Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

For de som faktisk trader, så anbefaler jeg på det sterkeste å lære seg å bruke https://trdr.io/ - og da spesielt open interest og Long/Shorts (Top trader positions relative).

For eksempel akkurat nå så er det en interessant observasjon at det er en veldig stor overvekt i Longs på “total traders”, men blant “top traders” er det likevekt mellom longs/shorts.
Det vil si at market makers kommer til å utnytte at alle tror at dette er en lokal bunn og åpner 100x longs i god tro om at prisen bare kan gå opp. Market makers presser da prisen ned å likviderer alle longs mens de selv er short. Du kan også bruke indikatoren “liquidations” på trdr for å følge med live når de alle blir likvidert. Det er litt sadistisk underholdning.

4 Likes

Supert, takk for tips, regner med du mener pro-version eller premium, hvor finner du disse funksjonene?

Hva mener du med at “markedet er bullish”? Tenker du da veldig kortsiktig siden siste bunn?

Ema20 er over ema100 og 50, noen mener det er nok til å si bullish

Ligger an til golden cross 50/200 som veldig mange mener er bullish

Den har brutt opp fra nedtrenden fra ath, som er bullish

Den har satt en higher low, som er bullish

1 Like

Det er nå ganske langt unna gold cross fortsatt :thinking:

Jo, men om man ser hvordan dette har pleid å spille seg ut de siste årene går det likevel an å argumentere greit for at det er godt sannsynlig at det er den veien det går også nå:

Se hvis man legger EMA 20/100 sammen med SMA 50/200

Lang sikt (log):

Kortere sikt:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-28/-all-options-on-the-table-in-grayscale-s-fight-for-bitcoin-etf

2 Likes

Jeg mener kortsiktig er sentimentet bullish, men at vi fortsatt må ned mot 42k for å vedlikeholde det. Det ligger så sinnsykt mye bud i det området at jeg tror det er mest kontruktivt. Weekly er bullish og daily er ikke helt mega ille heller, så med bullish mener jeg at vi kommer til å teste 50k ish om ikke veldig lenge. Monthly ser ikke bra ut så jeg tror fortsatt vi skal langt ned på 30tallet i løpet av året, men jeg tenker egentlig ikke så langt frem i tid, og som sagt trader jeg, så jeg er relativt likegyldig til om BTC er 10k eller 100k.

Jeg synes uansett generelt snakk om ATH, 100k, 200k, 500k er helt tullete. Kanskje ATH er mulig i år i min mening. Men 100k går ikke så fort, BTC er alt for modent til det. Med institusjonene kommer også en form for stabilitet som gjør at tidligere års prisutvikling ikke er mulig å bruke som eksempel lenger…

1 Like

En Fiat-kollaps kommer som regel uten forvarsel. Bitcoin og gull har vel ingen øvre tak mot $
FED har allerede mistet mye cred med sine feilaktige spådommer ang inflasjon-prisstigning.

Jepp så på den samme selv. Jeg tror det er en mulighet for at den holder, og spesielt fordi det ligger utrolig mye ordrer stacked under disse nivåene, men jeg tror potensielt vi kan wicke ned mot 42500 i helgen. Helgen er veldig lett for market makers å manipulere, og det bruker de for alt det er verdt. Det blir uansett et veldig kjapt move for å få ut longs, og slik at de kan fylle order lavere selv…

Om vi klarer å holde 42-43k på 1day candle så vedlikeholder vi teknisk sett denne trenden, som er bullish per nå. Jeg er i en long scalp nå fra 45700, men skulle jeg lagt til flere ordrer de neste 24 timene ville de vært 43736 (prev week mid) og 42668 (prev month mid.

Men hvilken fiat tenker du kollapser? Helt ærlig så tenker jeg lite på sånne filosofiske/fundamentale ting, fordi som du sier, er umulig å forutse, ser bare på charts egentlig. Er jo enig i at det kommer uten forvarsel da. Krigen og pandemien kom jo som et sjokk selv om vi luktet lunta.

Petrodollar er truet. Saudi kan knuse den over natta.
Et eks.

Skulle det komme en form for «resett» av valuta vil ikke mannen i gata få noe form for forvarsel.

Eksempler på Fiat-kollapser den siste tid er Tyrkia, Libanon og Sri Lanka

Har null peil på krypto. Men har ca 5% av porteføljen der allikevel. Som en hedge.

Hmm, dette er helt utenfor mitt felt, og jeg er fundamentalt imot alt som har med olje å gjøre, og for å ikke nevne land som Saudi-Arabia, men fortsatt veldig nysgjerrig. Petrodollar eller vel ikke en fiat, men dollar som brukes i handel av olje? Eller tar jeg feil?

Og jeg bruker ikke mye tid på å tenke på det fundamentale med crypto, men ja teoretisk sett om dollaren skulle få ustabilitet så vil jo det tvinge flere til å bruke bitcoin og dermed være en hedge mot en tradisjonell portfolio som er gjort opp i fiat, men nylig historie viser jo at det er en teori som kanskje ikke har spilt ut like sterkt som man hadde trodd.
Rekordhøy inflasjon og rublene som kollapset gjorde begge relativt lite for å skyte bitcoin i taket. Og nå er bitcoin veldig påvirket av at det er mye institusjoner i bildet, så om noe går til helvette så følger gjerne bitcoin med i dragsuget (Pandemien dro bitcoin ned -65% som et eksempel (jeg vet det ikke er helt det samme)) .

Kortversjon er at olje gjøres opp i $. Dermed må nasjoner veksle inn sin egen valuta i dollar for å kjøpe olje. Så skapes et «sug» etter US dollars. Skulle Saudi godta annen valuta, f. eks kinesiske yuan, så er helvete løs.
Saudi har truet med dette da de mener US har sviktet dem litt rundt sisuasjonen i Yemen.

1 Like

vet du hva, jeg er faktisk enig. Jeg tror også at bitcoin sin HL (33K) kommer til å ryke. Jeg hadde ikke analysert bitcoin så nøye, men jeg gjorde det i helgen da jeg syntes månedscandelen så mindre attraktiv ut enn jeg hadde håpet. Ser jo at bitcoin former en stor ekkel rising wedge, med target rundt 25-30K. Dette kan fort bli den shakeouten jeg pratet om.

2 Likes

Tenk igjen, hvor tror du produktet du skriver disse meldingene på kommer av? Olje er roten til så vanvittig mye bra og mye velstand for oss. Vi har mye å takke for oljen.

3 Likes

Lol. Ok ja jeg tenker, og jeg er fullstending likegyldig. Du burde komme med et ganske mye bedre argument enn at iPhone min er laget og betalt av olje…

Om Norge/Verden skal ha like stor vekst i fremtiden mener jeg vi må omstille oss drastisk fort, og vi henger allerede langt etter, gitt de mulighetene vi har på å være best i verden på innovative løsninger. Olje er ikke fremtiden mann. Uansett, dette er en tråd om Bitcoin, la oss holde det til det

1 Like

Du bør ikke være likegyldig. Oljen kommer til å gi deg mye glede, sannsynligvis ut livet ditt.

Men du har rett i at Norge bør omstille seg, bitcoin/krypto står for et paradigmeskifte. Dessverre tror jeg ikke polikere er så kjappe i vendingen. Til å være et så lite land så er vi ganske sendrektige, eller?

Ja jeg hører du sier det. Jeg ser fortsatt ikke poenget og kommer ikke til å gjøre det heller. Du mener glede i form av å bo i en velferdsstat som tjener bøttevis med penger på olje?
Jeg mener jo at det er hull i hodet å være så investert i olje som vi er som et land. På lang sikt har vi alt å tjene på å være tidligst ute på å blir best i verden på fornybarhet, da kunne vi tjent bøttevis med penger til de neste generasjonene også, i uoverskuelig fremtid. Olje kommer til å bli som papirpenger. Ville jo vært dumt å tatt ut alle pengene fra banken i cash å tror at du skal kjøpe noe fett for det om 100 år.

Men ja politikere er trege og tilsynelatende ikke spesielt smarte. Vi er alt for treg, og jeg mener vi har en fordel som et lite land. Vi kunne gått i bresjen for mye innovasjon og teknologi på mange fronter, men vi er tydeligvis komfortabel der vi er. Uansett, nok om alt som ikke omhandler bitcoin.

1 Like

Helt enig. Poenget jeg hadde lengre opp er vel at om du ser på monthly chart som du referer til, så snakker vi jo gjerne en tidsramme på kanskje 6mnd det kan spille seg ut på? Eller hva tenker du om tiden her? Det jeg nevnte med en potensiell dump til lavere nivå før vi tester 50k, det er jo bare snakk om et par dager tidsramme, siden det er basert på 4h chart.