Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Her snakker jeg for døve ører, og det er tydeligvis vanskelig å lese det jeg skriver, så jeg gir opp :+1: jeg snakker ikke om bitcoin som verdi i kurs og hvordan den er fordelt, men hvordan teknologien og tanken bak ville kunne forandre og drastisk forbedre pengesystemet vi har i dag. Og så dras det inn at andre kryptoer osv, det er faen meg umulig å snakke med folk som lytter 10 prosent og snakker 90 :exploding_head:

5 Likes

« It is already fairly distributed.

But it is not equally distributed. If it were, then it would no longer be fairly distributed. »

Alle har hatt lik sjanse til å anskaffe Bitcoin. Noen har tatt risiko, mens andre ikke har fulgt med i timen. Typisk norsk sosialist tankegang at man bare skal kunne sitte i sofaen og forvente å få ting i fanget.

4 Likes

Du kan bytte ut Bitcoin og sette inn hvilken som helst annen asset eller valuta og gyldigheten av utsagnet er det samme.

6 Likes

Det er faktisk ikke korrekt.

Spesielt for de fattige har denne muligheten ikke vert der.

2 Likes

Det er sant, men når du først har anskaffet din første bitcoin så har du 1/21m. Det har du ikke med andre valuta.

1 Like

Det er riktig men det har ingenting med hvor rettferdig distribuert valutaen er å gjøre. Du kan jo si at urettferdigheten introdusert av pengeprinting er utelukket (til den grad det er urettferdig eller ikke), men det er jo et annet aspekt igjen.

Ja, dette kan vi debattere oss grønn av hele gjengen. Kom akkurat fra et styremøte i et Sameie hvor det ble diskutert fordeling av kostnader med å etablere elbil lading, så burde visst bedre enn å stikke hånda nedi dette vepsebolet her :joy:

2 Likes

Det skal jeg si meg enig i, men da beveger man seg over i en helt annen diskusjon. Det er ikke Bitcoin som er årsaken til fattigdom i utgangspunktet.

2 Likes

Hehe. Fair enough. Jeg bare reagerer på at BTC liksom skal gjøre verden til et vakkert og rettferdig sted hvor alle er rike og ingen er fattige etc etc etc (sier ikke at du har påstatt dette akkurat, men det er viben man får fra denne krypto-kulten). Det jeg tror er mye mer sannsynlig gitt en stor skala konvertering til krypto, eller en “Bitcoin-standard” om du vil, er mer av det samme: Noen få vil være svært svært velstående og veldig mange vil ha veldig lite. Akkurat som i dag mao, bare uten sentralbanker til å trykke opp valuta når de får panikk. Altså, “systemet” vil være akkurat like rettferdig eller urettferdig som i dag.

4 Likes

Noen må bare selv miste jobben og kjenne inflasjonen virke noen år før de skjønner problemet med DAGENS pengesystem. Først da vil de skjønne noen av fordelene med Bitcoin og Ethereum.

4 Likes

Ser den ja. Urettferdigheten som har bygd seg opp over tid vil nok ikke forsvinne med det første, men jeg har tro på at når det ikke lenger vil være mulig å utvanne folks sparepenger til fordel for de som har mye, så vil man bevege seg nærmere rettferdighet over tid.

2 Likes

Den deles gratis ut ved ‘mining’ på telefonen din, alt man trenger å gjøre er å laste ned appen i appstore og begynne å mine: du må ha en invitasjonskode: litaogsky1979 er min kode hvis du vil være med… null risiko og enorm oppsid spør du meg men gjør din egen research

Krever mao. strøm og datakraft, som all annen mining.

Trodde tiden hvor folk mente ekte verdier ble delt ut gratis til gud og hvermann var forbi, men aksepterer at jeg tar feil

3 Likes

Slutt med det maset om den der ubrukelige shitcoinen din. Ingen bryr seg om PI-token. Kun innsamling av dine data og hele opplegget er fullt av pyramidetrekk

4 Likes

Det er utsagn som dette jeg prøver å peke fingeren på over her. Inflasjonen de fleste kjenner i dag, og som faktisk er den som “bør” kjennes i et fritt økonomisk marked, er en prissøkning pga knapphet. Så hvis alle handlet med BTC så hadde vi hatt flere Terrawatt-timer i Norge? Flere kubikk gass? Velg hvilken monetær protokoll du vil, ingen av dem fikser “inflasjonen” man ser i dag. Det er knapphet på energi, som er backbone i bokstavelig talt all produksjon av varer og tjenester vi konsumerer. Selvfølgelig vil en knapphet av energi kjennes uansett om du bruker BTC eller NOK til å betale for den. Og igjen, kanskje en stråmann, men dette er det som påstås: “Bare alle handlet i BTC istedenfor NOK hadde ingen mistet jobben”. Det er useriøst å melde at disse problemene løses av å fjerne pengeprinting.

2 Likes

Er ikke mining i vanlig forstand, derfor ‘mine’ man trykker på mine knappen en gang om dagen så litt arbeid er det jo:) men helt frivillig å delta, er jo ikke garantert suksess men 35 millioner brukere før den i det hele tatt kan handles noen vei er jo en god start. Er ment å utvikles til en dagligdags kryptovaluta og ikke som spekulasjonobjekt.

Hva mener du med pyramide? Hvis du skulle designet den, hvordan kunne du gjort det bedre for å få flere brukere med? Skjønner at i Norge er det litt vanskelig å forstå hvorfor man trenger en lett tilgjengelig kryptovaluta, men se deg litt rundt så kanskje det går opp et lys. Hvis btc er løsningen hadde vi vel alle brukt den til nå?

Du kan ikke være uenig i at moderat inflasjon er bra?

Inflasjon som løper løps er selvsagt ikke bra, og en indikasjon på underliggende problemer og ubalanser. Men akkurat det er det vel ingen diskusjon rundt?

1 Like

All inflasjon er jo tyveri…

2 Likes

Akkurat som at skatt er tyveri?

Noe av argumentasjonen her er så idiotisk at jeg ikke skjønner jeg gidder egentlig…

5 Likes