Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Vi kan ikke forvente annet enn at det vil ta noen forsøk og en del kriging å bryte gjennom monstersnittet 200 WMA.

Jeg har ikke fulgt med på bitcoin på rundt et pars års tid, og har dermed ikke fått med meg eventuelle trender og nyheter som påvirker adoposjon fremover. For eksempel var det tidligere stadig nye banker som planla å støtte oppbevaring og trading av bitcoin, noe som kunne tyde på at de så for seg en fremtid hvor bitcoin fremdeles ville holde stand.
Er det andre tilsvarende nyheter og trender de siste par årene som støtter opp under videre adopsjon av bitcoin?

2 Likes

Stikkord: Lightning, El Salvador, Ercot Texas, Montana Mining

Nytt forsøk på gang

2 Likes

Sammenfaller med 50wma

Takk! Har hørt om Lightning lenge, men får lese meg opp på om det er implementert ennå eller ikke. Fikk med meg at El Salvador gjorde bitcoin til legal tender, men det har vel vært delte meninger om hvorvidt dette egentlig var så bra for befolkningen og dermed hva det vil si for omdømmet til bitcoin.

Men Ercot Texas og Montana Mining var nytt for meg - tar en titt på dette.

Tok et raskt søk på dette, og det sammenfaller med en diskusjon jeg hørte tidligere om akkurat dette - ved å koble bitcoin mining til fornybare prosjekter bidrar man til å finansiere disse fornybarprosjektene. Vinn-vinn høres det ut som. Interessant å se at det har blitt satt ut praksis.

1 Like

digital currencies “don’t replicate anything” and are not an inflation hedge

3 Likes

Tror Ray Dalio er interessert i smiske seg inn i Warren Buffet sitt fond eller noe. Han har ikke forstått det han heller.

2 Likes

Ta gjerne en titt på Jaran Mellerud sin masteroppgave fra 2021 der han med ERCOT-systemet i Texas som case undersøker effekten av å benytte bitcoin mining som etterspørselfleksibilitet i moderne energisystemer.

Her er en artikkel fra november 2022 om hvordan dette foregår i praksis:

Og her er en lettfattelig podcast-episode som beskriver hvordan dette foregår på en mer detaljert, men samtidig ganske spennende og forståelig måte.

Dette er en stor og samfunnsnyttig fordel med proof-of-work.

1 Like

Dette var bare et eksempel på at en rekke stater i USA i ferd med å starte eller allerede har startet prosessen med å lovfeste retten til å mine bitcoin samt gi lovfestet beskyttelse mot diskriminering fra sentrale og lokale myndigheter som følge av energibruken.

1 Like

Lightning er i aller høyeste grad implementert. Jeg bruker personlig Lightning til å betale for varer og tjenester i både inn og utland. Er svært brukervennlig og fungerer som regel ekstremt bra.

Innovasjonstakten og -mulighetene på Lightning som layer 2 er også enorme. Nostr har blant annet implementert Lightning i sin sosiale medier-protokoll til å “Zappe” mikrobetalinger.

Det utvikles også mange layer 3-løsninger på toppen av Lightning. Et eksempel er Fedimint, en desentralisert community-basert løsning med fokus på privacy.

2 Likes

bilde

Har vel strengt tatt falt mer i kurs enn det har steget i BTC. Så hvis vi regner om til USD er det ikke på ATH

Ser mange spørsmålstegn: 5570 BTC feb 25 i år er lavere verdi enn 3,350 BTC Jan 4 2022. Da kan man ikke snakke om vekst i bruk.

2 Likes

Hvis man cherry picker 4.januar 2022 og regner om til USD så, ja. Eventuelt kan du regne om hele grafen og se trenden. I tillegg er det snakk om antall bitcoin som lagres i channels, noe som viser at kapasiteten til transaksjoner stadig øker.

1 Like

Du synes ikke det er misvisende å skrive «Jumped to record level» når verdien er lavere enn tidligere?

1 Like

Hvis grafen hadde bestått av to datapunkter og poenget var å vise USD-verdien som lagres på nettverket, så ja. Men det er ikke det grafen viser. Grafen viser en markant veksttrend siden 2018 og ATH i antall bitcoin som lagres på nettverket. Dette forteller mye om både kapasiteten til Lightning Network og sannsynlig fremtidig utvikling.

5 Likes

Fant grafen for deg i USD, rekordnivå? Nei

bilde

3 Likes