Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Inflasjon er en forutsetning for at markedsøkonomien skal få sitt drivstoff da det vil lønne seg å kjøpe ting idag når pengene dine er mindre verdt imorgen. Dette argumentet må kunne sies å være ensidig for forbrukersamfunnet, og konsekvensene av en reduksjon i inflasjonsraten er vel så vidt jeg har forstått noe makroøkonomene ikke er enige om. Det har «alltid» vært slik at en valuta har vært begrenset av en ressurs som har ført til at hodeløs pengepressing ikke er en mulighet. Før trykket de mynter av metaller som ikke fantes i uendelige mengder, og etter det hadde vi gullstandarden - det er selvfølgelig unntak fra dette derav «alltid», men dette har vært normen. Selv om bitcoin blir verdens nye valuta/store of value vil det være nødvendig med fiat for at land skal kunne drive fornuftig pengepolitikk, og det vil nok fortsatt bestå, men bitcoin gir muligheter langt større enn det gull har gjort og burde prises høyere.

2 Likes

En annen ting jeg har lagt merke til er at folk elsker å prate om begrenset supply i bitcoin, og i neste setning kommer det frem at de har gamblet på ørten forskjellige altcoins, det blir jo også en slags inflasjon når man har så stort tilbud av mange forskjellige valutaer

5 Likes

Inflasjon er en forutsetning, ikke bare fordi det oppfordrer til forbruk, men viktigst at det oppmuntrer til investering og innovasjon. Kapital bør settes i arbeid og ikke bare syltes ned som nuller og enere på en harddisk. De som tror at dette vil minske de økonomiske forskjellene her i verden har seriøse vrangforestillinger.

Bitcoin er en tragedie både for miljø, innovasjon og utvikling i en global målestokk.

4 Likes

Flott at vi endelig får noen motargumenter i dette ekkokammeret. Det gjør oss alle smartere, noe jeg har argumentert for flere ganger.

@holmes: Begrenset supply og halvering i block reward i Bitcoin sitt lukkede, sikre og desentraliserte system fører til en inflasjonsfri og fordelaktig tilbud/etterspørsel dynamikk. Bitcoins verdi påvirkes ikke av nye altcoins; noen med disruptive og innovativ teknologi, andre fullstendig ubrukelig. Det påvirker kanskje prisen på kort sikt, men den langsiktige verdien er uendret.

3 Likes

Tror egentlig ikke de fleste kryptoinvestorer ønsker at Bitcoin skal til over dagens pengesystem. Det er mye bedre å få lønnen sin i fiat som faller i verdi, for så å investerer de i noe som stiger i verdi slik krypto har gjort for å si det pent :relaxed:

Man kan jo selv tenke seg hvordan det hadde gått dersom man tok opp et boliglån i Btc og så gikk kursen bananas.

3 Likes

Tja. Med visse protokoller innen desentralisert finans ville man kunne få betalt for å ta opp et boliglån i bitcoin. Nå er det ganske mange år inn i fremtiden før dette er realistisk, og jeg heller mer mot at bitcoin blir en global reservevaluta, men man bør heller ikke avskrive at krypto vil kunne føre en en fullstendig disrupsjon av dagens finansielle system.

Mener du stablecoin da?

Si du tok opp et boliglån i BTC som er verdt 5 millioner NOK på det tidspunktet. Så stiger Bitcoin kraftig slik at lånet ditt er nå 15 millioner NOK på samme bolig, f.eks…

Jeg ville i dag ikke tatt opp et boliglån i BTC som er sikret i NOK og som jeg betaler ned i NOK. Til det har bitcoin en altfor volatil og eksponensiell utvikling. Kanskje når prisen stabiliserer seg om 10-15 år, men sannsynligvis ville jeg heller satser på et lån i NOK sikret i BTC som årlig taper seg i verdi pga inflasjon. Hvis jeg fikk betalt for å låne BTC for å gjøre opp for inflasjonstapet, ville det vært noe annet.

På lik linje med at gull er en tragedie regner jeg med? Gull har vel egentlig alle de samme egenskapene som bitcoin, men selvfølgelig ikke den absolutte begrensningen i mengde. Bitcoin hemmer innovasjon og utvikling like lite som gull gjør det, det kommer alltid til å være en alternativkostnad på investeringer. Denne alternativkostnaden er viktig for å begrense investeringer i prosjekter med lav internrente og dårlige framtidsutsikter, men hvis det eneste alternativet til investeringer er minusrente i banken ser det nok boblete ut for prisingen på børsene.

Nå var det jo nettopp det som var poenget mitt. Men vi snakket da om bolig, så da er lånet sikret i boligen.

Men ja å bruke krypto som sikkerhet og låne fiat kan være veldig lønnsomt om det gjøres på riktig tidspunkt. Men på disse protokollene blir man også raskt likvidert når kursen går feil vei.

2 Likes

Ja, gull er også rimelig ubrukelig og meningsløst. Samt tragisk for miljøet og fullstendig sløs av ressurser å utvinne det.

Ulovlig gullgraving ødelegger mer natur daglig enn det oljebransjen gjør på år…

3 Likes

Enig basert på dagens situasjon. DeFi er nok foreløpig ikke modent nok til annet en finansiell spekulasjon eller konservativ yield farming (tilsv. høyrentekonto). Men med innovasjonsraten i denne sektoren er jeg ganske sikker på større investeringer som boliglån etc. vil muliggjøres med like høy sikkerhet og samtidig være gunstig for lånetakeren på lang sikt. Delvis off-topic bitcoin kanskje, men Bitcoin vil nok ta steget inn i DeFi etter hvert også.

3 Likes

Bitcoin er vel egentlig allerede en del av Defi i form av syntetiske varianter / wrapped bitcoin, kan stakes til god rente osv.

Alchemix er et slik DeFi system for utlån der man kan ta et collateral lån der man ikke kanskje ønsker å selge bort sin BTC eller ETH og så lenge man betaler lånet sitt ned så får man collateral tilbake og er med på stigning som skjer (er jo risiko og ved ev nedprising og likvidering :sweat_smile:).

Abracadabra money er jo og noe lignende.

Tipper vi får litt Jojo action i kursen her nå. Skal vel finte ut litt longs og shorts rundt ATH +/- før den går til 74 og muligens 87 000 deromkring.

1 Like

Går den over ATH på 70k så eksploderer Bitcoin… mange som venter på det signalet.

1 Like

Er det ikke 64k som er ath?

Joda, men 70k skriker at ATH er brutt og 200k neste target.

1 Like

Når den først bryter ATH blir det ikke mange røde candles. :wink:

Techdev fra twitter

1 Like

Hehe vi er i ukjent territorie. Det er ingen som vet. Null omsetning fra 61k og oppover. Så her vi er nå. Så alt kan skje. Men tar man fib fra forrige topp og ned til bunn så gir mine kursmål mening. Derfor ser jeg på 74k som et lite og 87k som et stort nivå å følge med på. Men 100k vil jo også ligge å friste.

I følge stock to flow modellen skal vi ligge rundt 100k i Q4.

4 Likes