Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Du har vel kanskje mer kontroll på den BTC- “luften” enn du har på bankkonto-utskrift- “luften”

Med bitcoin har du en digital eiendel som ikke kan utvannes og der du må ta risiko gjennom å stole på tredjeparter for å beskytte, i motsetning til penger du har i banken.

1 Like

Ikke alle krypto er begrenset, Etherum har ingen maksgrense liksom. Og hvem som helst kan lage en crypto og plutselig er den verdt mange millioner. Kan se hvor mange shitcoins som har dukket opp i 2021. Ikke er det mye innovasjon innenfor crypto heller når alle skal drive med enten defi eller spesielt NFT haha. Synes mye innenfor crypto er ganske bullshit, og håper på flere spennende crypto. Liker Terra Luna veldig godt med tanke på UST.

2 Likes

Jeg vil vel påstå at det er ganske mye innovasjon, men det er veldig mye overlapp så en del krypto vil forsvinne over tid, ja. Muligens Bitcoin også… Så man bør være litt på ballen…

Synes Helium (HNT), som @Buffet trakk frem i Krypto2 tråden viser relativt konkret bruk av krypto i praktisk sammenheng.

1 Like

Joda, som keiserens nye klær, men ingen kan ta dem fra deg

1 Like

ok…noen som har en ide om hva som kommer til å skje når bitcoin når max anntall i sirkulering?

Ja, men det er Keiserens nye klær med nettverkeffekt, dvs at man må avsløre at alle går uten klær samtidig for å knekke det, man kan ikke bare peke på en person.

3 Likes

Kommer aldri til å skje. Vil kreve så mye energi å mine at det blir galskap. Skjønner ikke greia med mining og energibruk. Herregud så dumt det er å bruke så mye energi når det er energikrise i verden nå. Og bitcoin menighetene mener det går fint å mine BTC fordi man bruker grønn energi. Ja, man ser nå i Europa hvordan det går når man prøver å omstille seg til grønn energi så kjapt som man har prøvd. Har vært en katastrofe for å si det mildt.

2 Likes

Men en økonomi basert på valuta som kan printes i det uendelig og som man aldri kan være sikker på at finnes hos bankene fordi de låner de ut til neste mann for å stimulere til økonomisk vekst eller kan stenge for uttak, det innebærer derimot ikke noen grad av luft…

Den har også sine problemer

Fiat valuta er noe dritt også, der de som har vært født etter min generasjon (Gen Z) blir absolutely fucked av prisveksten i alt. Eiendomsprisene har steget jevnt og trutt siden 80 tallene, men ser virkelig ikke hvordan prisene skal stige på samme måte videre. Lønnsveksten har stagnert, så min generasjon blir de som skal cashe ut de som har tjent rått på boligveksten. På den måten liker jeg BTC fordi den skal være en bra hedge mot inflasjon. Samtidig har BTC blitt nå oppdaget av rike folk (institusjoner og banker) som har sine egne hensikter og derfor er jeg ikke lengre en tilhenger.

1 Like

Høy pris vil jeg ikke kalle krise, faktisk underskudd hvor man måtte kutte strømmen i perioder ville vært verre. Om noe ala dette skjer: Switzerland warns big companies they may have to cut power use - The Economic Times

Mye har blitt billigere. Spesielt teknologi. Man får høyere levestandard for samme del av lønna nå enn man fikk for 30 år siden, pga lave renter, billigere ferier, billigere biler, billigere inventar. Man jobber ikke lenge før man innser at 500k, som er gjennomsnittslønnen i Norge i dag, er mer enn nok til å leve et fullverdig liv. Er man idiot økonomisk hadde ingen lønn vært god nok uansett, men for de fleste er det helt greit. Om man vil kjøpe bolig, og det er det du sikter til, så må man jobbe noen år først eller ha foreldre som hjelper med egenkapital. Aboslutely fucked er bare tull å si.

1 Like

jeg tenker slik at nå anntallet når sin max grense på 21 millioner…så kan alle som bor hjemme i gutterommet gå ut på finn.no og selge PCene sine og disse voksne håpefulle ser seg nødt til å begynne på vanlig jobb igjen og Bitcoin blir i ettertid muligens…mindre populær,da det det er for dyrt å kjøpe “valutaen”…og nyheter og aviser roper om “flopp” og “Pyramidespill” i fra ene enden til den andre…

blir spennende å observere fremover hvertfall :thinking:

1 Like

Kommer aldri til å skje siden mer enn 1 million Bitcoins allerede er mistet. Trolig for alltid.

Heldigvis kommer vi ikke til å måtte bekymre oss for det, siden det kommer til å skje i ca. 2140.

1 bitcoin består av 100 milioner sats (satoshis) så at bitcoin blir for dyrt for noen stemmer nok ikke. Dyrt å ha en hel bitcoin, ja, akkurat som det er vanskelig å skaffe seg en milliard NOK i dag.

“Mining” vil fortsette også etter at alle bitcoins er “produsert”, da de som miner vil få belønning for å prosessere transaksjoner i stedet.

Det er litt å sette seg inn i rundt bitcoin, er en grunn til at memet “I’ve studied bitcoin for 5 minutes, heres’s how to fix it” finnes :smiley:

9 Likes

åja…glemte å ta med hacking :sweat_smile:

Ikke hacking, de er stålet. Ikke mistet. Folk har glemt passordet.

1 Like

Hvorfor har antallet bitcoin noe å si når man bare kan fraksjonere valutaen mer og mer etterhvert som prisen øker og betale minere med gasfees?

blir de matematiske regnestykkene så avanserte frem i tid at vi må vente til 2140 før PCene blir avanserte nok til å klare å mine de siste “3 millioner” av bitcoin…jøss :kissing: