Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Man jobber jo med å snu økonomien nå.

Fra bull til bear! :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tok denne fra meme-tråden :stuck_out_tongue:

3 Likes

Oh how the tables have turned. Alle bjørnene her inne var helt “skrudd” fordi de så varseltegnene for mange mange måneder siden. Daglig endring på tittelen på tråden osv (som fortsatt bærer preg av ironi om et mulig bearmarked i 20xxx) SP500 er offisielt i et bearmarked nå med mer en 20 % ned fra topp.

Nå begynner vi å se konsekvensene av pengeprintingen, og politikken som har vært diskutert her inne. Så får man se om dette blir nok en buy the dip hvor FED må inn og redde markedene som vanlig, men som det er påpekt her i månedsvis. De er between a rock and a hard place

Like spennende blir det når ECB skal begynne å stramme inn :upside_down_face:

fra Februar 2021

5 Likes

Heh, tråden er oppfølgeren til en startet i oktober 2020. Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

4 Likes

Se posten min ovenfor der jeg siterer innlegg fra feb.2021. Nå er vi tilbake til de nivåene allerede i US. Så kan vi oppsummere på slutten av året

Det kan jo godt være, får satse på at de fleste her har investert på OSEBX. :see_no_evil:

1 Like

Trøsten får være at Sentralbankene får kontroll på inflasjonen når der krakker markedet :sweat_smile:

Men jeg frykter at Bianco får rett i at vi kan stå foran mye mer alvorlige problemer enn inflasjon når markedet kollapser.

Jeg mener Sentralbankene burde være mye mer forsiktig i sin tilnærming nå mtp på den enorme mengden kreditt som er pøst ut de siste årene. Det kommer til å koste alle dyrt om de ser seg blind på inflasjonsmål… :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings:

– Du kan heve rentene for mye og slakte økonomien. Etterspørselen kan falle utfor klippen og inflasjonen vil falle med den. Det er ikke den måten vi vil at det skal skje på. Men det er en stor sjanse for at de går for langt og lager et enda større rot av dette, advarer Bianco og legger til:

– Hele markedet har enveisbillett mot elendighet.

2 Likes

Jeg hadde en liten kommentar på dette i går, men ettersom markedene er forward pricing så må folk forberede seg på at dersom alle spår resesjon(strategisk trading), eller at man er i resesjon(enten resesjonen er kort eller lang), så er det da man må kjøpe hvis man skal få en bedre pris enn andre. Hvis du venter til markedet får bedre tall, så kan jeg nærmest garantere at markedet allerede har priset det inn. Og rally kan komme ut av ingenting.

Det som skjer i markedene nå er at man begynner å prise inn en mild resesjon allerede fra slutten av q3. En bør ligge 6 mnd foran det igjen for å tenke ett skritt lengre enn det markedet gjør.

Problemer med dette er at du aldri vet hva en bunn er, eller om det går -30% til, men det eneste du vet er at du får indeksen -32% lavere på nasdaq og -22% på s&p enn det du gjorde 31/12-21

6 Likes

Grådighet pleier å ha sin pris til slutt.

3 Likes

Om man skulle komme i et skikkelig bearmarked nå. Så kan det være greit å vite at på samme måte som når bullmarkedet gikk opp opp opp tilsynelatende for ingen grunn, så vil det være det samme på vei ned i et evt. bearmarked.

3 Likes

Men det vi vet er at nedsiden er betydelig hvis FED skal løpe etter inflasjonen med økte rentehevinger. Krakket er bare i startfasen hvis de fortsetter med aggressiv renteheving

2 Likes

At markedet ser langt frem og har priset inn ting er det morsomste jeg leser. Markedet ser ofte ikke lengre frem enn til sin egen nesetipp. Det kan man se gang på gang siste årene. Det er ikke sånn at signalene/triggere ikke har vært der flere ganger for flere av desse eventene

5 Likes

Okei så la oss si at Fed hever 0,75 i kveld, også hever de 0,5 i juli

  • Krypto har krakket(jeg ser på hele dette som excessive liquidity)
  • Gjeldsmarkedet er voldsomt mye strammere
  • Bloomberg commodity index har falt fra 137 for 10 dager siden(peak) til 129.5 i dag
  • Lånesøknader slower, ergo boligmarkedet bør begynne å slowe(etter MBS kjøpene stanser denne mnd, de lagger litt så fed kjøper faktisk fortsatt frem til neste uke)
  • USD har styrket seg til ny high på 105.50, som slower både råvarer og markedene.

Så la oss for tankens skyld si at vi får inflasjonsprint kommer inn som er lavere i juli og august og at GDP går “inni resesjon”(er bare bullshit fordi det spiller ingen rolle om GDP slower med x eller y prosent, man er fortsatt i tilbakegang i økonomien så det er bare headline tall).
Det kan føre til et insane bear rally hvis finansielle betingelser løsninger.

Hele markedet er forward looking, det er udiskutabelt. At det kortsiktig kan være news-driven, det er det heller ikke noe tvil om.

Absolutt en potensiell stor nedside her, men det er også viktig å se etter muligheter. Hvis en ikke klarer å kjøpe når alle andre har det vondt, da vil en aldri klare å kjøpe på bunnivå. Det er den eneste måten å treffe en bunn, eller midlertidig bunn, er når ingen ser positivt på markedet.

12 Likes

Innertier, gjør det som gjør mest vondt, det er større sjanse for å lykkes med det enn å stadig vekk følge flokken. Kontrær pays off in the end så lenge substansen er til stede.

3 Likes

Enig i alt du skriver minus markedet som ser fremover :sweat_smile: :+1:

Klarer ikke helt se at alle har det vondt når vi er veldig nære ATH på OSEBX

2 Likes

OSEBX vs oljen:

Har i hvert fall knust NASDAQ-shorten til nå…

Skulle behodt Ford-shorten, den er like dårlig…

3 Likes