Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Fungerer TA på pyramidespill ?

2 Likes

Ville tro det, desto mindre fundamentale faktorer og nyheter som styrer jo bedre fungerer TA.

2 Likes

https://www.researchgate.net/figure/Actual-and-promised-amounts-S-a-t-and-S-p-t-in-Ponzis-fund-crudely-fitted-to_fig3_46490932

1 Like

Hva er den eneste måten du kan overføre 30 millioner til Mumbai umiddelbart på nå igjen? Åja… krypto

2 Likes

Takk for tipset, helt fantastisk mulighet for vanlige folk !

1 Like

Brukte du nettbank sist gang du overførte 30 mill til Mumbai? :wink:

Selv om et problem fremstår teoretisk for oss. Er det en veldig bra ting uansett.

Teknologien til enkelte krypto-prosjekter er kommet for å bli. Det er det ingen tvil om. Så får det være opp til enhver om man vil prøve å time inngang og utgang, hodle eller bare la være å investere i krypto.

2 Likes

Eller litt penger til familien din i hjemlandet.

1 Like
9 Likes

Hvor lite tro har du på crypto eller fortrinnsvis bitcoin? Eller bare kverulere du?

Jeg er nøytral her - kan gå opp eller ned. Har jo falt en del nå.

Hvor stor tro har du?

Jeg kommer til å eie en del Bitcoin, Cardano og Ethereum med tilsvarende vekting i den rekkefølgen ila året. Kjøpt en del bitcoin allerede med snitt på ~43000. Økonomiske systemet vi har og hvordan det er designet vil rakne slik det er i dag, da er krypto og teknologien bak en potensiell løsning på dette for fremtiden.

1 Like

Det er dessverre designet for de rikeste med mest makt, og akkurat derfor skal det nok litt mer til enn man tror for at det feiler. Jeg er dog super bullish på bitcoin, men fordi jeg tror de samme folkene kommer til crypto etterhvert for å bli enda rikere. Systemet er rigget og det er naivt å tro at det ikke kommer til å fortsette, tenker jeg…

1 Like

Personlig syns jeg det crypto er så tveegget.

På den ene siden så er det noen fine intensjoner, bank tjenester til alle( men det er ikke bank, det er bare en mulighet til å gjøre transaksjoner), bekjempe korrupsjon ( men de som eier flest noder i nettverket setter konsensus), erstatte fiat because fiat har inflasjon (men fiat er designet for inflasjon som en hovedmekanisme for å stimulerer økonomisk aktivitet og vekst), bekjempe rikdom (fordi alle rike er onde🤷‍♂️), 3. part is always bad, mkay etc.

Idk man.

Hva skal det løse og hvordan?

1 Like

Jeg tror kanskje at krypto i dagens situasjon er preget av at man leter etter grunner til hvorfor det er relevant, men det blir litt som når internett kom eller datamaskinen - man klarer ikke i dag å forestille seg bruksmulighetene om 10 år. Dog er jeg veldig fan av Micheal Saylor sin argumentrekke for bitcoin som en desentralisert mulighet for eiendom for alle i verden. Dette gir mulighet til å eie eiendom for alle i verden, ikke på grunn av styresmakter og andre faktorer, men på tross av dette. Alt dette maset om slemme rikinger er bare tull i mine øyne, hvis bitcoin blir så stort som alle maxi’er tror så kommer rikingene til å eie mest - akkurat som før. Jeg liker også argumentene for at bitcoin er matematikk, og ikke noe mennesket har oppfunnet, men oppdaget(se Hannah Fry sin dokumentar på NRK om matematikk hvis det er uklart hvordan man kan mene at matematikk er oppdaget og ikke oppfunnet).

Takk for svar!

Dette er et sånt typisk god intensjon, men håpløst i praksis scenario.

Så en eller annen token som noen lager sier at du eier et hus eller område? Jasså, You and what army?

3 Likes

Nei, ikke tenk sånn på det - kanskje dårlig formulert av meg, men eiendom som i eiendel(property eller asset). En bitcoin eller en liten del av bitcoin er en eiendel som kan fungere for lagring av verdi. Motargumentet med svingninger i prisen er irrelevant da det samme gjelder bygninger, børser og andre ‘store of value’.

Bitcoin gir mulighet til å eie en eiendel i tid og rom. Hvis man hadde oppbevart penger eller fiat over tid og rom så vil det bli tilnærmet verdiløst på grunn av inflasjon eller andre faktorer - dette gjelder ikke for eiendeler som gull, bygninger eller bitcoin.

4 Likes

Veldig spennende konsept, og gjør alt vanskelig å spå.

Det kom forsåvidt en god podcast om noe av det samme denne uken fra BBC.

Liker spesielt det de sier om overgangene fra en type tillitsbærende enhet til den neste. Hvem vet hva det neste blir.

Jeg hadde bitcoin/ether osv men har ikke lenger troen. (Gikk i 0kr men lærtealt om det)

Jeg tror ikke land som har Fiat vil noen gang tillate crypto siden det ikke er sikret og vil være en konkurranse til landets valuta) .

Og da er det bare ett pyramide spill hvor siste man ut taper. Men det vil nokk eksistere og svinge opp og ned, men kan bli tøft når renter og penge innstramming stiger.

4 Likes