Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Tanken er god, men dette NOE man eier finnes ikke. Det bare står et sted at du eier x bitcoin, hva så? Bitcoin finnes ikke så det hjelper ikke at det står at du eier det.

1 Like

«The agency is unsure about what to do with 1,666 bitcoin it seized years ago in a major drug bust»

Så sannsynlig gjennom fysisk konfiskering av private nøkler, ikke gjennom å fryse transaksjoner eller digital konfiskering.

2 Likes

Den prinsipielle forskjellen på dette og bankkontoen din?

1 Like

Holmes har ikke bankkonto, han går rundt med papir med tall på helt overbevist om at dette papiret faktisk har en verdi, og det har det - så lenge vi alle er enige om akkurat det. Akkurat som med gull - og bitcoin.

Du burde lese deg opp litt eller eventuelt teste hvordan det fungerer.

Konfiskerer man fysisk kodene så kan selvsagt Finland og absolutt alle andre land “klare” å selge Btc.

Men gjemmer du kodene din en plass som kun du vet om. Så er det absolutt ingen i hele verden som klarer å få tak i de.
De må isåfall torturere deg helt til du forteller hvor de ligger.

Konfiskerer Finland gull fra kriminelle så vil de også klare å selge dette dersom ønskelig.

2 Likes

FBI har fryst massevis av Bitcoin kontoer eller adresser er vel rettere sagt etter kriminell aktivitet.

Blir adressen din svartelistet så er Bitcoinen der i praksis ubrukelig/verdiløs…

Man kan ikke fryse en Bitcoin wallet. Det er nok en sentralisert børs du snakker om.

FBI kan selvsagt svarteliste BTC-adresser. Men er målet å bli tungt kriminell eller?

1 Like

Påstanden var at Bitcoin aldri kan tas fra deg. Dette blir da delvis riktig. Om du har Bitcoinen på din egen wallet og har gjemt koden så godt at ingen noensinne kam finne den, så vil ingen andre kunne ta de. Men adressen din kan bli svartelistet som i praksis gjør at du aldri vil kunne bruke de.

Da er det vel liten vits i å eie dem? Slik at resultat for deg i praksis blir det samme.

2 Likes

Sant nok, men dersom du har stelt deg til slik at hele verden sitter å overvåker din adresse så har man sannsynligvis større problemer å bekymre seg over.

Diskusjonen kan nok vare evig.

Dersom ikke Bitcoin var sporbart så hadde dere sagt at det er laget for kriminelle. Så man må nesten bare ha delte meninger om det.

En forskjell med den valutaen/pengesystemet:

• nasjonal valuta og backet av staten
  • får utbetalt min lønn i disse pengene
  • boliglånet mitt er denotert i den valutaen
  • varer og tjenester er priset i den valutaen
  • skatt betales i denne valutaen

Nå er ikke jeg en forkjemper for å holde enorme mengder cash til vanlig, men en god porsjon nå tror jeg er lurt.

Hadde jeg fått lønn og betalt skatt, boliglån osv i bitcoin ville jeg så klart valgt det i stedet, men det vil nok aldri skje så lenge vi har nasjoner og stater.

2 Likes

Hvis noen skal konfiskere bitcoin så må jo det være ved at de enten skaffer seg tilgang til konto folk har på diverse sites, eller ved å få hemmelighetene til de det gjelder hvis de har dem på egen wallet.

I Norge driver vi meg bekjent ikke og torturerer folk, så mine keys får de ikke.

1 Like

Foregår i stort monn nå. Og vi har nasjoner og stater :face_with_hand_over_mouth:

Lionel Messi , får ikke han lønn i Bitcoin av PSG ???

Veldig mange av disse spådommene om at bitcoin kom til å dø fordi fud fud fud hørte man fryktelig mange av da den bunnet sist, nå er den opp typ 6-gangeren fra det.

1 Like

Hadde Bitcoin tatt over alt det der. Så måtte man jo funnet enn annen plass og plassert pengene. Man investerer jo fordi man ønsker at lønnen man får skal vokse av seg selv og ikke falle i verdi slik fiat gjør over tid. Bitcoin kan selvsagt både falle og stige i verdi den også som andre investeringer.

2 Likes

Dette er den artigste tråden noensinne, fordi det er så mye ignoranse her at det blir bare komisk. Empty minds make the most noise :champagne:

3 Likes

Vi torturerer ikke, men vi har skatte-etaten som aldri gir seg. Om du noensinne tenker bruke de Bitcoinsene på noe, så vil de være på deg :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Å gå til cash eller penger (som er det bitcoin prøver å være?) gjør man vel først og fremst for å bevare kapital/kjøpekraft.

Alle disse problemene du tar opp, oppstår vel først og fremst om du er kriminell eller skattesnylter og ikke oppgir formue og realisert gevinst til skatteetaten.

Var ikke påstanden at ingen noensinne kunne ta fra deg disse midlene. Og så viser jeg til at, jo det kan de :slight_smile:

3 Likes