Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Nei, egentlig ikke, i hvert fall ikke i form av Bitcoin. Og det er, igjen, etter over 10 år i drift, svært få andre som ser nytteverdien av det og. Bitcoin sine transaksjoner er 99,9% spekulasjonsdrevet.

2 Likes

Så å betale for handlekurven er ikke en nytteverdi?

Helt enig i at svært mye av aktiviteten i Bitcoin- og kryptouniverset er spekulasjonsdrevet for å tjene penger (beholde/øke kjøpekraft). Det er blant annet derfor jeg bruker mye tid på dette, så ærlig må man være. Men dette gjelder absolutt alle andre finansielle marked også, fra eiendom til aksjer til pokemon-kort. Noen selger og andre kjøper, med ulike tidshorisonter fra noen minutter til tiår. Bitcoin er ikke ulikt andre markeder av denne grunn, og modner jo eldre den blir.

Du sier at du ikke ser nytteverdien, og påstår videre at 99,9% er spekulasjonsdrevet. Vel, da vil jeg oppfordre deg til å lese dette essayet fra Alex Goldstein som tar for seg perspektivet til mennesker i mange ikke-vestlige land med mindre fungerende finansielle institusjoner.

2 Likes

Veldig mange påstander her, veldig lite faktabasert.

4 Likes

Eksempel på hvordan Lightning kan brukes:

Vi fikk faktisk en ny runde likvideringer i går:

3 Likes

Bitcoin ble ikke konstruert primært for å være et investering objekt, det ble skapt for at man skulle kunne ha penger som kun eksisterte på nett, som cash på nett. Det var mange ting som var vanskelig å betale for på nett for 10-15 år siden, samt så måtte man alltid gi fra seg Visa-nummer som kunne bli misbrukt.

Det finnes idag mange andre måter å betale på nett, men Bitcoin har ikke dødd av den grunn. Jeg vil påstå at starten av bitcoin-ferden ikke besto av spekulasjon, men av ren bruk av pengene, selv om jeg selvfølgelig ikke har alle data for det.

Konstruksjonen av Bitcoin gjør at vanlig bruk vil kjøre opp prisen da det er en begrenset mengde av det. Da hopper spekulantene på, selvfølgelig. Og idag, er det som du sier veldig mange spekulanter i Bitcoin. Men la oss si at all krypto dør. Da vil man kunne rekonstruere starten og få en ny BTC til å løpe igjen.

Derfor dør aldri krypto heller.

der falt jeg helt av… :exploding_head:

Verdien av din bitcoin kan umulig utvannes ved å printe mer bitcoin, slik fiat kan utvannes til evig tid av pengetrykking.

1 Like

Chris har argumentasjon som er så syltynn at den kun kan komme fra overflatekontakt med næringslivsaviser. Prøv med en bok, og kanskje lese Adam Smith sin wealth of nations. Der vil du finne 250 år gamle argumenter mot dine dårlig funderte meninger. Husk at en desentralisert valuta er første steget mot frihet for de fleste mennesker i verden - det er revnende likegyldig hva en 106’er i Norge mener om det😅

2 Likes

Den åpenbare sammenligningen er med gull, som har $11T mcap. Lettere å bruke BTC, og for mange er det nok åpenbart at BTC sin mcap kommer til å gå forbi gull med tiden

Ser at den langsiktige trenden er brutt. Da legger jeg bort muligheten for å investere i Bitcoin selv de neste 2-3 årene. Lykke til for dere som har andre strategier. Vil ikke være med på price discovery når man skal regne opp den fundamentale verdien.

2 Likes

Det eneste scenarie der er at Bitcoin da kommer til å erstatte absolutt ALT innen valutaer,slik at den ustabile prisingen blir fastslått og ikke vil ha noen variabler å korrigere seg mot…som vi ser idag mot dollar :man_shrugging:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Sikter du til volatiliteten btc/usd eller inflasjon?

ja,det var voltiliteten jeg mener btc/usd…det er for ustabilt til å gjøre at 1 brød koster “1 btc”…og en bil koster “10 000 btc”…for eksempel.

edit.

En annen ting jeg ikke helt forstår…hvis btc er så desentralisert…hvorfor raser kursen ned nå ilag med børsen og markedet?

Det er noen her som er fantastisk gode å formulere seg,da det er ingen tvil om at dette krypto greiene er samme fortelling om 7 fjær som er blitt til 10 høns…

1 Like

Desentralisering betyr at ingen har kontrollen og kan slå av servere eller liknende. Ikke at BTC som investeringsobjekt ikke korrelerer med andre investeringsmuligheter.

I noen tilfeller virker det også som om noen bruker det i sammenheng med at ingen sitter på hovedparten av valutaen…

1 Like

ca. 85% (tror jeg det var) av alle bitcoin eiere mener bitcoin er mye mer verdt. 15% av eierne har sine bitcoins på børsen og de er delt mellom bulls og bear. Det forsvinner visst 100k bitcoins fra børsene hver mnd nå. Da er det tomt om 15 mnd. Jeg syns det er interessant, når det gjelder prisingen av Bitcoin. Kost pris er en annen. Hvor mye det koster å produsere en vare har alltid betydning for verdien, selv om andre ting selvsagt spiller inn også. Som nettverkseffekt, merkevarenavn, adoption rate, transaksjonskostnad, transaksjonshastighet f.eks.

2 Likes

extrapolating

8 Likes

Bitcoin fortsetter nedover, 42k er nå brutt. Ser ut til å fortsette en vei, pullbacks er svake og med lavt volum. Ingen betydelige kjøpere på banen enda.

En hval som har kjøpt 43000 btc siste tiden, sikkert en som vil bli kvitt arven 🤷

Selv fyller jeg på her og nedover, kan bli bra snitt og fin gevinst da btc står i 500’ om 4-5 år :champagne:

4 Likes

«Militæret har store økonomiske interesser. Den nest mektigste generalen, Mohammed Hamdan Dagalo og hans familie, kontrollerer deler av gull-industrien i Sudan. De flyr tonnevis med gull til Dubai hvert år og tjener over 140 milliarder kroner.»

På sikt vil Bitcoin de-throne slike autoritære regimer. Men fortsett å kjøpe gull, folkens.

2 Likes