Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Jeg forstår at det er lett å avskrive Erik Dale sine kursmål som hype og basert på luft, noe slike kursmål også fremsto for meg for noen år siden. Men slike kursmål baserer seg annet på utregninger av stock-to-flow, tilbudssjokk, institusjonell etterspørsel, historisk markedspsykologi etc.

Dette er en av de mer kjente visualiserte modellene, gjort kjent av PlanB.

2 Likes

ok…så alt en trenger her er et A-4 ark med en graf av Bitcoin kursen og en linjal :thinking:

hysterisk :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Du er ikke så intelligent som du tror, @pleximus83.

1 Like

nei,det kan du si…men det er lov å prøve seg,-noen forteller med at det er enkelt å regne seg frem til bitcoin-kursen,mens jeg prøver meg på humor…

så langt så har vi verken sett et regnestykke…og humoren er tydelig delt :sweat_smile:

3 Likes

Bruk 10 min på å lese denne introen til stock to flow: Modeling Bitcoin Value with Scarcity | Medium :slight_smile:

jo,-tilbud / etterspørsel på bitcoin forstår jeg…der “vi” tror alle i verden skal bruke bitcoin…då bli de få 18 millioner bitcoin høyt verdsatt fremover…men spørsmålet da ligger i hvor mange eiere/brukere vi har idag vil faktisk tilsi hvor overpriset dette greiene egentlig er :wink:

tror en del hadde fått seg en real oppvekker da :thinking:

3 Likes

Okei, min feil. Enklere å ta humoren over et glass øl fremfor skriftlig på et forum :sunglasses:

Men Bitcoin er ikke en aksje med eierskap til et selskap, ei eller en råvare, så tradisjonelle verdisettingsmodeller fungerer ikke like godt. Den beste sammenlikningen er gull, kombinert med bitcoin sin matematikk-baserte modell.

Støtter pdx sin link dersom du er interessert i forstå investeringscaset.

Akkurat som at man ikke priser en bedrift eller et selskap utelukkende på nåværende eiendeler og årets kontantstrøm priser man heller ikke bitcoin på denne måten😅

ok…der stoppet du min evne fullstendig som en matematisk svak individ i å prøve nok en gang å forstå “bitcoin”…du har ikke tilfeldig tips om prising på de andre 2000++ kryptovalutaene?..har hørt fra “FinWit” at Shiba inu coin skal bli det neste store,…

linken til pdx skal jeg kose meg til helgen med varm kakao :relaxed:

2 Likes

Hva er det du eier da?

1 Like

Bitcoin

1 Like

Bitcoin og Etherum blir bra i lengden, men de fleste altcoins er dritt lol. Med unntak av noen få i top 20.

Bitcoin finnes ikke

1 Like

Det du betaler for er at det skal stå at du eier x «bitcoin», men det som det står du eier finnes ikke

Du har bare et tall i databasen hos banken også, men du kan ikke ta og føle på det.

4 Likes

Det er digital eiendom, følgelig kan du ikke ta og føle på det som et fysisk objekt.

1 Like

Det er ikke heller et digitalt objekt, bare ledgeren der det står at du eier dette er et digitalt objekt

1 Like

Det samme gjelder egentlig for gull og sølv også når futurene har x ganger mere gull enn det som finnes i virkeligheten. Da er det bare tall i en datamaskin. Så prøver de seg med å koble blockchain mot gull og sølv for å øke kredibiliteten, og begrense mengden, men du må uansett stole på at det finnes gull i den andre enden. Da er det like greit å eie bitcoin eller annen krypto uten noe tull bak som men ikke vet om eksisterer eller ikke. Kryptoen er begrenset og du kan ikke tulle med den.

Du eier luft med 100% sikkerhet

2 Likes

Det er ikke noe å lure på! Slipper overheaden med å administrere gullet også!