Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Bevis på at kjøp 6 mnd før halvering (nå) og selge 18 mnd etter halvering er bedre enn å sitte inne hele tiden.

2 Likes

Da har du regnet med skatten du må betale når du selger bitcoin?

Hvordan mener du det utgjør en forskjell?

Svarer du på et spørsmål med et spørsmål?

Er nå du som påstår at du har bevis her. Ganske bombastisk uten noen forklaring.

Regner med at du ikke tenkte over beskatningen på gevinst hver gang du realiserer bitcoin da.

I tillegg skal du treffe godt på salg og godt på kjøp.

Personlig så holder jeg istedenfor. Uten å påstå at det lønner seg

Skatt og transaksjonskostnader er store kostnader når man trader inn og ut, vs å sitte rolig med investeringen over tid.

Kommer vel an på når man kjøper og selger. Men ville nå anta, uten å ha regnet på det, at det hadde lønnet seg å kjøpe på 1000 i 2017, for så å selge på 20000. Så gjentatt prosessen på 3000, for så og selge seg ut igjen på 69000 :sweat_smile:

Dersom jeg tolker det chartet riktig så burde kjøpene starte tidligere for å få den gode effekten. Kjøper man bare litt billigere enn kursen man solgte på så vil mye forsvinne i skatt som påstått over. Klarer man både kjøp på bunn og salg på topp så svarer det seg selvsagt, men det sier seg selv er vanskelig.

Man har jo ulike metoder for å unngå skatt selv om man ikke sitter eksponert mot Bitcoin/usd akkurat da. Men jeg aner ikke om det her er hensyntatt skatt, så godt poeng :slight_smile: Det er nok heller ikke hensyntatt alternativ avkastning med pengene i de lange periodene pengene står tilgjengelige i mellom handlene. Det er 2 år det. Om du bare hadde hatt pengene på høyrentekonto nå så hadde det gjort en stor forskjell i tallene det også :wink:

Lovlige eller ulovlige måter du tenker da?
Reglene er veldig klare på at absolutt all type realisjon skal beskattes. Om du så swapper en shitcoin mot en shitcoin så skal det skattes. Men ja enda en del som tror at det er først når man tar det ut i NOK man skal skatte av det.

1 Like

Kjøp gjennom AS? Utsatt skatt konto? Handle andre verdipapirer enn Bitcoin? Traderkonto i Dubai?

Krypto går ikke under fritaksmetoden. Er vel kun aksjer og utbytte fra aksjer som går der etter det jeg har forstått.

Med andre ord. Kjøp av krypto gjennom AS, så skatter du hvert år i selskapet. Så skatter du en gang til når du tar det ut privat. Så man taper på å investere gjennom et AS.

Traderkonto i Dubai tja. Skal du ha store summer inn på de store børsene så må de uansett vite hvem du er. Så er nok bare snakk om tid. Blir vel det samme som å trade på Binance, men ikke oppgi noe. Går nok fint i en del år tipper jeg.

1 Like

Microstrategy f.eks. Lett eksempel.

Penger som står i Dubai og skal stå videre i Dubai kan brukes til å kjøpe eiendom der, pantsette det i en Sveitsisk bank og låne ut kroner. Bare sånn hypotetisk altså :wink:

Hvis man etterhvert kan handle bitcoin ETF gjennom zerokonto på nordnet, så slipper man unna skatten.

Nå heter det vel også at skatt skal man betale med glede :wink: 22% er ikke så gale :upside_down_face:

1 Like

Når vi først diskuterer skatt. Skatter du samme prosent som ekte krypto på det du handler via Nordnet, eller blir det beskattet likt som andre verdipapir?

De rapporterer det inn for meg. Har ikke sett så nøye på det. Antar det er vanlig da jeg kjøper et verdipapir på børs.

2 Likes

Ledger med nytt tilbehør for de som ønsker sikker oppbevaring av ledger.

image

1 Like

Kona: “Jeg kastet den fæle trekunsten din, den passet ikke inn i stilen vår”

Evil: “Du gjorde hva?!”

Alternativt scenario:

Kona: “Jeg fortalte venninene mine om den morsomme butpluggen du lagrer bitcoinene i. Else fikk låne den i helgen for å vise den til mannen sin.”

Evil: “Du gjorde hva?!”

Resultat: Ikke sikkert, med mindre man bor alene :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror Evil har den plugget inn hele tiden, så verken kona eller andre får tak i den!

Går det å legge inn kursalarmer med vibrering?