Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin 1 - Mai 2017 til Juni 2021

Hahahahaha!! Du må nok bare innse det er ingen boble =)

Du mener den er støttet av grunleggende verdier?

Bitcoin er inget aksjeselskap en kan se på økonomiske resultater, så hva man mener med grunnleggende verdier er opptil enhver enkelt å si. Nå har jo det frie markedet priset Bitcoin til den prisen, så da må en nesten bare se på det som korrekt pris.
Det er noe helt annerledes enn noe annet, en kan derfor ikke prissette det på noen måte utfra teorier. Dette er teknologi som vil disruptere finansindustrien på sikt. Frihetselskende mennesker som meg selv støtter utvikling 100%. Etterhvert vil en stor andel av befolkningen også støtte bevegelsen.
Som jeg har sakt tidligere behøver det selvsagt ikke være Bitcoin eller noen av de andre topp coinsene som overlever, men per i dag fungerer det slik å vi må orientere oss deretter. For å skjønne kryptovalutaens verdi må en rett å slett forandre sitt syn på verden, det gamle er forbi. Noe nytt til komme. Vi vil rive oss løs fra det elendige finanssystemet vi har vært under de siste 100 årene (FED OSV). Sentralbanker vil i tiden fremover bli avslørt som noe negativt kontra positivt som myndighetene til nå har fremstilt dem. Samarbeidet mellom bankene og myndighetene til elitens fordel vil også bli satt press på, vi kan rett og slett ikke beholde systemet slik det er i dag. Det er ikke slik kapitalisme skal fungere! Store deler av folket er forsatt uvitendes, men folkeopplysningen foregår i rekord fart og det vil hjelpe kryptomarkedet i årene fremover. Stadig flere velger å svelge den røde pillen :slight_smile:

3 Likes

Prisen nå sette av spekulasjon og hamstring, ikke reel etterspørsel på grunn av nytteverdi, det kan godt være at nytteverdien vil ta igjen og møte den spekulative verdien vi har nå, men det er et stort gap å fylle der vi er i dag.

1 Like

Joda, jeg kan jo vær enig i at prisen kan vær midlertidig for høy og dermed gå ned. Men den relle implementeringen og utviklingen av teknologien går enorm fart. Slik det er nå vil vet vær svært brukervennlig om kun noen få år, når dette kombinerest med den store kollapsen som kommer i aksjer, eiendom, valuta osv vil det bare bli større.
Det er nemlig der de virkelige boblene er, bobler skapt av regjeringer/sentralbanker gjennom deres tullete inngripen i markedet ved latterlige bail-outs og gjeldsøkninger. Hvem tjener på sånt egentlig, er det menigmann?

Bare for å vær enda klarere, jeg ville ikke fått panikk dersom prisene raste 90%, det har skjedd før og vil kunne skje igjen. Vi er fortsatt relativt tidlig ute i det store bildet og det vil derfor fortsatt vær mye usikkerhet og svingninger. Dersom en holder ut vil en sannsynligvis vinne på det etterhvert, jeg har en god følelse på at det skal svært mye til å få et sånt langvarig bearmarket som kom etter sist kræsj. Da var det mer boble tilstander ettersom noen manipulerte kursen, nå er den sikkert noe manipulert, men vi er milevis lenger fremme når det gjelder antall mennesker som er inkludert og som vet om kryptovaluta + teknologien er mye lenger fremme. Ting går så mye raskere nå at kræsjene ikke vil vare like lenge, se hvor raskt markedet klarte å komme seg igjen etter en halvering i total mcap på en måned?!
En må ha is i magen og et lengre perspektiv på kryptovaluta, det blir som å eie fysisk sølv/gull som en forsikring. Vil en vær med på det nye paradigmeskiftet eller vil en vær igjen i det døende fiat-systemet? Mange rike vil nå hedge formuene sine med å plassere endel av pengene sine i krypto for å sikre seg dersom det nye alternativet skulle vinne frem. Krypto er det gull/sølv ønsket det kunne være, nå har vi en storage of wealth som enkelt går på tvers av landegrensene momentant og sikkert.

2 Likes

Her er det mye å kommentere på… får se om jeg gjør det i kveld.

Du gjengir typisk floskel argumentasjon som jeg hører fra kryptomenigheten over hele linja. Det er få eller ingen tekniske eller markedsrelaterte momenter. Men til gjengjeld mye synsing, ønsketenkning og ikke minst politiske drevete oppfatninger.

Skal ikke legge skjul på at mitt verdenssyn er det som får meg til å ha troen, skriver det også i teksten at for å forstå det må en endre synet sitt på hvordan ting fungerer.
Du må bare innse at du kan ikke se på krypto på lik linje som med aksjer. I det lengre løp er det noe helt annet det er snakk om, selvsagt på kort sikt er det likheter ettersom det er mye spekuleringer ute og går noe som gjør slik det oppfører seg likt.
Det er umulig å si i mot ettersom man ikke har “bevis” verken for eller i mot. Peter Schiff som er en av dem jeg respekterer mest blant økonomer, har ikke snøring av hvordan kryptovaluta foregår. Men har solid forståelse for økonomi generelt. Han har også kalt Bitcoin en boble, men han har gjort det i årevis. Tror kanskje siden BTC var noe sånt som 20 dollar. Hva tilsier at om 4-5 år og BTC er 100 000 at noe skal vær annerledes neste gang? Bare fordi noe har ekstrem stor vekst betyr ikke at det er en boble. Noen ting vokser bare mer enn andre, kryptovaluta startet nylig på null og prosentvis vil det derfor så klart være en absurd oppgang.

"As of July 24, 2015, Apple closed at $124.50 per share. Currently, the initial investment of $990 would be worth $313,740, which is 2,520 shares multiplied by $124.50 per share. The ROI is an immense 31,590.90%."
Nå er den 161 dollar med en enda mer absurd prosentvis oppgang. Er man med i noe fra scratch får man selvsagt stor gevinst, hvorvidt vi er tidlig nå eller ikke er ikke lett å si. Jeg trodde vi var et godt stykke ut i det, men har etterhvert som jeg har studert det mer innsett at potensialet er langt større enn hva jeg har trodd. Kryptovaluta vil ikke fungere på samme måte som i dag i fremtiden, det vil være ekstremt mye mer utbredt og funksjonelt. Normale folk vil både betale og motta kryptovaluta. Ikke bare en mega liten nisje som i dag (men som vokser utrolig raskt).

Enig i at krypto ikke kan sammenliknes med aksjer, men er det noen som gjør det da? Det er da en valuta, dog uten noen form for garanti eller regulering…

Og mye av problemet man diskuterer er jo nettopp det at bruken av det IKKE vokser så særlig raskt… det er bare den spekulative verdien av det som vokser så hinsides…

Noen av kryptoene er valutaer og andre er mer som aksjer/eiendeler osv, så det er jo egentlig store forskjeller også innad i krypto. Vi har selvsagt et problem med å få ordinær bruk av valutaene når stigningen er så bratt ingen tørr å bruke den! Det skjønner jeg helt klart er en stor hindring for implementering i praksis. Så den utfordringen vil nok vedvare en stund, vet ikke hvilke løsninger som vil komme med tiden. Etterhvert som det blir større vil det kanskje bli noe mer stabilt også da det blir med desentralisert og vanskelig manipulere.
Etterhvert som flere får visakort/mastercard med støtte for krypto og apper som forenkler bruker blir det mer brukt. Det byggest i vertfall opp infrastrukturen som trengs for å brukes mer i fremtiden.

Bitcoin er en valuta, Ethereum er en security. Det er veldig stor forskjell. Hvis du tror at krypto kun handler om valuta, da er du på villspor. Er selve blockchain teknologien med desentralisering som gjør krypto spennende.

1 Like

Enig i det du sier her! Så hvorfor i all verden skal det være så verdifullt å eie Bitcoin og Etherium da?!? Når det er blockchain tek som er det sentrale og spennende her? Ikke disse coinsa i seg selv…

First Bitcoin Capital Corp gjør det skærpt om dagen gitt:
http://norma.netfonds.no/ppaper.php?paper=BITCF.O

Shorte-kandidat? :wink:

“The goal of First Bitcoin Capital Corp., which is comprised of seasoned financial and technology experts with diverse backgrounds and education, is to acquire Bitcoin start-ups, raise funding and invest in companies that are developing Bitcoin software or hardware applications.”

Her ser du hvorfor jeg sier det blir skikkelig dramatikk i november!
De fleste har ikke tenkt over dette enda.

1 Like

Har du vurdert vix?

Oops… har visst den shorten stående åpen enda… jaja da gikk den over i en weekend short :slight_smile:
Var oppe i +20% ca, nå friskt i minus… Dobler nå på ca 3540. Har bullet noe veldig igjen, men en gang må det i det minste komme en korreksjon!

BTC ser sterk ut… burde ha korrigert seg men brudd over 3500 tror jeg var nok et kjøpssignal og folk forventer 4000usd

1 Like

Wow, ser ut som du har rett!
Beklager Cagey, men shorting er ikke lett lenger nå :O!

Aaaaaand its gone…

Dårlig timing andre gang på rad gitt, running out of luck?

Jaja, utgangspunktet for neste short blir jo bare bedre og bedre!

1 Like