Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Burde nok lagt til “bortsett fra Fantom” i spørsmålet mitt ja, men anså den som så åpenlys :sweat_smile:

1 Like

Hensiktsmessig å skille mellom base layer der bokføringen foregår og robust sikkerhet er avgjørende, og layer 2 (eks. lightning) der transaksjoner kan foregå hurtig og skalerbart. Et desentralisert og sikkert base layer er alfa omega, og her er Bitcoin det eneste reelle alternativet i dag.

Et robust layer 2 er også viktig for å kunne bygge videre med layer 3, som f.eks. Fedimint som utvikler spennende løsninger basert på Lightning. Derfor brukte utviklerne lang tid på å skalere Lightning, nettopp for å sikre robustheten i nettverket. 2023 blir trolig året der Lightning virkelig får sitt internasjonale gjennombrudd.

2 Likes

Vinneren vil nok bli den som ikke har behov for noe layer 2 for å fungere optimalt.

Lightning network er igrunnen bare nye wallets man så lager en kanal i mellom de adressene man ønsker. Transaksjonene blir ikke lagret på blokkjeden før kanalene er lukket. Så det virker ganske latterlig. Blir vel mer en database man kunne brukt over samtlige andre nettverk.

1 Like

For å definere hva som er best så må man finne hva man ønsker å oppnå, hva bruken er osv. Hvis man feks kan gå på kompromiss med sikkerheten, så er mye bedre enn Bitcoin. Men historien forteller at det ikke er så lurt. Som ett nytt system for penger og store of value så finnes det ikke noe alternativ, fordi her er sikkerheten viktigst.

2 Likes

Vinneren blir nok nettverket som overlever inntakt mot interne og eksterne angrep over et tidsperspektiv på flere tiår.

Vel, det fungerer helt utmerket :star_struck:

Men med 7 transaksjoner i sekundet så sier det seg selv at det ikke fungerer. Fees vil stige til himmels for å si det forsiktig.

Så dersom lightning er løsningen her så taler jo det imot at POW er det beste og sikreste. Skal Lightning bli et system alle bruker i hverdagen så vil disse kanalene bare stå åpne og da vil det aldri bli lagret noe på blokkjeden. Bortsett fra de som velger den dyre ruten med 7tps og høye fees.

2 Likes

Ja enig, BTC maximalismen med sine :horse: skylapper tar overhånd iblant:

1. Hadde det vært sånn at ETH og andre chains ikke hadde livets rett så hadde ikke stater og banker eksperimentert med disse protokollene og igjen artig at det ikke er BTC og/eller lightning network de eksperimenterer med. Vi ser nok CBDC’er sitt store inntog før eller senere.
  2. Hadde det vært sånn at BTC + LTC var veien å gå så hadde alt annet som finnes dødt ut for lengst, spesielt etter det siste bull run’et som var.
  3. Alle store teknologier har sett sitt fall for ny teknologi før eller senere, dersom BTC skal være noe annet enn bare store of value så er den allerede ikke den beste teknologien der ute og heller ikke den som gjør mest innovasjon om dagen.
  4. BTC sin PoW reward mekanisme er nok ikke optimal i lengden med hver halvering tar det lenger tid å minne en BTC og det koster mer å produsere. Flere som tar dette opp og ønsker en endring her siden de ser for seg at kostnadene ved å mine vil være for høye vs. reward og ende i minus. Som igjen vil føre til at mange vil da gå til andre protokoller og chains, dermed vil mining sentraliseres hos store aktører som igjen blir mer utsatt for angrep som igjen går imot selve prinsippet for at BTC skulle være distribuert og være for de fleste.

At BTC maxis fortsatt mener at BTC vil stå alene om noen år er en utopi, det har ikke skjedd enda og det kommer nok aldri til å skje… :man_shrugging:

2 Likes

Noen BTC maxis i denne tråden mener du?

1. Man kan også se på dette som at stater eksperimenter med protokoller de kan kontrollere, enten gjennom PoS-mekanismen eller fordi ledelsen av protokollene er sentralisert rundt enkeltpersoner og -grupper. I motsetning til staters tilnærming til bitcoin, der reguleringene stort sett (med enkelte unntak) handler om å forbedre markedsforutsetningene for innovasjon.

2. Det er mange som deg som mener at btc ikke er veien å gå. I det frie markedet vil det derfor eksperimenteres med andre løsninger, selv om disse ikke fungerer i lengden. Mange prosjekter handler også kun om å tjene eller stjele penger, les: VC. Altcoins kommer og går, Bitcoin består. Ethereum sin overgang til PoS gjør dens fremtid svært usikkert pga antall nye angrepsflater.

3. Bitcoin er ikke det raskeste nettverket, men det sikreste og mest desentraliserte med færrest angrepsflater over tid. Jeg mener dere kraftig undervurderer dette til fordel for optimalisering i dag.

4. Det er én måte å vurdere spillteorien. Et annet perspektiv er at dette inventiverer markedet til å finne mer kostnadseffektive metoder for mining, spesielt innen fornybar energi. Bitcoins positive effekt innen fornybar energi globalt er imo det som er mest misforstått om dagen. Dersom den eksponensielle økningen i etterspørsel fortsetter, vil heller ikke kostnadene bli så veldig mye høyere utregnet i btc.

4 Likes

Men Lightning-nettverket blir liksom så motsatt av det Btc-maxiene har stått for i alle år. Det blir perfekt for kriminelle da de kan opprette egne kanaler som ikke blir minet på blokkjeden. Og dersom noen mener POS er sentralisert. Hva er så Lightning-nettverket da? :sweat_smile:

Men det blir vel en “catch 22”. Alle vet at 7tps ikke er nok i lengden. Så noe nytt må vel testes. Btc-teknologien er bra. Lightning er søppel.

Her er det så mye å ta tak i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne 🥲 Får bli en annen gang. God helg :sunny:

1 Like
  1. Enig og helt gyldig, men ingenting som ikke tilsier at dersom man gjør en hard fork av BTC med endringer i koden til BTC at en slik protokoll ikke kan kontrolleres. Men man ser på andre protokoller fordi de har andre ting å tilby enn BTC, og igjen så vil jeg nok tro at banker ikke vil koble seg på ETH nettverket selv om de har en fork eller lignende, tipper det blir noe interchain block teknologi som vil falle på plass om de og skal akseptere krypto transaksjoner som ikke er sin egen valuta. .
  2. Ikke misforstå meg, jeg har aldri sagt at BTC ikke har livets rett men mener fortsatt den er overvurdert og hviler litt på læurbærene når det gjelder den underliggende teknologien, hvis ikke så hadde ikke de alle andre teknologiene dukket opp spesielt Zero Knowledge protokoller. Er spent på hva som vil skje med BTC framover om den fortsatt vil fortsette med bare PoW eller ikke.
  3. Dersom flere slutter å sikre nettverket fordi det ikke er lønnsomt lenger så holder det ikke lengden, kan godt være at den er den sikreste nå (tar det litt med en klypte salt her) men jo færre som sikrer nettverket jo mindre sikkert er det.
  4. Er enig i det du sier at det er mye negativt rundt BTC og energi bruk, men igjen dersom det kun er stater eller store selskaper som bruker overskuddsenergi til å være med å sikre nettverket fordi de de har mulighet så er det ikke for folk flest. Kina og andre land slo jo kraftig ned på mining under forrige bull run. Poenget mitt var punkt 3 hvordan kan BTC fortsette å sikre nettverket når de ikke har insentiver for de fleste å være med å sikre det, sånn sett er PoS i en bedre posisjon fordi man ha forskjellige mekanismer for at flere skal kunne tjene ved å være med på sikre nettverket ikke bare de som har masse kapasitet og best compute power. Det er flere der ute som eksperimenterer med hybrid versjon av PoS og PoW og argumentene for det er at selv om mye kan gjøres med PoS så er det fortsatt deler av å sikre et nettverk som er bedre med PoW. Selv Zero Knowledge protokoller er jo en indirekte form for PoW siden det må gjøres mye arbeid for å lage et proof men selv valideringen av proof’et er minimal her kan man batche tusenvis+ av transaksjoner i et proof men validering tar < 1s.
1 Like

Enig god helg 🥲 :wave:

Lønnsomhet stiger når prisen stiger så det blir tatt hånd om :wink:

1 Like

Andre som også har fått en heftig regning på forskuddskatt i disse tider? :sweat_smile:

Var ikke klar over at det var noe som het det for privatpersoner.

Så skatteetaten går bare utifra at 2022 blir bra som 2021 og formuen opprettholdt og sender ut regninger før man har sendt skattemelding for året. Fint gjort av dem :sweat_smile:

Edit:
Dersom noen har peiling på dette og fått det endret, kom gjerne med innspill. Kan se ut som dette er noe jeg burde gjort i desember 2022 da fristen gikk ut. Men aldri hørt om forskuddsskatt for privatpersoner før.

2 Likes

Her er jeg på tynn is, men en tanke som slo meg er denne: Har du tradet mye og for totalt store summer som privatperson, kan det hende de anser det som næring. Men hvordan en sånn prosess ser ut, eller om de bare plutselig sender ut forskuddsskattekrav, det aner jeg ikke. Ville ringt Skatteetaten.

Har tatt kontakt med de ja. Det er nok ikke næring det er snakk om. Ser ut som jeg burde endret på noe i desember 2022, men jeg så ikke vits i det og heller bare ta alt i april. For å si det sånn så blir det mer et lån om jeg betaler dette kravet. 2021 ble ekstraordinært bra. 2022 ble tap totalt sett med det som gikk inn igjen i krypto. Så skulle jo heller fått forskuddsutbetalt :sweat_smile:

2 Likes

Går som ventet :star_struck::rocket:

2 Likes
4 Likes

1 Like

Kan ikke Bitcoin roe ned litt da, er ikke mars enda! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes