Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Samtidig som du har korrekt, så velger du her en strategi hvor du ikke får bekreftelse på at strukturen holder før du kjøper. Maks risk, maks reward, men jeg tenker tapet man historisk får på 3-20% er verdt det for å se at bunnen holder noen måneder. :slight_smile:

1 Like

Da får en kjøpe litt jevnt og trutt hver måned, øke til høst og vinter.

Er det en grei strategi for nybegynner, eller bør en bare vente til vinteren / våren før en går all in ?

DCA i Bitcoin siste ti år har vel basically vært den mest profitable investeringsstrategien av nesten alle?

3 Likes

Spørs når du selger det :slight_smile:

1 Like

1. Start mars 2023

1. I starten av mars 2023, da prisen på Bitcion var ca 22 000$, mente jeg at verdi skulle være 50 000$ ref argumentet over om at Bitcoin har marginal produksjonskost på 50 000$
Skikkelig ute av sync med markedet, og “skivebom”, når man mener at Bitcoin bør være verdt dobbelt så mye…

2. April 2025

2. I april 2025 klinket jeg til med et nytt skivebom, gitt at jeg menet at prisen på Bitcoin burde være 60 - 70 000 dollar , og prisen lå nesten 90 000$. Og legg til det skivebommet at min påstand om verdi på 60 - 70 000 $ kom etter at prisen hadde falt fra 100 000$ og senere skulle stige til 120 000$…

3. Start februar 2026 , Bitcion dumper til 70 000, og til lav 60 000…

3. I Februar 2026 mente jeg at om Bitcoin skulle falle videre fra 60-70 nivået burde man bare kjøre på, fordi argumentet om marginal prising basert på energikost fortsatt er slik jeg ser på Bitcoin , og at det er “elektronisk gull”; og som gull oppbevaring av energi.

Dessuten at:

Fordi gull og Bitcoin begge bør tilsvare marginal produksjonskost i ideen om bevaring av energi.
Og forstå meg rett, jeg liker gull hakket bedre enn Bitcoin, fordi man kan holde det i hånda, men gull er nok nok riktigere priset nå siden gulls marginal produksjonskost er basert mer på olje, mens Bitcion er sterkere influert av gasspriser, siden man bruker strøm til Bitcoin, og gass har økt mye mer enn olje.

Mao når fair pris på gull for noen måneder siden kanskje var 3500$ basert på olje til 60$, så er det den riktigere priset nå med dyr olje, så 4 000 - 4 500 kjennes riktig ut, og at akkurat nå kjennes flight to safety er tatt ut. Seff, jeg snakker dollar, og gull er sikkert et godt kjøp i andre valuta som svekker seg ift dollar.

Men med gasspriser som stiger vil fair pris i dag av Bitcoin være 80 000$ pluss, og kan vel derfor kanskje gå til 90 000 - 100 000$ hvis energi-kosten holder seg høy?

Synes derfor det er ganske interessant at Bitcoin holder stand mens gull faller:

Bitcoin er opp 5% siden start mars:

Mens gull er ned 15% siden start mars

Synes uansett både Bitcoin og gull virker som greie kjp nå, men fundamentalt bør Bitcoin være et bedre kjøp.

Eneste usikkerhet jeg har på Bitcoin er myndigheters eventuelle mulighet for å finne på tull, gull i hånda kjennes litt bedre ut der.

4 Likes

Har aldri eid noe crypto, bare så det er sagt. Men ser på Btc kursene som et «risiko-termometer».
Et av argumentene for å kjøpe Btc har vært at antallet coins er endelig, i motsetning til fiat-money.
Men, ble ikke det argumentet gruset da alle ETFéne kom?

ETF’er som baserer seg på at de fysisk eier bitcoin gjør ikke det sånn sett da.

Jeg ville jo heller si at shitcoins og total market cap i krypto spacet i noen grad gjør det.

2 Likes

Det gir mening at verdien av objekter som omsettes teoretisk vil bli lik kostnaden ved å produsere dem (pluss et “produksjons”-påslag).
Men dette har ikke grunnlag i en “ide om bevaring av energi” når energien som er brukt til produksjonen ikke blir lagret i de produserte objektene og kan hentes ut igjen og nyttegjøres. Den spillvarmen som er avgitt under produksjonen kan ha verdi om man kan utytte den. Men den er avgitt, og er ikke lagret i de produserte objektene.
Bitcoin har ikke verdi i form av iboende energi, og neppe i form av at de kan brukes til å produsere noe som kan selges.
Investeringsobjekter har verdi fordi de kan selges eller brukes til å produsere noe annet som kan selges.
For å kunne selge er man avhengig av etterspørsel. Er det ikke etterspørsel vil man ikke få tilbake produksjonskostnaden når man skal selge. Hvorfor er det ikke hydrogenstasjoner rundt omkring i Norge der det er bensin- og ladestasjoner for biler? Det koster jo energi å fremstille hydrogen?
Ved manglende tillit til at noen er villig til å betale for et investeringsobjekt i fremtiden bortfaller etterspørselen, og da blir verdien fort en del lavere enn produksjonskostnaden.

3 Likes

Jeg tenker at Bitcoin er i ferd å sette seg som gull, og at etterspørsel vil alltid være der, i alle fall i den tiden som er relevant for meg, mine barn og eventuelle barne-barn, oppsummert i historien om hvor man vender seg når SHTF, og det er der du tror alle andre mener man skal:

1 Like

Dette chartet er ikke så bearish:

3 Likes

H100 Group AB (“H100” or the “Company”) has today entered into a letter of intent (“LOI”) with the shareholders of the Norwegian companies Moonshot AS and Never Say Die AS (together, the “Target Companies”) regarding an acquisition whereby H100 would acquire all shares in the Target Companies in exchange for newly issued shares in H100 (the “Contemplated Transaction”).

1 Like

Ikke fullt så bullish nå, er alt for tidlig til at bunnen er inne nå tror jeg.

True!

Ikke ramlet under enda da

1 Like

S&P 500 har falt ca. 9 % og er under et viktig støttenivå. Samtidig har BTC og ETH holdt seg tilnærmet på samme nivå. Det viser styrke.
Kommende uke blir spennende. Markedet får vise oss om vi skal opp eller ned.

3 Likes

Sjekk macd på weekly, og hvordan bitcoin holder seg sterk vs aksjemarkedet i mars

4 Likes
1 Like

Morgan Stanley’s nye Bitcoin Etf har fyrt opp markedet ser det ut som. Bare 0.14% gebyr.
Mange velstående klienter/kunder.
Innflow på ca 300 mill norske om dagen hittil.

3 Likes

For de som liker Bitcoin treasure- seelskaper. Handles nå til 0,72 x NAV:

H100 Group AB (“H100” eller “Bolaget”) har idag ingått ett bindande aktieöverlåtelseavtal (”SPA”) med aktieägarna i Moonshot AS och Never Say Die AS (tillsammans ”Målbolagen”) avseende förvärvet av Målbolagen, vilket formaliserar den transaktion som tidigare offentliggjorts i Bolagets avsiktsförklaring den 23 mars 2026.

Efter genomförandet förväntas H100 inneha cirka 3 500 bitcoin, vilket placerar Bolaget bland de ledande börsnoterade bitcoin treasury-bolagen i Europa med skala att konkurrera internationellt.

1 Like

75000 er et ganske pent tall å holde seg over mens vi venter på at SMA200 skal komme ned

3 Likes

80 000
Ikkje langt til SMA200.
image

4 Likes