Takk! Har hÞrt om Lightning lenge, men fÄr lese meg opp pÄ om det er implementert ennÄ eller ikke. Fikk med meg at El Salvador gjorde bitcoin til legal tender, men det har vel vÊrt delte meninger om hvorvidt dette egentlig var sÄ bra for befolkningen og dermed hva det vil si for omdÞmmet til bitcoin.
Men Ercot Texas og Montana Mining var nytt for meg - tar en titt pÄ dette.
Tok et raskt sÞk pÄ dette, og det sammenfaller med en diskusjon jeg hÞrte tidligere om akkurat dette - ved Ä koble bitcoin mining til fornybare prosjekter bidrar man til Ä finansiere disse fornybarprosjektene. Vinn-vinn hÞres det ut som. Interessant Ä se at det har blitt satt ut praksis.
Ta gjerne en titt pÄ Jaran Mellerud sin masteroppgave fra 2021 der han med ERCOT-systemet i Texas som case undersÞker effekten av Ä benytte bitcoin mining som etterspÞrselfleksibilitet i moderne energisystemer.
Her er en artikkel fra november 2022 om hvordan dette foregÄr i praksis:
Og her er en lettfattelig podcast-episode som beskriver hvordan dette foregÄr pÄ en mer detaljert, men samtidig ganske spennende og forstÄelig mÄte.
Dette er en stor og samfunnsnyttig fordel med proof-of-work.
Dette var bare et eksempel pÄ at en rekke stater i USA i ferd med Ä starte eller allerede har startet prosessen med Ä lovfeste retten til Ä mine bitcoin samt gi lovfestet beskyttelse mot diskriminering fra sentrale og lokale myndigheter som fÞlge av energibruken.
Lightning er i aller hÞyeste grad implementert. Jeg bruker personlig Lightning til Ä betale for varer og tjenester i bÄde inn og utland. Er svÊrt brukervennlig og fungerer som regel ekstremt bra.
Innovasjonstakten og -mulighetene pĂ„ Lightning som layer 2 er ogsĂ„ enorme. Nostr har blant annet implementert Lightning i sin sosiale medier-protokoll til Ă„ âZappeâ mikrobetalinger.
Det utvikles ogsÄ mange layer 3-lÞsninger pÄ toppen av Lightning. Et eksempel er Fedimint, en desentralisert community-basert lÞsning med fokus pÄ privacy.
Hvis man cherry picker 4.januar 2022 og regner om til USD sÄ, ja. Eventuelt kan du regne om hele grafen og se trenden. I tillegg er det snakk om antall bitcoin som lagres i channels, noe som viser at kapasiteten til transaksjoner stadig Þker.
Hvis grafen hadde bestÄtt av to datapunkter og poenget var Ä vise USD-verdien som lagres pÄ nettverket, sÄ ja. Men det er ikke det grafen viser. Grafen viser en markant veksttrend siden 2018 og ATH i antall bitcoin som lagres pÄ nettverket. Dette forteller mye om bÄde kapasiteten til Lightning Network og sannsynlig fremtidig utvikling.
Jeg har respekt for deg Holmes, men for noen dager siden sutrer du fordi noen ikke Þnsker Ä diskutere det du mener skal diskuteres pÄ en trÄd.
SĂ„ er kapasiteten pĂ„ Lightning pĂ„ all time high hva antall bitcoin angĂ„r, sĂ„ kommer du inn og sier ânei, det er det ikke det, ikke i USDâ.
Hvorfor gidder du?
Og jo, antall bitcoin pĂ„ Lightning network er pĂ„ all time high. Men ikke hĂžyere enn antall btc pĂ„ de stĂžrste exchanges eller raskere enn KlĂŠbo pĂ„ ski for den sakens skyld âŠ