Kan du utdype dette? Jeg tror prisen for å mine fungerer som et slags gulv for prisen, men ikke som et tak?
Det er jo en naturlig korrelasjon imellom strømforbruk og bitcoinprisen, det kommer av at jo høyere pris, jo flere vil mine inntil det ikke er lønnsomt lenger. Cathy Woods bla har annonsert priser som 1.000.000 på BTC innen f.eks 4 år.
Det mener jeg ikke er mulig, da det vil bli et enormt trøkk på miningen. Man kan tenke seg at med en del forsinkelse, vil få 20 ganger mer mining enn hva som finnes idag.
Det er selvfølgelig en begrensning i forhold til at man idag ikke bruker vanlige PCer for å mine BTC, men insentivene for å dra igang alt mulig for å tjene mer på mining blir ca 20 x. De som lager Micro chips vil ikke en gang trenge å selge dem. De kan bruke dem selv til å tjene BTC, og tjene mer på det enn hva de tjener på å selge CPU.
Strømforbruket vil øke relativt proporsjonalt med antall minere som kjører. Høy strømpris vil selvfølgelig være en impuls som trekker ned antall minere pga høyere kostnader.
Modellen blir tilsvarende for ETH, men her er det grafikkkortene som suges ut av markedet, kombinert med strøm. ETH har en ganske sterk korrelasjon med BTC.
Ok, så hvordan påvirker dette prisen til BTC? Jo, jo høyere pris, jo mer ressurser Krypto «krever», jo høyere skriker media, og jo mindre populært blir det å være de som investerer i BTC. Så slutter de å investere fordi det blir dårlig marketing for det de egentlig tjener penger på. Retail kan ikke lenger dra prisen videre, det må institusjoner, og de er sårbare som merkevare.
Som et lite sidespor kan man si at Musk sine BTC investeringer også delvis slår beina under Tesla sin fremgang da de sliter med å få tak i micro chips.
Så hvor er taket? Jeg vil anta at det ikke er langt unna der vi har ATH nå, men det er selvfølgelig vanskelig å vite.
Hva skjer ved halvening for BTC? Jo mininginsentivene reduseres til halvparten, samtidig som salgstrykket fra minnere reduseres til halvparten, så da flyttes taket ca 2x opp.
Hvordan kan taket flyttes betydelig høyere? Jo, ved å bytte ut lederen med en annen krypto som er bedre og bruker en fraksjon av strømmen.
Hva er litt vanskelig med det? Jo, som sakt, BTC er innarbeidet for mange. Og, ikke minst, det er ingen dominerende eiere i BTC, så ingen føler seg dominert… Mange av de ande kryptoene trenger mer tid på å fordele valutaen.
Det er for så vidt sannsynlig at BTC prisen går en liten stund før halving, slik som tidligere pga forventningene om en opptur. Så om 1-1.5 år kan det bli større bevegelser i BTC.
Jeg kan selvfølgelig ta feil i analysen min, men 20 x uten halving, det tror jeg er å tro på julenissen.
Er vel som alltid et spørsmål om tilbud/etterspørsmål. Hvis etterspørselen stiger kraftig uten at tilbudet øker tilsvarende så går prisen opp. Når prisen går opp så ønsker selvsagt flere å mine BTC, men totalt antall minede BTC som kan komme på markedet stiger ikke av den grunn, det er kun en konkurranse mellom de som miner. De med best utstyr “vinner”. Strømforbruket går da opp, noe som selvfølgelig fører til mer mas om miljøkonsekvenser osv., som igjen fører til at flere ønsker å selge BTC (tilbudssiden øker), og prisen går ned.
Jeg tror nok ikke etterspørselen stiger så mye og fort at vi får 20x i løpet av kort tid, men kanskje etter 2-3 halveringer (10 år)? Den har vel gått ca. 45000x de 10 forrige årene .
Hvis du tjener feks 10000 kr i måneden på en boks som koster 10000 kr, vil du ikke da kjøpe så mange av disse inntil du ikke tjener 10000 kr på boksene lenger?
Og, Det var ikke resursbegrensninger nå 2000 minet, det har blitt et problem fordi BTC har blitt så stor som den er… Det er nettopp det jeg synes et helt feil med mange av BTC analysene, de tar ikke med at det oppstår begrensninger når verdien passerer et visst punkt.
At vi får 20x etter 10 år og 3 halvening, det tror jeg er mulig, 222 =8 pluss 2x til pga andre faktorer er ikke usannsynlig👍🏼
Får ikke rettet 2 * 2 * 2. Det er rasjonering av rettinger
Du tar i hvertfall feil på 1 ting. Og det er at retail ikke kan dra kursen videre opp. Vi er bare i begynnelsen
Ja, men det er vel institusjonell konvertering man har tenkt at skal dra det store lasset fremover, selv om det sikkert er mer kapital i retail-segmentet også…
Og om retail presser opp prisen langt nok, vil det sette bremser på institusjonene det også, selv om type Microstrategy ikke nødvendigvis har et miljø-bias.
Men er det ikke sånn at hvis det er lite BTC igjen i markedet slik grafene viser nå, så vil det bli enorm etterspørsel etter de få som ligger ute til salgs. Så når enda flere større akterør ønsker en bit av kaken, så må de kjempe om restene, noe som igjen vil utløse en stor prisoppgang? Dette vil vel være uavhengig av strømpris? Ta forbehold om at jeg kanskje misforstår hva du sier, da det blir veldig teknisk.
Jo, jeg har tenkt det samme, og det er ikke enkelt å se sammenhengen mellom strømforbruk og BTC pris, og om det er mulig for strømkonsumet å bremse BTC. Det virker som to helt forskjellige ting.
Men det vil fort bygge seg opp noen absurde tanker om det ikke er slik.
Om BTC gikk til 10.000.000 USD imorgen.
- Minerene tjener plutselig 200x hva de tjente, for hashraten er det samme, og de får like mye BTC, men BTC er verdt 200 x.
- Noen som tjener fett på dette, går til chip-produsenter og sier at de vil betale tredobbel pris forutsatt at de produserer BTC miner-chips.
- Alt av chip-produsenter dras inn i dette
- Strømkonsumet går opp til 90% av all produsert strøm
- All økonomi kollapser.
- Krig over alt.
- Man innset at BTC ikke løser alle verdens problemer.
Jeg kan ikke skrive mer, for jeg har brukt opp 18 rettinger pr dag, så da er det ikke rom for skrivefeilretting en gang
Ah! Nå skjønner jeg hva du mener, takk
Boom!
Opp eller ned gjenstår å se
Tror vi skal til 55k jeg nå.
Headingen er forsåvidt bare clickbait men Michael Saylor er virkelig i siget, om dette ikke gjør de som er skeptiske til bitcoin om ikke annet interessert, så er det ikke håp
Jeg står ved 240k denne runden