Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp hvis du bare skal trolle, er ikke vanskelig å finne ut av hvordan bitcoin virker :wink:

4 Likes

troller ikke,-blir bare litt etter litt kjent hver dag med dette fenomenet,-men jo,må si at jeg er god til å lure frem gode argumenter :wink:

blir litt tynnslitt å bare å lese fra lykkegjegere,-vi må ha litt kontrast i hvordan dette vil en dag passe inn og fungrere i dagliglivet til befolkningen på jorda,-det er bare for volatilt enda,…

Når det kommer til info generellt innen finans,så kan en regelrett ramle inn i et svart hull av allslags info,da det er ikke nok timer i døgnet til å skjønne seg på alt,vi prøver da så godt som vi kan.

Synes det er bra du stiller kritiske spørsmål, @pleximus83. Bitcoin-miljøet har en tendens til å bli et ekkokammer som sirkulerer det samme argumentene, det er spesielt tydelig hvis man følger med på Twitter. Hadde vært tøft om du tok en titt på linken pdx henviste til tidligere for å diskutere bitcoin i dybden, men kan uansett anbefale bitcoin-teori om så bare for å utvide horisonten.

3 Likes

Jeg er ikke så fan av spørsmålene som kommer. Hadde derimot pleximus lest seg litt opp først og deretter kommet med kritiske spørsmål, så hadde saken vært annerledes. Da kunne kanskje jeg også lært noe.

Holmes ser ut til å ha bestemt seg for å ha fasiten, så skjønner ikke helt hva han prøver å få frem? Kanskje han ønsker å skremme oss bort fra å putte penger i crypto (nobelt?), eller kanskje han ser muligheten for å gni det inn ved en senere anledning (langt i fra nobelt)? :thinking:

3 Likes

Jeg tenker at alle må starte et sted. Jeg avfeide også bitcoin som et pyramidespill for noen år siden, så jeg vet hvordan det kan se ut ved første øyekast. Er overbevist om at vi som tror vi forstår Bitcoin blir smartere av å ønske nye velkomne med åpen diskusjon og henvisning til videre fordypning.

1 Like

Nei ønsket bare å diskutere det interessante fenomenet at bitcoin ikke finnes, like mye som en meter finnes, en bitcoin er ikke en eiendel, men muligens en måleenhet.

6 Likes

Jeg synes det av og til er lurt å stille spørsmål, ingen spørsmål er dumme. Altså man kan stille seg spørsmål til kryptovaluta og hvordan man kan verdsette en hundecoin til mange hundre milliarder. Det er ren og skjær galskap. Leser også på krypto forum at mange ikke har noe peiling på hva de driver med, men sannelig har de tjent mye bedre enn meg. Kanskje jeg er den “dumme”, men jeg prøver virkelig å forstå hvorfor vi trenger så mange kryptovalutaer. Finnes jo tusenvis av dem, men kan nevne maks 15 som har en real usecase. Resten er bare copycats og wannabees.

2 Likes

Vanskelig å diskutere med en som virker å ha bestemt seg.

1 Like

Motargumenter er vel en bra begynnelse

At bitcoin (med liten b) er en måleenhet fremfor en eiendel er et interessant utgangspunkt for en spennende diskusjon. Hva måler det i såfall? Med min forståelse vil jeg si det måler energien som er lagret i Bitcoin (med stor B) sitt lukkede system gjennom mining, og så priser markedet denne energien basert på tilbud/etterspørsel.

1 Like

Kort sagt, minerne får 50% færre bitcoin for hver block hvert 4. år (ca.) og det fører til at årlig utvanning reduseres over tid. Det er det som refereres til som “the halving”. Vanskelighetsgraden styres av hash-raten i markedet. Jo flere som miner samtidig/jo høyere hashrate, jo vanskeligere blir det etter hvert å mine. Målet er at blocksene skal løses hvert 10. minutt. i snitt. Hvis du virkelig vil gå i dybden er dette et fint sted å starte: Bitcoin Mining Difficulty - What is it And How Does it Work? - Blockgeeks

2 Likes

får jeg lov til å sette lys i en siste ting?

denne “satoshi nakamoto”,han som skal ha vært med på å lage kryptovaluta,har måttet gå ut og renskrive sitt navn i media.

hvorfor vil ikke de egentlige kreatørene av bitcoin stå frem?

1 Like

Navnet var vel et “internett-navn” som de/den som la ut whitepaper for Bitcoin og drev prosjektet i starten kalte seg. Har aldri blitt bekreftet om det er noen som het det i virkeligheten.

det står til slutt om de raskeste PCene som klarer i mine kryptovaluta,ok.

Man vil aldri klare å mine mer enn 1 block per 10 min, fordi koden tilpasser seg evnen til markedet.
Hvis man skal være den som løser flest blocker må man ha høyest hash-rate ja, så “raskeste pc-farm” :slight_smile: Selv om PC-ene er nesten helt borte og de bare kjører det direkte på spesialiserte kort.

Årlig forbruk på googles datasentre er 12,5 TWh, Årlig forbruk på mining er 91TWh. Sier noe om dagens dimensjoner på dette. :slight_smile:

1 Like

Det er ingen her inne som kan si med 100% sikkerhet at kryptovaluta er løsningen, og det syns jeg de fleste fra ja og nja siden på forumet er flink til å få fram. Men vi tar et lodd og håper at vi har tilegnet oss nok kunnskap til at sannsynligheten er i vår favør.

Mens du på nei siden, virker mer bestemt på at krypto er tull, og uansett hvilke argumenter som nja siden kommer med, så forblir det tull.

Vet ikke helt hva du prøver å sette lys på?

En tilfeldig person ble pekt på som oppfinneren av Bitcoin, og avfeide dette.
At ikke personen(e) bak Satashi Nakamoto har stått frem, kan det være mange grunner til:

  • Personlig sikkerhet
  • At Bitcoin ikke skal omhandle én person (se eks. Vitaliks rolle i Ethereum)
  • Personen er død
  • Karriererisiko
3 Likes

når noe blir så stort som Bitcoin,-så pleier det å dukke opp en CEO som kan presentere produktet.

“Karriererisiko”,-mannen må jo være et geni?

Du er tålmodig og har sikkert rett. Jeg skal dempe frustrasjonen min :slight_smile:

Og så vil jeg følge opp med å si at dagens penger også representerer lagret energi, men at denne energien blir vannet ut med minimum 2% årlig. Derav behovet for bitcoin.

1 Like