Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Om systemet vi har i dag fortsetter så blir forskjellene så store til slutt at det kollapser. Kriger og revolusjoner er fine eksempler på hva som skjer når mange nok får det trangt nok. Det er den matematiske fasiten systemet vi har i dag vil enda opp med. Innen krypto er det mye spekulasjoner som følge av den vanvittige oppmerksonheten og avkastningen det har gitt. Mens prosjektene som er lifechanging vil vokse seg større og implementeres sakte men sikkert år for år. Det er for stort til at det kan stoppes, det skjønner også institusjoner og kjøper deretter, de tør ikke stå utenfor.

1 Like

Jeg synes alt med penger og crypto er faen meg dritt. Hadde vi hatt et velfungerende system, hadde vi ikke trengt crypto som er for spekulanter og folk med ape fetisher. Nå med dette fiat systemet fungerer ikke markedene uten nullrente og støtte i billion klassen. Er helt sykt hvor fucka alt er. Og verste av alt er at jeg som er en ung mann ikke har vært med på festen, men kommer definitivt til å bli fucked på en eller annen måte. Akkurat nå har jeg vel tapt 200k på crypto, solgte seff på bunnen sommeren 2021 og solgte 200 000 doge på 0,04. Tror jeg bare holder cryptoen jeg har, så får vi se hva som skjer. Hvis Softox ikke gir meg minst 2x, kommer jeg til å bli financially rekt.

6 Likes

Må kjøpe Bitcoin nå. Og selge på ATH. For den kommer til å ta ny ATH. Spørsmålet er om 100% avkastning er nok eller om du vil ta sjansen på å gå glipp av rekylen. Spre kjøpet nedover nå tror jeg er en god taktikk.

9 Likes

Buy high, sell low :rofl:

2 Likes

Det handler ikke om tillatelse, dette kan man ikke stoppe. Du er sikkert en kunnskapsrik fyr, men når du sier at du «lærte alt om det» så må jo det være en overdrivelse eller kanskje en glimt av selvinnsikten din(eller mangel av).

Bitcoin trenger ikke be om lov, og trenger helt ærlig talt heller ikke lov.

3 Likes

Det er vel nettopp derfor mange unge taper mye penger i dagens marked. De hører på slike kommentarer som du kommer med. «Spørsmålet er om 100 % er nok.» «Den kommer til å ta ny ath.» Det er da ingen garanti for det…

Du kan sende en e-post til Finanstilsynet og spør hva de tenker om kommentaren din.

4 Likes

For å pirke litt; gull har ca 2% inflasjon per år, eiendomsmassen går ned i verdi hvert år pga slitasje men opp om markedet, inflasjon og renter holdes innen rimelighetens grenser.

Og, inflasjon er ikke bare trykking av penger, vi har stor inflasjon nå i norge primært fordi strømmen er latterlig dyr.

Om nå bitcoin/crypto skulle «ta over» for fiat, hvor er da styringsmulighetene? Man kan ikke strupe supply, hva med renter? Når boligpriser stiger, hva gjør man?

Vi har aldri hatt færre i verden som har det trangt, og tallet synker hele tiden. Argumentet blir da at folk som har det ok skal skape revolusjon fordi de er super missunnelige på de som har mer.

2 Likes

De som ikke driver sunt går under. Banker vil det snart ikke være bruk for, så slipper vi redde de gang på gang. Og boligprisene vil ikke stige, men synke

Hvilken del av bank er det du mener vi ikke har bruk for om bitcoin tar over?

Eller, hva er det du definerer som bank i dette tilfellet?

Hvordan låner man penger etter apokalypsen?

1 Like

Hvordan det løses finner man løsninger på, men vi velger det alternativet som gir oss mest verdi for pengene våre. Og teknologisk utvikling gjør at “alt blir gratis”. Hvorfor skal de store selskapene betale 2.5% til visa i fremtiden når det blir gratis via blockchain? Gebyr på overføring over 5000 via vipps, hvor lenge kan de tviholde på det? Denne teknologien og teknologi generelt sett tvinger frem rimeligere løsninger på alt, det er deflatorisk. Og det vokser fryktelig fort. Jeff Booth har en del fine betraktninger som er interessante å høre på, han er også bitcoin maksimalist, ikke ut fra ett kapitalistisk egosentrisk perspektiv, men hvordan Bitcoin i sin konstruksjon og natur kan bidra til bedre muligheter /goder for alle.

I disse turbulente dager, hvis ting virkelig går dritt, så er digitale penger noe ingen kan ødelegge eller ta.

1 Like

Man bør vel egentlig ha en tanke om hvordan dette løses på forhånd. Det er ganske vesentlig.

1 Like

Ingenting blir gratis, man kan håpe på at mer blir automatisert, men råvarer og tjenester etc har en pris uansett.

Hvor mye måtte du betale sist gang du overførte bitcoin? Du flytter pengemottaker fra visa til feks amazon som nok gladelig tar de 2,5% i egen lomme via sitt mining nettverk.

Å si deflatorisk og mene at det er en fordel forstår jeg ikke. Hele poenget med fiat er å være inflasjonsdrivende for å oppmuntre til pengestrøm og økonomisk aktivitet. Det er ikke ment som et value store over tid. Deflasjonsvaluta er en sikker måte å sende økonomien inn i total stagnasjon eller nedgang.

1 Like

Du må seriøst se noen videoer på tuben med Jeff Booth, fordi normalt sett tenker vi ut fra det systemet vi er i, og da blir det vanskelig å forutse hva som kan skje i fremtiden. Vi bruker historie og hva vi vet i dag for å spå fremtiden, det er 100% umulig.

Hvorfor ikke ha begge systemer?

Man får lønn i fiat. Tar opp lån i fiat. Så kan man investere i krypto dersom man ønsker det.

Så vil det jo som alt annet bli noen som tjener enorme summer på dette på god timing, mens mange vil tape enorme summer på dårlig timing :relaxed::relaxed:

1 Like

Du er nok inne på noe av mitt problem med dette; de som mener det blir revolusjon etc. …

At det er teknologi med anvendelsesområder som kan optimalisere diverse sektorer, som et tilskudd til eksisterende styresystemer etc, er jeg ikke uenig i.

1 Like

Fordi systemet vi har i dag kan ikke fortsette, det er matematisk umulig uten katastrofale konsekvenser ene eller andre veien. Det er forsåvidt katastrofe i dag, men ikke for oss i Norge. Ødeleggelse av planeten fordi alt MÅ stige i verdi. Igjen, se videoer av Jeff Booth, du får ett annet perspektiv på alt, og det får deg til å tenke.

1 Like

Nå foretrekker jeg å lese, finnes det en tldr av Jeff Booth sine talkingpoints?

Det jeg har sett av sånne visjoner minner veldig om kommunisme, og det har ikke fungert spesiellt godt.

Og; om en løsning gir værre levestandard for de fleste, det er da revolusjonen kommer.

3 Likes

Hvilket system gjør det verre for de fleste? Det vi har i dag! :wink:

Er det ikke viktigere at han her får lønnen sin enn nye automatiserte systemer? Han skal jo leve han også :sweat_smile:

1 Like

Det her jo helt feil. Alle piler peker i riktig retning, vi har noen land som er kommet kortere i prosessen enn andre, men så og si alle har det bedre enn for x antall år siden.

Hvilket flertall er det du mener har det værre, og værre enn hva da?

I og med at bitcoin er et spekulativt aktiva, så vil du ha alle mulige slags bull/bear teser rundt aksjen.

Bitcoin/crypto har by far de villeste bull tesene av de alle, man må akseptere at hele verden vil gå under som vi kjenner den, dagens system og stat er tversgjennom onde, alle styresmakter vil deg vondt etc.

For drøyt for meg.

5 Likes