en bank som tar gebyr for kortet mitt 1 gang i året? En sum jeg ikke merker?

Den eneste fordelen jeg ser med en desentralisert valuta er at man ikke kan deevaluere den ved å trykke opp hopetall med flere enheter. At det ikke er en stat som styrer hvor mye pengene dine er verdt. Samtidig - med BTC - har du ingen som backer deg opp om du skulle risikere å miste alle pengene dine. Om noen f.eks hacker kontoen din. Hvis noen hacker nettbanken min vet jeg jeg får pengene igjen (pga. forsikring etc). Du har også staten som kan baile ut bankene. Krypto har ikke denne garantien. Og de fleste - når de skal bruke gevinsten fra krypto - veksler tross alt, og betaler, med Fiat enda - og det tror jeg de vil gjøre i lang, lang tid fremover :wink:

3 Likes

Jaja, dette er jo helt klart faren med alle spekulasjoner, men jeg mener det er viktig å ha en strategi, ikke bare for når det krakker eller går bra, men underveis. Hva gjør du når det stuper? Hva gjør du når det stiger? Hva gjør du når alle andre sier kjøp/selg. Jeg har min plan og holder meg til den - er risikofritt inne i btc på Nordnet, og det jeg har i Wallet er kjøpt så lavt at en 80% korreksjon vil være levelig med.

Jeg skal ikke overbevise noen til å handle krypto, men ytrer kun mine tanker og strategi. Jeg tror, og jeg HODLer. Sniker ut 50 og 50 XBT sakte men sikkert (eller det som passer best) :ok_hand:

1 Like

Skal sies at de som er bull på Bitcoin har hatt mest riktig fram til idag. Spørsmålet er bare hva framtiden vil bringe. :smiley:

1 Like

Det er jo ikke mulig å være bear på BTC nå når det er den verste fomoen jeg har sett. Jeg fikk spørsmål av Bitcoin av en kompis i dag som aldri har vist interesse når jeg har snakt om aksjer og sparing. Da ble jeg oppriktig bekymret. Jeg anbefalte ham å IKKE kjøpe - eller, jeg sa - jeg skal nok kjøpe men jeg kjøper ikke over 10k. Håper han har slått det fra seg. Går den til 20 så får det bare være. Det går alltid et tog :slight_smile:

1 Like

Du burde sagt: “Putt ALLE sparepengane dine inn i BTC - det er fremtiden, vårt livs sjangse!!” :joy::joy: Så får fyren selv avgjøre :joy::joy:

Edit: Jeg sa noe ala det du sa til han til kona mi når BTC stod i $4000. Igår sa hun til meg: “Du skylder meg en million…” :heart_eyes:

2 Likes

Hvafornoe? Du sa du ikke ville kjøpe BTC til $4000 og nå skylder du henne 1 mill? Fordi hun ville kjøpe eller? Uansett - jeg tror ikke VI er de som vil tjene mest på Bitcoin. Om den går 10x herfra så vil de som har vært med fra… si 100 eller $1000 sitte så j… godt i det.

Vårt livs sjanse? Bitcoin? Nei. Krypto? Mye mulig :slight_smile:

(P.S - Forøvrig tror jeg strategien din er lur, å cashe ut litt underveis og sitte med gevinst med risikofritt. Det var planen i Nano for meg, men det har ikke blitt sånn… enda :slight_smile: )

2 Likes