Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Hvem har sagt det? Det er ikke moderat inflasjon på 2% som er et problem. Det er ukontrollerbar inflasjon som et problem. Matpriser stiger når folk ikke har råd til nok mat allerede. Pensjonister som har spart opp hele livet og endelig skal kose seg, ser plutselig at pensjonen ikke kommer til å rekke til.

Helt enig at fiat er dårlig og døende, men hva gir btc pris/verdi? Fiat er kun basert på tillit, tillit til at den har ca samme kjøpekraft i morgen som idag, hvordan kan btc skape tillit til kjøpekraftevne når man måler det opp mot noe som kun er basert på tillit? Og den tilliten er døende allerede…

Dette gir ingen mening. Jeg har både kjøpt og solgt varer med bitcoin, uten at fiat har vært involvert i transaksjonen.

Ja, vi sammenlikner kursen med fiat fordi eks. dollar er den globale reservevalutaen. Vi sammenlikner også den norske kronen med dollar, men vi kan da fortsatt handle med NOK uten at dollar er involvert.

Tenk utenfor dagens etablerte firkant, folkens.

4 Likes

Det er en grunn til at mange har gått over til en ren Bitcoin standard. Det er kun i ditt og mitt eget hodet vi sammenlikner med fiat. Når mange nok endrer tankesett, vil markedet også endre tankesett.

2 Likes

Og her motsier du deg selv så det synger etter!

Ser du ikke det??

Bitcoin blir da deflatorisk, noe som ALL erfaring tilsier er veldig veldig bad…

Måtte bare…

2 Likes

Bitcoin skaper den tilliten fordi folk vet at det ikke kan printes Bitcoin ut av løse luften. Det er matematisk programmert. Fiat motsatt. Der kan myndigheter egentlig printe så mye de vil. Og teoretisk så synker verdien av dine penger for hver dollar de printer.

I en verden etter Fiat vil Bitcoin kunne brukes som betalingsmiddel akkurat slik vi bruker Fiat i dag. Men raskere. Transparent. Alt lagret i et regnskap som er umulig å tukle med.

3 Likes

Når blir Bitcoin deflatorisk?

Poenget mitt er at man bruker fiat som målestokk for btc, norske kroner kan fint brukes uten å regne de om til dollar først. Men hvor mange btc koster en liter tine hel melk? Hvorfor måles det opp mot en illusjonsbasert valuta som fiat er, og ikke hvor mye varer å tjenester du kan få for en btc. Tror det var der btc feilet på sin vei desverre da btc er overlegent bedre enn fiat både med tanke på transparens, sikkerhet og maks antall. Hvis btc blir sin egen målestokk skal jeg forandre mening:)

For 10 år siden fikk du en pizza for en Bitcoin. Nå får du en bil. Om 10 år får du en villa.

En Villa Farris

2 Likes

Alle er innforstått med at så lenge market cap er så lav og volatilitet er så høy, så kan man ikke bruke bitcoin kursen som den løpende prissettingen.

Holmes skulle jo kjøpe bitcoin på 1800 også da den bunnet under koronaen.

3 Likes

Kjøpe bitcoin? Var jeg så positiv :wink:

1 Like

Det handler ikke om hvordan hele verden ser på bitcoin i dag, men hvordan verden vil se på bitcoin om 20 år. Vent gjerne til bitcoin er en stabil valuta med å endre mening, men da er du altfor sent ute for verdiøkning.

Bitcoin trenger heller ikke bli global reservevaluta for å lykkes, kun gradvis adopsjon og høyere etterspørsel mens tilbudet forblir stabilt.

Dette er det samme prinsippet som aksjeinvestering. Man kjøper den forventede fremtidige cashflowen, ikke dagens cashflow.

2 Likes

For at det skal bli en stabil valuta kreves jo at man bruker den til handel av varer og tjenester, det er der problemet med btc er. Lavt maks antall og liten etterspørsel gjør at prisen svinger veldig og blir ubrukelig som valuta i det daglige. Hvordan skal tid forandre på det? Er vel heller mindre folk som bruker btc nå enn før til daglige transaksjoner?

https://ycharts.com/indicators/reports/bitcoin_statistics

Sagt det før og uten nødvendigvis noen kobling til hverken det ene eller andre, men i tidlig fase av Internett ble det sagt at man aldri ville kunne vise video over nett fordi nettet ville ikke takle nødvendig datamengder. Poenget? Den teknologiske utviklingen går så kjapt og øker eksponensielt slik at det finnes ingen mennesker på jorda som kan forestille seg hvordan verden ser ut noen år frem i tid. Men vi mennesker har gjennom historien hatt en unik evne til å få til det meste og gjennom krypto som “arena” som er den raskest voksende teknologien ever, så kan og vil mye skje.

Edit: og så lenge skjevfordelingen, korrupsjon, maktmisbruk osv fortsetter vil det bare vokse seg større og sterkere i årene som kommer.

Tja knapphet fordi pengemengden har blitt blåst kraftig opp slik at varer og tjenester blir knappe i forhold til gårsdagens pengeverdi. Så man kunne vel like gjerne kalt det prisøkning på grunn av overflod (av penger). Er markedet egentlig så fritt når få aktører kan doble pengemengden i løpet av et par år? Fritt hadde det vært helt uten innblanding.

Så kan man spørre seg om det er innblanding, om markedskreftene har ført til opprettelse av Federal Reserve, eller om det har vært et element av kameraderi blant mektige mennesker som har sett sitt snitt til å beholde og øke sin posisjon.

Federal Reserve eies av 12 føderale banker rundt om i Usa, hvorav disse 12 igjen eies av private banker. Citibank eier feks over 40% av New York Fed, JP Morgan eier ca 30%.

Så den amerikanske sentralbanken er i bunn og grunn privateid.

Norges Bank derimot, eies av staten. Jeg hadde stusset kraftig om DNB, Nordea og andre banker eide Norges Bank. For mange stusser når de lærer om Federal Reserve og pengeprinting.

Aldri hørt noen komme med et slikt argument før. Folk liker BTC pga spekulasjon, men også fordi det er et system som vanskelig kan korrumperes av sentrale aktører.

Hva tenker folket om 2023?

På kort sikt ser eg for meg litt mer smerte. 2023 usikkert. Mens vi er på vei til månen i 2025.

1 Like

Jeg tror det blir akkumulering en stund til på lavere kurser vi har sett den siste tiden, men det er begrenset hvor høyt rentene kan settes opp, så en gang på nyåret mot våren så tipper jeg toppen er nådd ifht renter, og at de må begynne å sette ned igjen. Mye usikkerhet og begrenset kjøpekraft av folk flest om dagen også psykologisk, så det må antakelig komme klare signaler på at ting bedrer seg?!

Jeg tenker litt som Paddy, men at renteøkningene stopper før jul.

Vurderer selv å frigi kapital i eiendom for å kjøpe krypto.

1 Like