Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Ok ok sorry, jeg skjønner hehe. Beklager om det ikke er klart, men jeg har også mange forskjellige tidsløp i hodet samtidig. Tror det bare er litt uklart fordi vi tenker i forskjellig tidsperspektiv.
Skal prøve å forklare litt bedre.

Veldig kort sikt: Jeg forventer en kjapp wick ned på 37k ish i dag. Her forventer jeg en bounce i løpet av de neste dagene. Her er det interessant om den er sterk og har volum.

Medium sikt: Det er en hel haug med interessante nivåer rundt 37700. Her bør vi helst ikke close under på daily chart. Gjør vi det er det viktig at vi reclaimer den kjapt og ikke gjør det nivået til mostand. Dette er den viktigste faktoren i min analyse. Ryker den er vi egentlig litt kjørt. Da er neste nivå rundt 32k. Da er vi i et bearish scenario de neste månedene og 20k er ikke gitt, men heller ikke umulig.

Lang sikt: Det er ideelt å ikke close weekly under 38k egentlig. Samme regla som over egentlig, vi vil unngå å flippe den til motstand istedenfor support.

Så det korte svaret er at mitt bull-scenario faller sammen på kort sikt om vi går ned i den boksen, men på lang sikt (nå snakker jeg 2023-2024, så tror jeg det er konstruktivt å touche den bokse. Jeg er 100% bullish langsiktig, men jeg mener vi er foreløpig akkurat innenfor et bullish scenario, men at vi er nær å bryte ned fra det på kort sikt.

Sorry om det er forvirrende, men som trader så fokuserer jeg på et scenario om gangen til det er invalidert. Jeg må se en teknisk grunn til at det skal bli invalidert. Fra et fundamentalt perspektiv er jeg litt permabull, men jeg vet også at dette er er rigget game som favoriserer de største, og de vil alltid skape maksimalt med smerte for de minste. Derfor er det nok greit for mannen i gata å bare kjøpe å glemme det i 10år, hehe

2 Likes

Min take er at så lenge den ikke bryter ned fra volumprofilen som stammer fra 1. januar 2021 og senere, så er den i praksis bare innenfra en veldig bred horisontal trading range. Så om den bryter under 30.000, så kan den gå veldig dypt.

Edit:

Utzoomet weekly ser det sånn ut

Jepp veldig enig! Har markert samme range i min chart. Og tenker rundt 30k er det dungevis med støtte, og jeg tror det skal mye til for å bryte den støtten. .618 fib der og, i tillegg til en interessant volumprofil (VAL der)

Snart i pluss for dagen :relaxed::+1:

Og KNUSER precious metals

Edit
Hvis folk føler seg kompetente til å trade det her, all the power to them

Jeg har bare hodlet i lange tider nå.

5 Likes

Olja er ned, noe som vil dra ned noe av inflasjonspotensialet på kort sikt, og rentene også. Da blir det mer risk on for krypto og kanskje tek. Tenker det generelt blir choppy fremover for både det ene og det andre. Spennende å se om Fed blir reaktiv eller låser seg i et inflasjonsspor til noe knekker:

1 Like

Enig! Og hvis jeg trader foretrekker jeg å gjøre det desentralisert med oracle-price-feed og ikke direkte på exchange. Siden exchange er langt mer manipulerbart. Spesielt nå som likviditeten på exchanges er lav…!

Har motsatt erfaring. Foretrekker absolutt å trade på exchange og da Binance. Da kan man få igjennom store volum uten å dra med seg kursen.

Kan hende du misforstår litt - jeg mener st kursen ikke endres på noen måte når det er syntetisk leverage, den følger bare prisen Chainlink gir (som er en snittpris tror jeg - men kan ta feil).

Ulempen med å trade på exchange er washtrading, market makers som kan kødde med posisjonene. Spesielt om posisjonen er stor kan de sveipe ned/opp for å sette i gang likvideringer. Men ja er ordrene store nok må man på exchange

1 Like

Da har vi sett bunnen av kanalen som forventet og har fått en del av mine bud fyllt. Ser fortsatt på det som mulig å få en kjapp wick ned i området 36-37k igjen. Det hadde passet meg bra, for da hadde jeg fått fyllt alle mine bud, men skal ikke klage uansett hehe.

39700 og 40300 har endel motstand. Min TP er 44k nå, og der ser jeg antakeligvis etter shorts og, litt avhengig av hvordan markedet ser ut når vi kommer dit. Alt går etter planen, bare å unngå alle følelsene som kommer med oppturer og nedturer.

Om vi closer daily candle under 37700 så er hele scenarioet invalidert og jeg kommer til å close longs og se etter shorts. DXY har møtt på masse motstand og ser bearish ut, samme med VIX.
NDX og SPX ser ut som de ligger på støtte, og Futures ser sterk ut, så akkurat nå er det mye som støtter bull scenarioet. Uansett er det veldig bra R/R for longs her med SL nært entry.

3 Likes

Tenker likt som deg. Bortsett fra at jeg tar ikke shorts uansett hva som skjer :sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Jeg blander ikke intradagkurser med close slik som over her. Men hvert til sitt.

Du må gjerne utdype det her. Jeg sliter fortsatt med å forstå hva du mener.
Intradagkurser har åpenbart en effekt på daily close, men kursen kan svinge relativt mye intradag uten å ødelegge strukturen i daglig chart.

For eksempel er det mindre problematisk å wicke ned under kanalen, så lenge close ikke bryter trenden. Da blir det plutselig mer viktig å gjenerobre støtten og forsvare den enn dersom man bare wicker ned.
Jeg forstår godt om du holder deg kun til daily chart, men for meg er av verdi å se på alt fra 5m til weekly, og forskjellige timeframe har åpenbart påvirkning på hverandre.

Håper du tar det rett nå. Jeg forsøker ikke å henge noen ut eller være ovenfra og ned. Jeg ser på forskjellige timeframes. Det jeg mener er at når man tegner støtte punkter og trekker streken fra intradag 1. februar til intradag 15 mars (eksempler bare) og så ser at kursen plutselig stenger under støtte den 25 april så er det brudd på nedsiden og man bør ikke kjøpe. Det vil ikke være støtte om man stenger under tidligere close-kurser.

Dersom close den 25 april skal utløse noe signal må det være brudd på close fra tidligere bunner. Man kan ikke blande intradag bunner og bunner fra close. Dette gjelder uansett hvilke timeframes man bruker.

Jeg ser at du skriver noe av det samme selv. Men i chartet ditt så går streken fra en intradag bunn via en annen intradag bunn. Og nå når den stopper på streken din så tenker du at det er støtte og og at du bør kjøpe. Men egentlig så er det nå brudd på nedsiden og du burde solgt. Fordi nå har kursen stengt under der streken går dersom du hadde tegnet strekene dine langs kun. - close bunner. Dersom man skal følge læreboka på teknisk analyse da. Det er sannsynlighet. Man kan godt gjøre motsatt og treffe en og annen gang for det.

Ok, jeg skjønner hva du mener, jeg hører deg, men jeg tror du rett og slett har blitt litt opphengt i at det finnes en regel du slavisk må følge. Det er rett og slett ikke tilfelle. Dersom du mener det er det, må du gjerne argumentere videre for det, eller sende meg noe form for bevismaterialet.

Jeg har en del tanker om hvorfor jeg har kanalen slik jeg har den:

1. Trendline på wicks er rett og slett best for entry.
    Her kunne jeg tegnet en trendline på candle body og en på wick. Teknisk sett er det ideelt å tegne den der det er flest touch punkter, som er ved body, så det har du rett i, men wickene er absolutt 100% interessant for entry.
    Forskjellen er $2k. Hvorfor skal jeg lete etter en entry på 40k når jeg kan få entry på 38k? I dette tilfellet traff wicken nærmest på dollaren av min kanal og jeg fikk en tilnærmet perfekt entry. Mitt bud var 37700, Binance wicket ned til 37676.
    Det var ikke tilfeldig. Dette er det mest interessante punktet med mest volum og interesse, og jeg traff ikke av tilfeldighet. Jeg traff denne gangen og jeg treffer neste gang og.

2. 37700 har en hel del andre confluence med andre tidligere demand nivåer, så det er et mye mer interessant punkt her en der du ville tegnet din trendlinje.

3. Om du tegner trendinjen kun på candle body, så har vi teknisk sett brutt trenden, men du må huske å sjekke med andre timeframes. Det er ikke kun en plass det er støtte som definerer alt. Du kan sjekke selv med din teori på for eksempel 4h og weekly og da ser du fort at slik du ville tegnet den ikke har noen confluence med andre timeframes, og det blir bare tull.

Her er min teori i weekly og 4h. Perfekt confluence.

Jeg skjønner behovet for å følge en lærebok og en regel, men det er ikke helt sånn det funker og i dette tilfellet tar du rett og slett feil. Jeg synes du skal slutte å diskutere dette.
Helt ærlig talt så synes jeg det er unødvendig mye hakking her inne og jeg synes iblant at det heller burde være mer spørsmål og nysgjerrighet, istedenfor kritikk.

Jeg så også du lurte på om jeg hadde dysleksi. Det har jeg ikke, hadde jeg hatt det så hadde det nok ikke hindret meg i å argumentere for meg selv når jeg mener jeg har rett.

1 Like

Når ikke 38.000 holdt sist, så er det andre skikkelig bearish tegn i mitt 4h chart, det første var dens siste rejection på 40.000

På den tredje skal det skje kan fort bli litt stygg, bryter den under 37600 eller så, så er det higher lows mønsteret som har holdt en god stund nå brutt i mitt chart

2 Likes

Ja jeg tenker at vi ikke bør henge her nede så lenge. Fortest mulig til 44k er ideelt. Blir fort litt bekymret om det ikke blir en solid bounce nå. Det er noen interessante nivåer rundt 35k, men det blir fort ganske bearish stemning der nede…

Jeg mener også 37600-37700 er nivået å følge med på her.

Den blå streken din toucher ikke første punktet. Så den er tegnet feil. Selv etter dine egne regler. Hadde du tegnet riktig med touch av første og 2. wick, så hadde du fått kjøpsmål på 37100. Så at du kjøpte på 37700 basert på en feil og traff viser jo bare at du hadde flaks.

Helt seriøst? Er det en spøk? Hvilke regler? Jeg har jo nettopp prøvd å fortelle deg at det ikke er en regel.
Hadde du faktisk bare spurt hvorfor 37700 er det meste interessante punktet så skulle jeg skrevet en stil om hvorfor. Det handle ikke bare om trendlinjen. Jeg har brukt en dunge andre verktøy og tidligere nivåer for å komme frem til det tallet. Det er ikke flaks, det er ikke tilfeldig. Tro meg.

1 Like

Jeg kommenterer det vedlegget du la ved. På tegningen så startet streken din fra løse lufta. Ikke fra en touch point. Anbefaler at du starter strekene dine ved et touch point neste gang.