Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Hvorfor folk må bli likvidert, er det fordi man vil straffe grådige folk??

Ja, moralens voktere straffer de grådige ved å ta livet av dem

42k og oppover igjen?

1 Like

Mener også 42k er viktig nå.

1 Like

Spennende nå

1 Like

Da er den på 42k-tallet. Blir spennende å se om det stopper her.

…tror det er ytterst få som har PC sterk nok til å i det hele tatt klare å mine noe utav dette avanserte hash-programmeringen som kreves idag…det florerer av dataoppsett som blir satt ut til salgs på alle internets “Finn.no” i disse tider…dette uten å ha for mye innsikt i statistikken,-ser fint ut på grafene…men tenker det er en “bransje” under MYE stress idag med disse uutholdelige energiprisene vi har idag som kommer mest sannsynlig til å vare en god stund til…

1 Like

Jeg tenker det er best å ikke kommentere når du har så åpenbart lite peiling på mining :sweat_smile:

Man bruker ikke en vanlig pc til å mine Btc f. Eks

2 Likes

Det var ikke helt det jeg mente, miningen skjer i hovedsak ikke på private PCer lenger men av profesjonelle med store rigger med hundrevis av minere. Flere av disse er børsnoterte.

Hva som skjer når prisen nærmer seg kostprisen for å mine en bitcoin er ganske interessant. De som miner med høyest kostnad (dårlig utstyr/høy strømpris) gir opp, som fører til salg av deres bitcoin for å dekke tap, mens de som er igjen tjener mer når hashraten faller og trenger ikke selge like mye bitcoin for å dekke sine kostnader. Da har prisen en tendens til å stabilisere seg. Mer her: Secrets of Bitcoin Mining. From the basics of Bitcoin mining to… | by Sarah Wiesner | Efficient Frontier | Medium

6 Likes

jeg har gjerne lite peiling,men leser ikke mye positivt i dette skiftet mot “krypto”.

og jo,det ER en utfordring med energikrisen mikset med mining…

edit.
Det eneste jeg ser som faktisk holder liv i dette greiene er at enten at strømprisen ikke går mer opp,-eller at det er flere som hopper på denne “Krypto”-bølgen og byr på høyere priser…

2 Likes

Dæven så mye vi skal forby når vi først skal diskutere hva som bruker energi.

ikke vet jeg…

1 Like

For meg virker Bitcoin å være den beste måten å lagre og gro verdiene man skaper av arbeidet sitt. Ikke alle er enige i det, men det er mange som mener Bitcoin har en relativt høy verdi.

Bitcoin mining belønner de som får tak i billig strøm. Det betyr at minerne ofte bruker “strandet” energi, energi generert på steder der det er vanskelig å sende strømmen videre til der folk bor eller bedrifter trenger den på en lønnsom måte. Andelen strøm generert med fornybare kilder er også høyere blant Bitcoin minere enn det globale gjennomsnittet. Det tror jeg vil føre til at det blir brukt mer ressurser på å finne måter å hente ut billig, fornybar energi, fra sol/vind/vulkaner etc. Det tror jeg er bra for oss på lang sikt.

Bitcoin er et globalt nettverk som bruker masse strøm. Vi har et annet globalt nettverk som bruker masse strøm - internett. I starten var det mange som mente dette var bortkastet bruk av strøm også, men jeg vil hevde at nettet har vært ganske positivt for menneskeheten.

Hvis man skal kritisere Bitcoin for at det bruker strøm må man også være like kritisk mot alt annet som bruker strøm. Julelys, tørketromler, TVer og mobiler bruker også masse strøm men det er ingen som er i harnisk pga det?

La oss heller fokusere på å løse problemet, klimautslipp og miljøpåvirkning fra energiproduksjon - noe som kan reguleres med f.eks en karbonskatt, i stedet for å være strømpoliti og kritisere folk for hva de velger å bruke strømmen sin til.

Hvis du opplever Bitcoin som en idiotisk greie vil jeg anbefale å sette deg bedre inn i det. Jeg har ikke møtt så mange som er negative som har brukt 400 timer på å virkelig forstå det. Flere anerkjente investorer som Ray Dalio var også negative i starten men har blitt positive etter å ha satt seg grundigere inn i Bitcoin.

Jeg har vært heldig og fått med meg flere digitale revolusjoner: internett, mobil og sosiale medier. Bitcoin ser for meg ut for å være den neste. Jeg tror det kommer til å skje gradvis, så plutselig :slight_smile:

12 Likes

Men i motsetning til de andre digitale revolusjonene du nevner, som blir brukt til en haug av nyttige (og unyttige ting), blir Bitcoin selv etter 10 år, i all hovedsak kun brukt til spekulasjon…

Resten av poengene dine faller jo også om interessen, spekulasjonen og dermed prisen på Bitcoin skulle falle betydelig.

Jeg er fortsatt sterk i troen på at krypto hypen kommer til å ende, som alle hyper. Kun de spesielt interesserte vil fortsette å engasjere seg. Bitcoin kommer til å falle inn til den er urelevant. Men krypto som teknologi vil fortsette å finne mange nisjer det kan bli brukt til, feks innen gaming og digital kunst, men uten den hinsides spekulasjonen og overprisingen vi ser i dag.

4 Likes

At prisen kan falle hvis interessen daler gjelder jo alle tjenester og selskap, det er ikke unikt for Bitcoin. Det er risiko i alle investeringer, men man må også se på den potensielle oppsiden. Kursen er volatil så det holder, men primært oppover :smiley:

Bitcoin er nå halvparten så gammelt som internett er og er her fortsatt selv om mange har meldt om dommedag:

https://www.bitcoinisdead.org/ (sjekk grafen!)

Hva prisen er om 1, 5 og 10 år aner jeg ikke, men la oss si at sjansen for at Bitcoin blir den primære globale “store of value” er 2%. Oppsiden er da minst 100X fra dagens pris. Det er nok til at jeg har litt mer enn 2% av midlene mine i BTC :wink:

Hypen rundt altcoins og NFTer kommer garantert til å ende i tårer for mange, akkurat som ICO boomen for noen år siden. Enig med deg i at teknologien kommer til å bli brukt i noen snevre bruksområder og gi verdi der :slight_smile:

5 Likes

Enig med deg at mange altcoins og NFTs ikke har livets rett og vil ende med tårer for flere, allerede ser man det nå idag både med altcoins som kommer og det samme i NFT markedet der det er overflod av forskjellige NFTs og hypes som varer maks noen uker/måneder 🤷

Men til syvende og sist så tviler jeg sterkt at det er kun Bitcoin som er der enerående om 5-10 år som eneste og beste blokkkjede alternativ, når det allerede idag er langt bak flere andre blokkjeder når det kommer til teknologi og innovasjon…

1 Like

Ingen vet hvor haren hopper, og fremtiden er umulig å spå, det er helt sikkert. Jeg tror dog sjansen for at Bitcoin skal oppnå en slik status er ikke-eksisterende.

Og jeg mener at den fornyede hypen som har vært i krypto det siste halvannet året er helt og holdent kunstig skapt, av pandemi og pengepolitikk. Krypto var “dødt” i 2019, og hadde det ikke vært for kombinasjonen av ekstremt ekspanderende pengepolitikk og en mega-pandemi på toppen, så hadde det nok fortsatt vært det.

3 Likes

OK, så da vil det aldri trykkes mer penger? :slight_smile:

Ser du ikke noe nytteverdien av et globalt, desentralisert og sikkert nettverk for overføring av verdier P2P uten nedetid eller risiko for inflasjon?

Vi er her igjen :grin: Rekt, but smarter.

4 Likes