Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Folk taper på aksjer også. De som symter over sine kryptotap har nok tap også i aksjer tipper jeg

2 Likes

Røkke selskapet har vel ikke solgt noe BTC, så de har i beste fall et regnskapsmessig papirtap.

2 Likes

Noen har bestemt seg for at Bitcoin er tull, og det må være fair nok. Det som er synd er at man ikke kan ta del i diskusjonen og argumentere for hvorfor, heller enn å bruke alderen på en persons uttalelser som argument som definerer hvor valid det er eller ei eller referere til hvor dårlig investering det har vært siste året, der er det flere investeringer som ikke har vært top notch. De eneste jeg kan se som burde være livredde for Bitcoin er de private bankene og deres nærmeste allierte som direkte drar nytten av pengeprinting og derigjen inflasjon. Vil man argumentere for at verden er ett bedre sted etter gullstandarden ble opphevet? Har det indirekte ført til bedre levekår for de fleste på jorda? Er situasjonen i verden i dag økonomisk sett gjennom pengepolitikken som noe som burde revideres ? Jeg mener at man må se Bitcoin (ikke krypto generelt) som noe mer enn spekulasjon, selv om mange på godt og vondt argumenterer for det gjennom å vise til gevinst og tap innenfor spesifiserte perioder. Pengepolitikken de siste 50 årene har vist seg å være ett eksperiment som ikke fungerer, da bør man være åpne for alternativer.

4 Likes

Møter du deg selv litt i døra her, eller? :joy::crazy_face:

2 Likes

Greia med Warren Buffet er jo at hans investeringsfilosofi er fundamental verdi, det er jo ikke noen synlig fundamental verdi i en coin. Ikke rart han mener det er scam?

3 Likes

Buffett er vel ikke noe fan av gull heller. Betyr jo ikke dermed at alle som kjøper gull er idioter.

Kanskje litt, men ikke helt :slightly_smiling_face: grunnen til at de er i mot Bitcoin er fordi de har bygget sine enorme formuer på å investere i objekter med fundamental verdi. Blir det ikke litt som å være i mot Internett og mene det er tull fortid det ikke har noe iboende verdi i seg selv? Når en person uavhengig av alder og bakgrunn argumenterer for og viser til hvordan pengesystemet ikke fungerer gjennom eksperimentet med å backe gjeld med mer gjeld, hvorpå skeptikerne svarer med at det er tull, så ser jeg på det som at førstnevnte har vunnet diskusjonen. Ingen er nødvendigvis idioter av den grunn, men de har forskjellig verdisett og baserer investeringer på. Poenget mitt er alltid at Bitcoin er mye mer enn spekulasjonsobjekt, som ofte blir glemt i diskusjonene vi har ifht avkastning i kroner og øre. Og jeg har med tiden innsett at Bitcoin også burde vurderes annerledes enn resten av krypto som er basert på POS, de er bygget opp som dagens system og vil med all sannsynlighet bli borte /korruptert med tiden.

Internett er helt motsatt av bitcoin når det kommer til pris og verdi: det er nesten gratis å bruke og verdien man får er høy mot bitcoin som er svært dyrt, men det gir ikke noen verdi til brukeren. Man kan skru av bitcoin i morgen og noen spekulanter taper penger, men ingen andre konsekvenser i forhold til praktisk bruk og nytteverdi. Om man skrur av internett derimot slutter det meste å fungere…

5 Likes

Ganske sikker på du tar helt feil der. Når tiden kommer hvor bedriftene tar i bruk blockchain for fullt, så blir det POS som gjelder.
Det nytter ikke med treige transaksjoner som danner flaskehalser ved stor pågang og gebyrer som fyker til himmels.

Det nettverket må takle høy pågang, være svært skalerbart, samt lett å lage smartkontrakter og applikasjoner, fees ned mot null for iot. NFT vil nok også bli brukt til noe annet enn ape-bilder i fremtiden.

1 Like

Når Internett var under utvikling før det fikk den effekten det har vist i etterkant, kunne du stoppet utviklingen og alt hadde vært som før.

Det gir ingen mening å komme med en slik sammenligning, fordi konsekvensen og nytteverdien av noe kommer ikke på ett tidlig tidspunkt når det er under utvikling men når produktet er “ferdig” og massene har tatt det i bruk. Først i ettertid ser man hva en nyvinning kan utrette og har av verdi for samfunnet.

Det er ikke noe poeng og diskutere dette hvis man har forskjellig synspunkt på hvorfor bitcoin er viktig for verden mtp løsrivelse fra maktmisbruken som følger gjennom dagens pengesystem og som tilfaller de få, når man gang på gang blir konfrontert med at bitcoin er ett spekulasjonsobjekt og bare det?!

Det er hva Bitcoin som ett alternativ til ett nytt og rettferdig grunnlag for pengesystem i verden kan bety for hvert enkelt individ, hvor man har kontroll over sine verdier i ett transparent system som ikke kan manipuleres som er sikret via bruk av energi. Ja det koster watt og sikre Bitcoin, men det er verdt det. Pengesystemet vi har i dag har resultert i en helt vanvittig skjevfordeling i verden, er det noe å tviholde på fordi vi sitter godt i det her i Norge? Vi må tenkte på de etter oss, og da tenker jeg ikke på mine og dine barn, men på alle som skal prøve å tjene til livets opphold og klare seg på det lille de klarer å skrape sammen. Den eventyrlige veksten vi har hatt siste 15 årene er forankret i gjeld, som må backes opp med enda mer gjeld. Resultatet er at til slutt vil noen få eie absolutt alt før det kommer noen og tar fra de det igjen. Jeg har ikke fasiten, men jeg synes tanken på noe bedre er verdt å undersøke og lære mer om fordi jeg synes det rimelig obvious at slik det fungerer i dag ikke er holdbart for menneskeheten inn i fremtiden.

2 Likes

Jeg er enig i at visse protokoller vil ha en nytteverdi i slike oppgaver du nevner, men en krypto som base for ett nytt pengesystem må være forankret i fysisk energi ala Bitcoin i form av watt, det er det eneste som har fungert i hele verdens eksistens. Hvis du er USA og krangler med Russland, vil du være tilfreds med at de forteller deg at de ikke skal gjøre deg noe vondt, eller bil du bygge ett militær proporsjonelt stort nok ifht verdiene du vil beskytte til å forsvare deg?

Jason Lowery:
If we shill PoS protocols like Ethereum, we can print money to do a leveraged buyout of ETH & use it to gain unimpeachable power over its governance & ledger-writing authority to steer it however we want."

  • What I would be thinking if I were a Central Bank

“And the idiots will pay us rent not to Denial-of-Service attack them, and call it decentralized.”

“Just pay them 6% interest on their microscopic amounts of staked ETH to advertise PoS for us.”

Denne veldig uvanlige opp og ned annen hver dag på daily som vi har nå, hadde vi sist her i 2020. Og vi så hva som skjedde etterpå :slight_smile:

2 Likes

Og et par timer etterpå :face_with_hand_over_mouth:

Ikke akkurat første gang :crazy_face:

BOOM!

Selv om det ofte kommer ett eller to dypdykk før det virkelig pleier å ta av så spår jeg oppgang fremover :slight_smile:

3 Likes

Hei, mulig dette er feil forum, men har noen spørsmål angående crypto kjøp\salg:

Bruker Robinhoodhotindex.top, overførte 200 USD fra min konto for å prøve. Handlet i ett vindu på 15 min som har ett av valgene etter tips,
Kontoen vokste til 240 USD etter 15 min auto trade. Siden jeg er veldig skeptisk til dette, ville jeg prøve å overføre (ta ut) 100 USD fra konto fra Robinhood til Binance. Det gikk fint, men flyttet de 100 USD til OKX platform da det var flere norske kjøpere\selgere… litt på tynn is her…
Solgte til en fyr, som hadde good track trackrecord og bank transfer, da jeg ikke hadde andre kontoer å overføre til. Fikk IBAN nummeret av meg og fikk kvittering på overføring til min bank konto, vet det tar noen dager via bank. Så tror det er ok da kvittering han sendte stemte med konto informasjonen fra min bank.

Gjorde en feil, da jeg frigjorde crypto til han uten at jeg hadde fått pengene på konto, men er trygg på at dem kommer inn.

Noen med erfaringer for dette? Overførte først fra Robin til Binance men overførte igjen til OKX app der det var flere selgere i NOK, men som sagt overførte crypto til en kjøper før jeg fikk betalt. Men fikk kvittering på overføring til min bank konto.

Er det bedre med paypal, revolt da pengene kommer inn med en gang og jeg kan da sende han cryto som jeg selgte til han

Beklager hvis dette er litt rotete. Har ikke helt track på dette ennå.

Setter stor pris på innspill. Vil ikke bli svindlet. Hun jeg tradet sammen med tjente 6000 USD på 15 min. Virker urealistisk men gikk jo inn med mye…Sendte skjermbilde av hennes handel. Sier at hun får tips fra mentor på wallstreet på når hun skal trade. Trader kun sort term
Er bare redd for svindel. Da crypto ikke er min greie. Er er vant til Miri og Coinbase, der jeg kan ta ut salget direkte via dems plattform uten å logge seg på flere plattformer for så å finne kjøper.

USDT er det jeg møtte handle

Takk for innspill

gatfre hvordan får du tilgang til robinhood uten å være bosatt i USA?

Ja vet det er bannet i Norge, men brukte VIP adresse: robinhoodhotindex.top
Det fungerte

1 Like

Robinhood er et selskap jeg ville holdt meg langt unna! Fulgte litt med på høringene etter Gamestop shortskvisen for snart to år siden, og de skydde tydeligvis ingen midler for å redde egne posisjoner og drite i kundene på det tidspunktet. Var rett og slett sjokkerende å høre hva det firmaet var i stand til å finne på når de havnet i trøbbel. Ville ikke stolt på dem for 5 øre. Kollapser de ala FTX, så er pengene dine borte. Bruk hard wallets og trade kun med små beløp der inne, hvis du må er mitt tips.

4 Likes

Ja er vel skattemessige utfordringe også med rombinhood. Redd for at myndighetene ikke godkjenner dette. Men overførte fra robinhood til Binance og videre til OKX og videre tilbake til min bank konto… Har crypto via Miri og hadde bitcoin wallet fra 2017 som jeg klarte logge inn på den wallet og da kunne jeg bare selge og overføre til min konto. Enkelt og greit. 100K var på min wallet når jeg fant passordet :slight_smile: Kjøpt i 2017 da hackere krypterte alle filene på server og hadde da litt igjen på min Bitcoin wallet som jeg innløste. Virket mye enklere istedenfor å sende penger fra konto til konto for å få pengene tilbake til min bank konto

1 Like

Tut tuuuuut! :slight_smile: Var i pluss i dag nettopp!

1 Like

Grattis ^^ Gleder meg til å komme inn i mars. Kan godt være høyere enn dette da for min del, da fikk du bare rett i optimalt inngangstidspunkt, men begge får det meste av oppturen :wink:

2 Likes