Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Så hvis jeg overfører btc fra bittrex til coinbase, kan jeg selge 3-400$ høyere? Burde ikke markedet automatisk motvirke dette, nettopp på grunn av denne muligheten?

Treghet i overføringer er vel en utfordring i forhold til dette, og da får man «flere» markeder og ulik pris.

Den gang Mt.Gox eksisterte var det mulighet for inntil 10% i arbitrage-gevinst. Prøvde det noen ganger, men det var en skikkelig tålmodighetsprøve med flere ukers ventetid på uttak fra Mt.Gox. Hadde heldigvis ingen dollar eller BTC hos Mt.Gox da de endelig gikk konkurs. :smiley:

2 Likes

Du må trekke fra fees osv. men ja, du kan vinne en del på det som @georglu skriver.

Og legge på prisusikkerheten i det btc overføres fra en børs til en annen. Slik som kursen svinger nå om dagen er det jo rene lottoen om du tjener noe på dette. Tviler egentlig på at man kan gjøre det med noe særlig stor suksess og i alle fall ikke “for hånd”. Mulig det derfor finnes en hel del arbitrage-roboter der ute. Men aner en viss andel av scam i det markedet.

1 Like

Og, en av grunnene til at jeg sluttet med arbitrage etter et par-tre forsøk (foruten at Mt.Gox gikk konkurs kort tid etter) er at det tok fryktelig lang tid, kostet mye tid og var belemret med en god dose usikkerhet (valutakurs, btc-kurs og transaksjonstid for å nevne noe).

Hvorfor ikke sitte med en andel på to forskjellige børser? Så kan du balansere ved å gå inn i altcoins eller eventuelt shorte?

Holder det enkelt. Går kun long og er kun på Bittrex. Skal ikke endre en winning strategy når jeg er +500%. Syntes det bare var litt merkelig, og det gjelder jo Eth og Ltc også. Er ikke store forskjellene, men dette er vel også et tegn på et ungt og umodent marked.

1 Like

Det er tegn på et marked som ikke fungerer…

Utfordringen jeg hadde den gangen var at skjevheten bare var én vei. BTC-ene var inntil 10% dyrere hos Mt.Gox enn på andre børser. En veldig høy arbitrage-gevinst tyder helt på at markedet ikke fungerer som det skal. Hvilket også viste seg med en ekstrem treghet i utbetalinger og konkluderte i en konkurs en stund etterpå.

Det er mulig arbitrage-mulighetene er flere og enklere nå, men gapet virker ikke veldig stort (i prosent).

Så vidt jeg forsto på deg anbefalte du dem å holde seg unna, ikke bare basert på kursen. Du selv er vel ikke inne enda? Med mindre du har gått imot dine bastante uttalelser om at du ikke vil kjøpe med mindre kursen er under 10’?

Hadde du ikke anbefalt dem å holde seg unna hadde de kanskje kunnet satt inn penger og hatt mulighet til å kjøpe i dag/morgen. Han ene som kjøpte til tross for dine advarsler var heldig som fikk åpnet konto, satt inn penger og kjøpt så raskt. Vi får se om anbefalingen din holdt mål om et par måneder eller ett år. De folka der antar jeg ikke hadde tenkt til å kjøpe for å trade et par dager etterpå, men ville bli med på en fortsatt langsiktig oppgang.

1 Like

Så vidt jeg forsto på deg anbefalte du dem å holde seg unna, ikke bare basert på kursen.

Eh, jeg anbefalte dem å holde seg unna, nettopp basert på kursen. Se innlegg fra 8.12 og nedover. Her er noen utdrag:

Kan BTC gå til 0? Nei, det tror jeg ikke. Kan den gå til 100k? Kanskje. Bør man derfor kjøpe BTC nå?

Svaret er nei. Det er ikke snakk om å kjøpe eller ikke kjøpe BTC, det er snakk om NÅR man skal kjøpe ifht. risk / reward.

Jeg har stor tro på krypto og som jeg skrev tidligere, det er kommet for å bli. BTC er mye verre å si noe om, teknologi aspektet av det tror jeg fort kan bli erstattet av noe bedre (IOTA?) men så er BTC first runner. Den har brand recognition. Og noen anser den som gull. Hvis man kan se på det som gull er det ikke umulig at BTC kan komme opp i mcap på 1 trillion eller mer.

BTC er bare ikke så interessant for meg personlig lenger, spesielt ikke på disse nivåene.

Du selv er vel ikke inne enda? Med mindre du har gått imot dine bastante uttalelser om at du ikke vil kjøpe med mindre kursen er under 10’?

Jeg er ikke inne nei, og kommer ikke til å kjøpe på disse nivåene.

Hadde du ikke anbefalt dem å holde seg unna hadde de kanskje kunnet satt inn penger og hatt mulighet til å kjøpe i dag/morgen.

Hadde jeg ikke anbefalt dem å ikke kjøpe ville de kjøpt på mellom $16000 og 18000. Som jeg skrev hadde han her planlagt å kjøpe uansett, men han var glad han ventet (på grunn av det jeg sa til ham om topp) og kom seg inn på $13000. Hadde han kjøpt når han skulle kjøpe ville han fremdeles sittet med tap.

Som sagt har mine kommentarer vært rent kortsiktige - og jeg mener fremdeles det er dårlig r/r i BTC på kort sikt. Om man har horisont på flere år så snakker vi ut fra to helt forskjellige utgangspunkt.

Tar opp til et døgn å flytte mellom børser med mindre du betaler heftige fees. Så vinninga går opp i spinninga

Skjønner. Da er det vel en grunn til at noen børser er rabattert i forhold til andre. Med en omsetning på 13 mrd usd i døgnet burde det ikke være mangel på aktører som utnytter og dermed utjevner prisene.

Ekstremt vanskelig å utnytte prisforskjeller pga tiden det tar å flytte mellom børsene

Jeg lurer på hvordan bitcoin-robotene får det til. Mulig de utnytter volatiliteten til kursen.

Er vel bare å ha to beholdninger og gå long/short og short/long om du vil trade på arbitrage. Et crash risikerer du heller ikke om du alltid sitter på en netto 0 posisjon. Å kjøpe på en børs for å selge på en annen er nok vanskeligere ja.

edit:

Kan sikkert regne på avgiftene i en “full sirkel” og det tipper jeg stemmer bra med rabatten de forskjellige børsene har i forhold til hverandre.

Smarteste han gjorde i helgen tipper jeg :slight_smile:

Han er fornøyd nå - om han er like fornøyd i morgen eller om 1 uke gjenstår å se :smile:

1 Like

Ja, men tenk for et kick han har nå, og alle vennene sine han forteller om det :wink: De blir å pløye inn penger…